SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

60 000 ämpäriä sai kolmannen elämän vessaharjoina

Jaa
S-ryhmän käytetyt leikkokukkaämpärit ovat saaneet uuden muodon Sinituotteen siivoustuotteina ja pääsevät syyskuussa myyntiin kaikkiin Suomen Prismoihin ja suurimpaan osaan S-marketeista. Kierrätysmuovin käyttö pudottaa tuotteiden ilmastopäästöjä 90 prosenttia.

Jo alun perin kierrätysmuovista valmistettuja mustia leikkokukkaämpäreitä on kerätty tänä vuonna S-ryhmän suurimman osuuskaupan HOK-Elannon myymälöistä yhteensä 60 000 kappaletta.

- Aloite tähän ratkaisuun on tullut valveutuneelta henkilöstöltämme, joka heräsi kyselemään ämpäreiden jatkokäytön perään, vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman SOK:lta kertoo.

S-ryhmän tavoitteena on vuoden 2025 loppuun mennessä kierrättää 80 prosenttia jätteistä joko raaka-aineeksi tai uusiksi tuotteiksi.

- Valtaosa myymälöiden pakkausmateriaaleista kiertää jo nyt, mutta aina toisinaan syntyy myös sivuvirtoja, joiden kierrättäminen on syystä tai toisesta hieman vaikeampaa. Etsimme aktiivisesti uusia keinoja omien materiaalivirtojen kierrättämiseksi. Nyt myyntiin tulevat tuotteet ovat loistava esimerkki yhteistyössä löydetystä ratkaisusta, Forsman iloitsee.

Sinituote oli luonteva valinta S-ryhmän kumppaniksi tässä uudessa kiertotalousratkaisussa, koska se on S-ryhmän tavoin jo sitoutunut kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin. Sinituote on myös mukana S-ryhmän Iso juttu -ilmastokampanjassa, jonka tavoitteena on koota yhteen ryhmän kumppaniyritykset ja vähentää yhdessä ilmastoa lämmittäviä päästöjä miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Yksi tavoitteista niitä on juuri kierrätysraaka-aineen käytön lisääminen.

– Innostuimme ideasta heti ja lähdimme testaamaan, mitä tuotteita kukkaämpäreistä voidaan valmistaa. Olemme jo vuosia käyttäneet kierrätysmuovia, ja olemme Euroopassa edelläkävijöitä sen käytössä. Tällä hetkellä yli kolmannes tuotannossamme käytetystä muovista on kierrätettyä, ja tavoitteenamme on kasvattaa määrää entisestään, Sinituotteen muovituotannon johtaja Jarkko Heino kuvailee.

Sinituote tuo S-ryhmän kauppoihin myyntiin kierrätysmuovista valmistetun wc-harjan, tiskiharjan ja kaakeliharjan sekä 15 litran sangon.

- Valitessaan wc- tai tiskiharjaa kuluttaja voi samalla osallistua ilmastotalkoisiin. Hiilineutraalisti kierrätetystä muovista kotimaassa valmistettujen tuotteiden ilmastovaikutukset ovat 90 prosenttia pienemmät kuin tavallisesta muovista valmistetuilla tuontituotteilla, Sinituotteen toimitusjohtaja Johanna Hamro-Drotz muistuttaa.

Lisätiedot:

Vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman, SOK, 010 76 86163

Valikoimapäällikkö Samuli Ylisuvanto, SOK, 010 76 80283

Markkinointipäällikkö Marika Saarinummi, Sinituote Oy, 019 7600 212

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman, SOK, 010 76 86163


Valikoimapäällikkö Samuli Ylisuvanto, SOK, 010 76 80283


Markkinointipäällikkö Marika Saarinummi, Sinituote Oy, 019 7600 212

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye