60% koronaloikka: ”Verkkokauppaan tulossa miljardiluokan kasvu” – ETLA:n Kangasharju: ”Vaikutuksessa on paljon pysyvää”

Lähes 2000 verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi paljastaa 60% koronapiikin maaliskuussa. ”Kyllä on täysin realistista odottaa, että verkkokauppaan on tulossa miljardiluokan kasvu”, kertoo indeksiä neljännesvuosittain julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Seuraavaksi kauppaa voi heiluttaa Amazon. ”Jos Amazon tulee, niin kyllä kauppa tulee olemaan nyt paremmin valmistautunut”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 3.4.2020 klo 00.01

Verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat maaliskuun kahdella viimeisellä viikolla peräti 60%, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. Vilkas Groupin tuottama indeksi perustuu noin 2000 verkkokaupan todellisiin myyntitapahtumiin ja kuvaa siten tarkasti suomalaisen verkkokaupan tilaa.

”Ensimmäisen kvartaalin tulokset kertovat ainutlaatuisesta piikistä tilausmäärissä maaliskuun lopulla. Kyllä tämä kertoo valtavasta muutoksesta kuluttajakäyttäytymisessä, korona käy nyt käsi kädessä digitalisaation kanssa”, kertoo Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju pitää arvokkaana sitä, että muutoksesta on näin reaaliaikaista tietoa.

”Koronan aiheuttama poikkeustila varmasti kaikkiaan nopeuttaa verkkokaupan kasvua. Kriisit yleensäkin nopeuttavat muutoksia. Kun korona nyt opettaa kauppiaat ja kuluttajat verkkoon ja kaupan muutenkin digitalisaatioon, niin vaikutuksessa verkkokauppaan tulee olemaan paljon pysyvää”, arvioi Kangasharju.

Verkkokauppaindeksin mukaan nimenomaan tilausmäärät ovat räjähtäneet, vaikka euromäärät eivät vielä seuraa perässä. Ihmiset varautuvat tarpeellisimpaan ja samalla tarpeettomat ostokset jäävät vähemmälle. Olennaista tulevalle on kuluttajien siirtyminen joukoittain verkkoon.

”Ihan mahdotonta arvioida kuinka suuri loikka lopulta on, mutta jo 20% kasvu verkkokaupan arvossa tuottaisi miljardikasvun. Kun kuluttajat nyt tottuvat verkkotilauksiin, niin kyllä on täysin realistista odottaa, että verkkokauppaan on tulossa miljardiluokan kasvu. Ja tämä ei vielä sisällä esimerkiksi ravintoloiden verkkokaupan räjähdysmäistä kasvua”, ennakoi Korkiakoski. Arviota tukee indeksin kertoma verkkokaupan euromääräinen kasvu viiden viime vuoden aikana: yli 230%.

Verkossa käytävän vähittäiskaupan arvo Suomessa oli viime vuonna Kaupan liiton arvion mukaan vähintään 4,5 miljardia euroa. Arviota haittaavat puutteelliset tiedot ulkomaisista verkkokaupoista.

Kaupan seuraava myrsky: Amazon

Kivijalkakauppa ja kauppakeskukset ovat jo nyt pahoissa vaikeuksissa koronan takia. Monet kaupat ja muut yritykset ovat pelastautuneet verkkoon. Seuraava mullistus voi olla kuitenkin jo nurkan takana, niin perinteiselle kaupalle kuin suomalaiselle verkkokaupallekin.

”Asiantuntijoiden aika yksimielinen arvio on, että Amazon on pian tulossa Suomeen. Kyllä tässä uusi isku suomalaiselle kaupalle on tulossa. Esimerkiksi #pelastetaankauppa -kampanjamme on tuonut jo satoja ahdinkoon joutuneita kauppiaita verkkoon, mutta kyllä meidän pitäisi Suomessa nyt varautua Amazonin tuloon ihan kautta linjan”, peräänkuuluttaa Vilkkaan Korkiakoski.

ETLA:n toimitusjohtaja näkee koronassa jotain hyvääkin: Suomalainen kauppa on paremmin valmistautunut. Syytä todellakin on, kauppa on suomalaisen elinkeinoelämän suurin työllistäjä.

”Kauppiaat ovat nyt joutuneet ahtaalle ja jos Amazon tulee Suomen markkinoille, niin joutuvat vielä ahtaammalle. Toisaalta kauppa saa parhaillaan hurjaa vauhtia oppia ja jos Amazon tulee, niin kyllä kauppa tulee olemaan nyt paremmin valmistautunut koronakriisin myötä”, analysoi Kangasharju.

Muutoksessa myös mahdollisuus

Amazon tulee luomaan paineita kautta linjan: perinteisen kaupan ja suomalaisen verkkokaupan lisäksi myös suomalainen tuotanto joutuu entistä suurempaan puristukseen.

”Toivon hartaasti, että verkkokaupan miljardikasvusta mahdollisimman suuri osuus sataisi Suomen omaan laariin. Toki tämä on kiinni kauppiaistakin, mutta avainasemassa ovat tietysti suomalaiset kuluttajat. Ruotsiin verrattuna ostamme verkostakin paljon enemmän ulkomaisia tuotteita.”, vertaa Korkiakoski.

Korkiakosken mukaan suomalaisten pitäisi nähdä verkon kansainvälisyys mahdollisuutena: Suomalaisten pitäisi tähdätä entistä enemmän omaan vientiin verkkokaupan kautta. Myös ETLA:n toimitusjohtaja korostaa tarvetta Suomen omaan kansainvälistymiseen digitalisaation myötä.

”Suomalaisten on keskityttävä olemaan entistä parempia ja entistä kansainvälisempiä, mikään siilipuolustus ei tässä auta. Panostukset tutkimukseen ja innovointiin ovat kansallisesti välttämättömiä, jotta suomalaiset tuotteet pärjäävät kilpailussa, joka tulee vain kovenemaan. Tämä koskee myös suomalaista verkkokauppaa. Mitä laadukkaammin, kansainvälisemmin ja paremmin tuottein verkkokauppa operoi, sen paremmin koko kauppa menestyy”, arvioi Kangasharju.

Korkiakoskella on neuvo tukalassa tilanteessa tuskaileville kauppiaille ja muille yrittäjille, jotka vielä eivät ole verkkoon lähteneet:

”Apua on nyt mahdollisimman helpolla tarjolla, ja ilmaiseksi. #pelastetaankauppa-kampanja on kaikille avoin pelastusrengas, ilmainen verkkokauppa käyttöön jopa yhdessä päivässä. Ei kannata turhaan odotella! Muutoksen voi kääntää mahdollisuudeksi.”

#pelastetaankauppa

www.pelastetaankauppa.fi

Aki Kangasharju, toimitusjohtaja, ETLA, 050 5838 5732, aki.kangasharju@etla.fi

Suomessa lähes 40% verkkokauppiaista miettii palvelun vaihtoa – satojen miljardien maksupalvelumarkkina myllertää maailmalla23.11.2020 14:03:55 EET | Tiedote