60 000 ämpäriä sai kolmannen elämän vessaharjoina
Jo alun perin kierrätysmuovista valmistettuja mustia leikkokukkaämpäreitä on kerätty tänä vuonna S-ryhmän suurimman osuuskaupan HOK-Elannon myymälöistä yhteensä 60 000 kappaletta.
- Aloite tähän ratkaisuun on tullut valveutuneelta henkilöstöltämme, joka heräsi kyselemään ämpäreiden jatkokäytön perään, vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman SOK:lta kertoo.
S-ryhmän tavoitteena on vuoden 2025 loppuun mennessä kierrättää 80 prosenttia jätteistä joko raaka-aineeksi tai uusiksi tuotteiksi.
- Valtaosa myymälöiden pakkausmateriaaleista kiertää jo nyt, mutta aina toisinaan syntyy myös sivuvirtoja, joiden kierrättäminen on syystä tai toisesta hieman vaikeampaa. Etsimme aktiivisesti uusia keinoja omien materiaalivirtojen kierrättämiseksi. Nyt myyntiin tulevat tuotteet ovat loistava esimerkki yhteistyössä löydetystä ratkaisusta, Forsman iloitsee.
Sinituote oli luonteva valinta S-ryhmän kumppaniksi tässä uudessa kiertotalousratkaisussa, koska se on S-ryhmän tavoin jo sitoutunut kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin. Sinituote on myös mukana S-ryhmän Iso juttu -ilmastokampanjassa, jonka tavoitteena on koota yhteen ryhmän kumppaniyritykset ja vähentää yhdessä ilmastoa lämmittäviä päästöjä miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Yksi tavoitteista niitä on juuri kierrätysraaka-aineen käytön lisääminen.
– Innostuimme ideasta heti ja lähdimme testaamaan, mitä tuotteita kukkaämpäreistä voidaan valmistaa. Olemme jo vuosia käyttäneet kierrätysmuovia, ja olemme Euroopassa edelläkävijöitä sen käytössä. Tällä hetkellä yli kolmannes tuotannossamme käytetystä muovista on kierrätettyä, ja tavoitteenamme on kasvattaa määrää entisestään, Sinituotteen muovituotannon johtaja Jarkko Heino kuvailee.
Sinituote tuo S-ryhmän kauppoihin myyntiin kierrätysmuovista valmistetun wc-harjan, tiskiharjan ja kaakeliharjan sekä 15 litran sangon.
- Valitessaan wc- tai tiskiharjaa kuluttaja voi samalla osallistua ilmastotalkoisiin. Hiilineutraalisti kierrätetystä muovista kotimaassa valmistettujen tuotteiden ilmastovaikutukset ovat 90 prosenttia pienemmät kuin tavallisesta muovista valmistetuilla tuontituotteilla, Sinituotteen toimitusjohtaja Johanna Hamro-Drotz muistuttaa.
Lisätiedot:
Vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman, SOK, 010 76 86163
Valikoimapäällikkö Samuli Ylisuvanto, SOK, 010 76 80283
Markkinointipäällikkö Marika Saarinummi, Sinituote Oy, 019 7600 212
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman, SOK, 010 76 86163
Valikoimapäällikkö Samuli Ylisuvanto, SOK, 010 76 80283
Markkinointipäällikkö Marika Saarinummi, Sinituote Oy, 019 7600 212
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Vappumakunsa kullakin – suomalaisille maistuu niin perunasalaatti kuin pakastepizza24.4.2024 08:05:00 EEST | Tiedote
Tippaleivät, munkit, sima, perunasalaatti ja nakit ovat vapun perinteisiä herkkuja, joilla on vankkumaton paikka suomalaisten vappupöydissä. S-ryhmän myyntidata osoittaa, että herkuttelussa löytyy kuitenkin mielenkiintoisia eroja niin eri maakuntien kuin ikäryhmienkin välillä.
S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.
Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote
Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.
S-ryhmässä pilotoidaan työvuorosuunnittelua, jonka puikoissa on henkilöstö itse: ”Työn merkityksellisyys ja tyytyväisyys on selvästi kasvanut”22.4.2024 08:18:33 EEST | Tiedote
S-ryhmässä otetaan määrätietoisia askeleita kohti yhteisöllistä työvuorosuunnittelua, joka parantaa henkilöstön mahdollisuuksia vaikuttaa työ- ja vapaa-ajan yhteensovittamiseen. Mallia on pilotoitu Pirkanmaan Osuuskaupassa, Osuuskauppa Arinassa ja Osuuskauppa Suur-Savossa. Vuoden oppien keruun jälkeen pilotti laajenee, ja mukaan tulee lisää erilaisia toimipaikkoja.
S-ryhmän myynti kasvoi alkuvuonna – marketkaupan veto jatkui vahvana12.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli 3 311,6 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 3,0 prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme