Migrationsverket tog i bruk elektronisk fullmakt
I Enter Finland kan arbetsgivaren ge information om arbetet och sitt företag samt betala en ansökan för sin arbetstagares del. Rätten att uträtta ärenden i ett företags namn kontrolleras med hjälp av tjänsten Suomi.fi-fullmakter.
Hittills har tjänsten varit tillgänglig för personer som har rätt att teckna företagets eller organisationens namn. Från och med den 13 juli 2017 kan en arbetsgivare också ge någon annan person fullmakt att uträtta ärenden. Personen som ges fullmakt behöver inte vara anställd hos arbetsgivaren utan han eller hon kan även representera en tredje part. Tjänsten kan användas även om man inte tidigare har använt Enter Finland.
Vad innebär elektronisk fullmakt?
Det är enkelt att ge fullmakter med den nya tjänsten Suomi.fi-fullmakter, som produceras av Befolkningsregistercentralen. Tjänsten kan nu tas i bruk också av organisationer.
Med hjälp av Suomi.fi-fullmakterna kan myndigheterna kontrollera en persons eller ett företags rätt att uträtta ärenden för en annan person eller ett annat företag.
Med Suomi.fi-fullmakterna kan medborgarna i fortsättningen ge en annan person eller ett företag rätt att uträtta vissa ärenden elektroniskt på deras vägnar. Även ett företag kan ge en viss person rätt att uträtta ett fastställt ärende i företagets namn. Möjligheterna att dra nytta av Suomi.fi-fullmakterna blir betydligt mer varierade när allt fler organisationer tar tjänsten i bruk och lägger användningen av elektronisk fullmakt till sina egna tjänster.
Mer information om Suomi.fi-fullmakter för organisationer: https://esuomi.fi/palveluntarjoajille/valtuudet/
Mer information om Suomi.fi-fullmakter för medborgare: http://vrk.fi/sv/suomi.fi-fullmakter
Nyckelord
Kontakter
Om Migrationsverkets tjänst: Migrationsverket, Taru Forsell, Projektchef (e-tjänster), fornamn.efternamn[at]migri.fi
Om Suomi.fi-fullmakter: Befolkningsregistercentralen, Janne Viskari, direktör (digitala tjänster), fornamn.efternamn[at]vrk.fi
Om
Befolkningsregistercentralen förverkligar en nationella servicearkitektur tillsammans med finansministeriet. Ämbetsverkets uppgift är att främja det digitala samhället genom att producera och utveckla stödtjänster för e-tjänster för medborgare och den offentliga förvaltningen. Dessutom är Befolkningsregistercentralen befolkningsdatasystemets registerförare tillsammans med magistraterna. Ämbetsverket upprätthåller och utvecklar befolkningsdatasystemet, dess uppgifter och uppgifternas riktighet samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Befolkningsregistercentralen erbjuder befolkningsdatasystemets informationstjänster och certifikattjänster samt tar hand om valuppgifter. www.vrk.fi
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.
Digi- ja väestötietoviraston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet12.6.2025 15:13:43 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirastossa käydyt yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet työntekijäjärjestöjen ja työnantajan yhteisymmärryksessä. Neuvottelut koskivat palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen henkilöstövaikutuksia. Viraston nykyisen henkilöstön virkapaikat sijoittuvat jatkossa 12 paikkakunnalle. Muutokseen ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Cooperation procedure at the Digital and Population Data Services Agency completed12.6.2025 15:13:43 EEST | Press release
Cooperation procedures at the Digital and Population Data Services Agency have ended with an agreement between the employee organisations and the employer. The procedures concerned the personnel impact of the changes in the network of offices and service locations. The post locations of the Agency’s current personnel will be in 12 municipalities. The changes do not involve a need to reduce the number of personnel.
HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande
Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum