Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden käyttöön tulee sirullinen sote-ammattikortti
Uudistuksen myötä terveydenhuollon ammattihenkilöiden lisäksi myös sosiaalihuollon ammattihenkilöille tulee mahdollisuus hakea käyttöönsä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan sote-ammattikorttia, jossa on sote-varmenne.
Uusia sirullisia sote-ammattikortteja tarvitaan sosiaalihuollon Kanta-palveluiden ensimmäisen vaiheen käyttöönotoissa vuodesta 2018 alkaen ja niillä kirjaudutaan jatkossa sosiaalihuollon käyttämiin asiakastietojärjestelmiin, jotka on kytketty Kanta-palveluihin. Myös terveydenhuollon ammattihenkilöiden varmenteet uudistetaan käytössä olevien ammattikorttien voimassaolon päätyttyä SOTE-ammattikorteiksi.
Asiasta on julkaistu ennakkotiedote 21.9.2016: https://eevertti.vrk.fi/artikkeli/-/asset_publisher/terveydenhuollon-varmennepalvelut-laajenevat-sosiaali-ja-terveydenhuollon-varmennepalveluiksi
Sosiaalihuollon ammattihenkilöillä on mahdollisuus hakea ammattikorttia aikaisintaan siinä vaiheessa, kun henkilölle on myönnetty oikeus harjoittaa sosiaalihuollon ammattia tai tehty ammattinimikkeen käyttöoikeudesta merkintä Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteriin.
Valviran tekemä ammatinharjoittamisoikeuspäätös ja rekisterimerkintä on maksullinen. Väestörekisterikeskuksen myöntämä ammattikortti on toistaiseksi hakijalle maksuton.
Kortti takaa turvallisen tietojenkäsittelyn
Väestörekisterikeskuksen myöntämiä varmennekortteja käytetään henkilön vahvassa sähköisessä tunnistamisessa. Vahva tunnistaminen on edellytys tietosuojan ja tietoturvan toteutumiselle sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisissa tietojärjestelmäpalveluissa. Väestörekisterikeskuksen myöntämillä varmenteilla ja todennetaan sähköisen asioinnin osapuolet ja käyttöoikeudet sekä turvataan tietojärjestelmien välittämän asiakastiedon eheys ja luottamuksellisuus.
Ammattikortti on henkilökohtainen ja se on sidottu kortinhaltijan ammattioikeuteen. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö voi käyttää yhtä korttia valtakunnallisesti kaikissa sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa. Ammattikortti on voimassa viisi vuotta, ellei ammattioikeuteen liity jokin voimassaoloaikaa rajoittava tekijä.
Sosiaalihuollon ammattilainen, toimi näin hankkiaksesi sote-ammattikortin:
- Toimita ammatinharjoittamisoikeutta tai rekisteröintiä koskeva hakemus Valviraan.
- Valvira myöntää oikeuden harjoittaa ammattia ja tekee rekisteröintimerkinnön sosiaalihuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteriin, Suosikkiin.
- Odota, kunnes saat Valviralta päätöksen laillistuksesta tai todistuksen rekisteröinnistä.
- Tarkemmat ohjeet ja lisätietoa hakemusten käsittelyajoista on julkaistu Valviran verkkosivuilla.
- Kun saat Valviralta päätöksen laillistuksesta tai todistuksen rekisteröinnistä, tilaa sote-ammattikortti lähimmästä rekisteröintipisteestä.
- Tilauksen yhteydessä sinun tulee todistaa henkilöllisyytesi poliisin myöntämällä, voimassaolevalla tunnistamisasiakirjalla (passi, henkilökortti tai 1.10.1990 jälkeen myönnetty ajokortti).
- Rekisteröintipisteiden tiedot on julkaistu Väestörekisterikeskuksen verkkosivuilla.
- Väestörekisterikeskus käsittelee korttihakemuksen ja toimittaa valmiin kortin postitse hakijan kotiosoitteeseen.
- Kortti saapuu noin kahden viikon kuluessa hakemuksen jättämisestä.
- Lisätietoja kortin hakemisesta saat Väestörekisterikeskuksen sivuilta.
Lisätietoja
Laillistuksesta ja nimikesuojauksen rekisteröinnistä:
Sosiaali- ja terveydenhuollon lupa- ja valvontavirasto Valvira
Ylitarkastaja Eeva Sallinen, p. 0295 209 111
suosikki[at]valvira.fi
Sote-ammattikorttien tilaamisesta:
Väestörekisterikeskus
asiakashallinta.th-varmenne(at)vrk.fi
Asiakkuuspäällikkö Ari Häkli, p. 0295 535 224, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
Avainsanat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Väestörekisterikeskus toteuttaa yhdessä valtiovarainministeriön kanssa kansallista palveluarkkitehtuuria. Viraston tehtävänä on edistää digitaalista yhteiskuntaa tuottamalla ja kehittämällä sähköisen asioinnin tukipalveluja kansalaisten ja julkisen hallinnon käyttöön. Lisäksi Väestörekisterikeskus on yhdessä maistraattien kanssa väestötietojärjestelmän rekisterinpitäjä. Virasto ylläpitää ja kehittää väestötietojärjestelmää, sen tietoja ja tietojen laatua sekä varmennettua sähköistä asiointia. Väestörekisterikeskus tarjoaa väestötietojärjestelmän tietopalveluja ja varmennepalveluja, hoitaa vaalitehtäviä. www.vrk.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Streamlined services for issuing personal identity codes and municipality of residence for foreign citizens28.4.2025 10:30:00 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency took action last year in order to streamline the registration of foreigners. You can now get your personal identity code when visiting the agency in 12 locations. The updated website and instructional videos will guide customers to use services that match their situation.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen25.4.2025 11:47:10 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen. Avsikten är att besökstjänsterna ska koncentreras till 18 landskapscentrum där man har mest behov av tjänsterna. Genom ändringarna sparar ämbetsverket årligen över 2 miljoner euro.
Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa25.4.2025 11:47:10 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme