Vilkas Group Oy

60% koronaloikka: ”Verkkokauppaan tulossa miljardiluokan kasvu” – ETLA:n Kangasharju: ”Vaikutuksessa on paljon pysyvää”

Jaa
Lähes 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi paljastaa 60% koronapiikin maaliskuussa. ”Kyllä on täysin realistista odottaa, että verkkokauppaan on tulossa miljardiluokan kasvu”, kertoo indeksiä neljännesvuosittain julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Seuraavaksi kauppaa voi heiluttaa Amazon. ”Jos Amazon tulee, niin kyllä kauppa tulee olemaan nyt paremmin valmistautunut”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 3.4.2020 klo 00.01

Verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat maaliskuun kahdella viimeisellä viikolla peräti 60%, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. Vilkas Groupin tuottama indeksi perustuu noin 2000 verkkokaupan todellisiin myyntitapahtumiin ja kuvaa siten tarkasti suomalaisen verkkokaupan tilaa.

”Ensimmäisen kvartaalin tulokset kertovat ainutlaatuisesta piikistä tilausmäärissä maaliskuun lopulla. Kyllä tämä kertoo valtavasta muutoksesta kuluttajakäyttäytymisessä, korona käy nyt käsi kädessä digitalisaation kanssa”, kertoo Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju pitää arvokkaana sitä, että muutoksesta on näin reaaliaikaista tietoa.

”Koronan aiheuttama poikkeustila varmasti kaikkiaan nopeuttaa verkkokaupan kasvua. Kriisit yleensäkin nopeuttavat muutoksia. Kun korona nyt opettaa kauppiaat ja kuluttajat verkkoon ja kaupan muutenkin digitalisaatioon, niin vaikutuksessa verkkokauppaan tulee olemaan paljon pysyvää”, arvioi Kangasharju.

Verkkokauppaindeksin mukaan nimenomaan tilausmäärät ovat räjähtäneet, vaikka euromäärät eivät vielä seuraa perässä. Ihmiset varautuvat tarpeellisimpaan ja samalla tarpeettomat ostokset jäävät vähemmälle. Olennaista tulevalle on kuluttajien siirtyminen joukoittain verkkoon.

”Ihan mahdotonta arvioida kuinka suuri loikka lopulta on, mutta jo 20% kasvu verkkokaupan arvossa tuottaisi miljardikasvun. Kun kuluttajat nyt tottuvat verkkotilauksiin, niin kyllä on täysin realistista odottaa, että verkkokauppaan on tulossa miljardiluokan kasvu. Ja tämä ei vielä sisällä esimerkiksi ravintoloiden verkkokaupan räjähdysmäistä kasvua”, ennakoi Korkiakoski. Arviota tukee indeksin kertoma verkkokaupan euromääräinen kasvu viiden viime vuoden aikana: yli 230%.

Verkossa käytävän vähittäiskaupan arvo Suomessa oli viime vuonna Kaupan liiton arvion mukaan vähintään 4,5 miljardia euroa. Arviota haittaavat puutteelliset tiedot ulkomaisista verkkokaupoista.

Kaupan seuraava myrsky: Amazon

Kivijalkakauppa ja kauppakeskukset ovat jo nyt pahoissa vaikeuksissa koronan takia. Monet kaupat ja muut yritykset ovat pelastautuneet verkkoon. Seuraava mullistus voi olla kuitenkin jo nurkan takana, niin perinteiselle kaupalle kuin suomalaiselle verkkokaupallekin.

”Asiantuntijoiden aika yksimielinen arvio on, että Amazon on pian tulossa Suomeen. Kyllä tässä uusi isku suomalaiselle kaupalle on tulossa. Esimerkiksi #pelastetaankauppa -kampanjamme on tuonut jo satoja ahdinkoon joutuneita kauppiaita verkkoon, mutta kyllä meidän pitäisi Suomessa nyt varautua Amazonin tuloon ihan kautta linjan”, peräänkuuluttaa Vilkkaan Korkiakoski.

ETLA:n toimitusjohtaja näkee koronassa jotain hyvääkin: Suomalainen kauppa on paremmin valmistautunut. Syytä todellakin on, kauppa on suomalaisen elinkeinoelämän suurin työllistäjä.

”Kauppiaat ovat nyt joutuneet ahtaalle ja jos Amazon tulee Suomen markkinoille, niin joutuvat vielä ahtaammalle. Toisaalta kauppa saa parhaillaan hurjaa vauhtia oppia ja jos Amazon tulee, niin kyllä kauppa tulee olemaan nyt paremmin valmistautunut koronakriisin myötä”, analysoi Kangasharju.

Muutoksessa myös mahdollisuus

Amazon tulee luomaan paineita kautta linjan: perinteisen kaupan ja suomalaisen verkkokaupan lisäksi myös suomalainen tuotanto joutuu entistä suurempaan puristukseen.

”Toivon hartaasti, että verkkokaupan miljardikasvusta mahdollisimman suuri osuus sataisi Suomen omaan laariin. Toki tämä on kiinni kauppiaistakin, mutta avainasemassa ovat tietysti suomalaiset kuluttajat. Ruotsiin verrattuna ostamme verkostakin paljon enemmän ulkomaisia tuotteita.”, vertaa Korkiakoski.

Korkiakosken mukaan suomalaisten pitäisi nähdä verkon kansainvälisyys mahdollisuutena: Suomalaisten pitäisi tähdätä entistä enemmän omaan vientiin verkkokaupan kautta. Myös ETLA:n toimitusjohtaja korostaa tarvetta Suomen omaan kansainvälistymiseen digitalisaation myötä.

”Suomalaisten on keskityttävä olemaan entistä parempia ja entistä kansainvälisempiä, mikään siilipuolustus ei tässä auta. Panostukset tutkimukseen ja innovointiin ovat kansallisesti välttämättömiä, jotta suomalaiset tuotteet pärjäävät kilpailussa, joka tulee vain kovenemaan. Tämä koskee myös suomalaista verkkokauppaa. Mitä laadukkaammin, kansainvälisemmin ja paremmin tuottein verkkokauppa operoi, sen paremmin koko kauppa menestyy”, arvioi Kangasharju.

Korkiakoskella on neuvo tukalassa tilanteessa tuskaileville kauppiaille ja muille yrittäjille, jotka vielä eivät ole verkkoon lähteneet:

”Apua on nyt mahdollisimman helpolla tarjolla, ja ilmaiseksi. #pelastetaankauppa-kampanja on kaikille avoin pelastusrengas, ilmainen verkkokauppa käyttöön jopa yhdessä päivässä. Ei kannata turhaan odotella! Muutoksen voi kääntää mahdollisuudeksi.”

#pelastetaankauppa

www.pelastetaankauppa.fi

Lisätietoja:

Aki Kangasharju, toimitusjohtaja, ETLA, 050 5838 5732, aki.kangasharju@etla.fi

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Avainsanat

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Kauppasota uhkaa verkkokaupan lupaavaa kasvua: ”EU:n sisämarkkina saatava nyt kuntoon” – MobilePay tähtää jo ohi Applen ja Googlen30.4.2025 10:00:17 EEST | Tiedote

Uunituore Verkkokauppaindeksi kertoo suomalaisen verkkokaupan 12 prosentin kasvusta. Jo kolmatta kvartaalia jatkunut kasvu on kuitenkin vaarassa. ”Kun ostovoima viimein kohentuu, kauppasota uhkaa vetää maton kaupan kasvulta. EU:n sisämarkkina on nyt saatava kuntoon ja maksaminen on avain”, lataa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Lupaavaa ratkaisua EU-maksamiseen tarjoaa hurjasti kasvava MobilePay, joka tähyää jo ohi Applen ja Googlen.

”Pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua” – Taloudelle rohkaiseva merkki kotimaisesta verkkokaupasta: ”Sesonki jopa yli odotusten”28.1.2025 12:26:01 EET | Tiedote

Verkkokauppa on kasvanut 8 prosenttia huolimatta arvonlisäveron nousemisesta, kertoo 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on erinomainen uutinen, talouden suunta on ylöspäin. Edes pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua”, kuvaa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuollon mittarit kertovat samaa, mutta katse on eteenpäin: ”Nyt jännitämme, riittävätkö ostovoima ja ostohalu kasvuun vielä vuoden alkuneljänneksellä”, pohtii Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.

”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote

Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.

”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote

Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.

”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye