60 vuotta hittejä yksissä kansissa!

Timo Pennasen kirja Top 1000 esittelee tuhat menestyneintä hittiä Suomessa. Sukella vuosikymmenten pyörteisiin ja löydä vanhoja hittejä! Joukossa on suursuosion saaneita artisteja, yllätyksiä sekä sammuneita tähtiä. Lue ja ilahdu!
Top 1000, Timo Pennanen.

Vuoden 1960 alussa Suomeen saatiin ensimmäiset säännöllisesti kuukausittain julkaistavat levymyyntilistat. Nuo single- ja ep-tilastot ovat myöhemmin saaneet seurakseen tai jatkokseen albumi-, jukebox-, radio-, lataus- ja striimauslistat, joita ovat usein koonneet kilpailevat tahot rinnakkain. Timo Pennanen on kerännyt ja pisteyttänyt nuo kaikki ja saanut kokoon yli 13 000 kappaleen tietokannan.

Nyt kuuden täyden listavuosikymmenen kunniaksi niistä on koottu Top 1000, kirja, joka esittelee tuhat menestyneintä hittiä Suomen listoilta vuosina 1960–2019. Teos on täynnä tuttuja klassikoita, mutta myös unohtuneita yllätyksiä – aika ei ole kohdellut kaikkia hittejä yhtä ystävällisesti. Aikajärjestyksessä etenevä kirja sisältää paljon ajankuvaa välittäviä levynkansia sekä grafiikkaa kappaleiden taustoista ja ominaisuuksista. Nettipalveluiden ansiosta biisit on helppo klikata soimaan lukemisen taustalle.

Top 1000:n paremmuusjärjestystä ei ole julkaistu missään ennen tätä kirjaa.

Timo Pennanen on graafinen suunnittelija, muun muassa Demi-lehden ensimmäinen ja Tietokone-lehden viimeinen ulkoasuvastaava. Hän kokosi Rumba-lehden listapalstaa ja 50 hittiä -listaa vuosina 1992–2007. Sen jälkeen hän on kirjoittanut Listablogia ja julkaissut kokoamiaan arkistoja netissä. Hänen ensimmäinen kirjansa Sisältää hitin ilmestyi vuonna 2006.

teos: Top 1000
kirjailija: Timo Pennanen