60 000 ämpäriä sai kolmannen elämän vessaharjoina

Jo alun perin kierrätysmuovista valmistettuja mustia leikkokukkaämpäreitä on kerätty tänä vuonna S-ryhmän suurimman osuuskaupan HOK-Elannon myymälöistä yhteensä 60 000 kappaletta.
- Aloite tähän ratkaisuun on tullut valveutuneelta henkilöstöltämme, joka heräsi kyselemään ämpäreiden jatkokäytön perään, vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman SOK:lta kertoo.
S-ryhmän tavoitteena on vuoden 2025 loppuun mennessä kierrättää 80 prosenttia jätteistä joko raaka-aineeksi tai uusiksi tuotteiksi.
- Valtaosa myymälöiden pakkausmateriaaleista kiertää jo nyt, mutta aina toisinaan syntyy myös sivuvirtoja, joiden kierrättäminen on syystä tai toisesta hieman vaikeampaa. Etsimme aktiivisesti uusia keinoja omien materiaalivirtojen kierrättämiseksi. Nyt myyntiin tulevat tuotteet ovat loistava esimerkki yhteistyössä löydetystä ratkaisusta, Forsman iloitsee.
Sinituote oli luonteva valinta S-ryhmän kumppaniksi tässä uudessa kiertotalousratkaisussa, koska se on S-ryhmän tavoin jo sitoutunut kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin. Sinituote on myös mukana S-ryhmän Iso juttu -ilmastokampanjassa, jonka tavoitteena on koota yhteen ryhmän kumppaniyritykset ja vähentää yhdessä ilmastoa lämmittäviä päästöjä miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Yksi tavoitteista niitä on juuri kierrätysraaka-aineen käytön lisääminen.
– Innostuimme ideasta heti ja lähdimme testaamaan, mitä tuotteita kukkaämpäreistä voidaan valmistaa. Olemme jo vuosia käyttäneet kierrätysmuovia, ja olemme Euroopassa edelläkävijöitä sen käytössä. Tällä hetkellä yli kolmannes tuotannossamme käytetystä muovista on kierrätettyä, ja tavoitteenamme on kasvattaa määrää entisestään, Sinituotteen muovituotannon johtaja Jarkko Heino kuvailee.
Sinituote tuo S-ryhmän kauppoihin myyntiin kierrätysmuovista valmistetun wc-harjan, tiskiharjan ja kaakeliharjan sekä 15 litran sangon.
- Valitessaan wc- tai tiskiharjaa kuluttaja voi samalla osallistua ilmastotalkoisiin. Hiilineutraalisti kierrätetystä muovista kotimaassa valmistettujen tuotteiden ilmastovaikutukset ovat 90 prosenttia pienemmät kuin tavallisesta muovista valmistetuilla tuontituotteilla, Sinituotteen toimitusjohtaja Johanna Hamro-Drotz muistuttaa.
Lisätiedot:
Vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman, SOK, 010 76 86163
Valikoimapäällikkö Samuli Ylisuvanto, SOK, 010 76 80283
Markkinointipäällikkö Marika Saarinummi, Sinituote Oy, 019 7600 212
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman, SOK, 010 76 86163
Valikoimapäällikkö Samuli Ylisuvanto, SOK, 010 76 80283
Markkinointipäällikkö Marika Saarinummi, Sinituote Oy, 019 7600 212
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.
Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote
Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta11.7.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme