KeskuskauppakamariKeskuskauppakamari

Juhlavuoden muotokuvagalleria nostaa esiin yksilöt yritysten takana

100 vuotta tulevaisuutta -näyttely kertoo Suomen talouden historian tarinaa muotokuvien kielellä. Amos Andersonin taidemuseossa esillä olevat yritysjohtajien ja talouselämän vaikuttajien muotokuvat ovat otos Keskuskauppakamarin julkaisemasta digitaalisesta muotokuvagalleriasta.

Digitaaliseen muotokuvagalleriaan on saatu jo lähes 300 teosta yrityksiltä ympäri Suomea. Muotokuvat ja niihin liitetyt elämäntarinat tekevät näkyväksi henkilöitä yritysten takana. Hanke on osa Suomi 100 -ohjelmaa.

Valtaosa taideteoksista on tähän asti ollut yritysten yksityisissä kokoelmissa yleisön tavoittamattomissa. Keskuskauppakamari haluaa hankkeella tarjota yrityksille mahdollisuuden julkaista teokset ja juhlistaa satavuotisen Suomen historiaa.

“Kyseessä on monivuotinen, mutta kulttuuriperinnön tallentamisen kannalta erittäin palkitseva hanke. Muotokuvat kertovat tarinaa yrityksistä suomalaisen yhteiskunnan rakentajana”, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä sanoo.

Teoksista 24 on esillä 100 vuotta tulevaisuutta -näyttelyssä Amos Andersonin taidemuseossa Helsingissä 1.3.–27.3. Valitut teokset kattavat itsenäisyyden ajan kaikki vuosikymmenet ja tarjoavat kävijöille mielenkiintoisen kattauksen eri taiteilijoita, tekniikoita ja tyylejä. Näyttelytoimikunnassa ovat Penttilän lisäksi toimineet vuorineuvos Georg Ehrnrooth ja museonjohtaja Kai Kartio.

Verkkogalleriaan otetaan yhä muotokuvia

Keskuskauppakamari ottaa vastaan muotokuvia yrityksiltä digitaaliseen galleriaan vielä 28.4.2017 saakka. Ohjeet kuvien lähettämiseen löytyvät muotokuvagallerian sivuilta.

”Monissa yrityksissä muotokuvat pölyttyvät käytävillä tai kellarissa. Digitaalinen muotokuvagalleria on mahdollisuus tuoda muotokuvat koko kansan nähtäväksi”, kannustaa Penttilä.

Lisätietoja:

Risto E. J. Penttilä, Keskuskauppakamari, p. 050 366 2395, risto.penttilä@chamber.fi
Kuvatiedustelut: Janne Salo, p. 0400 479 906, Keskuskauppakamari, janne.salo@chamber.fi
Näyttelyn kuratointi: Itha O’Neill, Amos Andersonin taidemuseo, p. 09 684 446 40, itha.oneill@amosanderson.fi

100 vuotta tulevaisuutta -näyttely
1.3.–27.3.2017
Amos Andersonin taidemuseo
Yrjönkatu 27, PL 14, 00101 Helsinki. Puh. +356 (0)9 6844460
museum@amosanderson.fi, www.amosanderson.fi
Yleisöopastukset suomeksi keskiviikkoisin kello 17.30 ja ruotsiksi maanantaisin kello 16.30.
Museo on avoinna ma, to, pe 10–18, ke 10–20, la–su 11–17. Tiistaisin suljettu.
Poikkeavat aukioloajat: 13.3 10–17; 14.3 suljettu; 15.3 11–17; 16.3 suljettu; 17.3 11–17
Pääsymaksu 10 €, eläkeläiset 8 €, opiskelijat 2 €. Alle 18-vuotiaat ilmaiseksi.

Risto E. J. Penttilä 2016 / Kuvaaja: Pasi Murto

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.

Keskuskauppakamari: Britannian ja Suomen kahdenvälisissä suhteissa vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia – edellytykset kasvattaa kaupallista yhteistyötä ovat mittavat7.6.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Brexitistä huolimatta Britannia, erityisesti Lontoo, pysyy yhtenä maailmanlaajuisen liiketoiminnan päätöksenteon keskuksena. Suomen edellytykset kasvattaa kaupallista yhteistyötä ovat mittavat, ja sitä pitäisi osata käyttää hyödyksi, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.

Keskuskauppakamari: EU:n ilmastotavoitteiden saavuttaminen edellyttää markkinaehtoisuutta5.6.2024 06:47:00 EEST | Tiedote

Vihreä siirtymä on tulevaisuuden kasvun ajuri ja Suomella sekä Euroopalla on mahdollisuus tuottaa kestävän kasvun ja vastuullisen tulevaisuuden ratkaisuja kansainvälisiin tarpeisiin. Kauppakamarien EU-vaalitavoitteissa muistutetaan, että ilmastopolitiikan seuraavien askelten on oltava markkinaehtoisempia, kustannustehokkaita ja teknologianeutraaleita, unohtamatta liikennesektorin päästöjen vähentämistä.

Pääekonomistin kommentti: Taantuma poikki dopingtuloksella – tarkistuslaskenta sulatti bkt:n kasvun ennakkotiedoista31.5.2024 09:40:38 EEST | Tiedote

Tilastokeskuksen tarkistuslaskenta sulatti odotetusti ennakkotietojen odotettua paremman nousun Suomen bruttokansantuotteessa. Tilastokeskuksen ensimmäisen varsinaisen julkistuksen mukaan bruttokansantuote nousi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 0,2 prosenttia suhteessa edelliseen neljännekseen. Taantuma saatiin poikki dopingtuloksella, mutta teknisessä mielessä näyttää siltä, että taantuma voidaan julistaa päättyneeksi, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.