Migrationsverket tog i bruk elektronisk fullmakt
I Enter Finland kan arbetsgivaren ge information om arbetet och sitt företag samt betala en ansökan för sin arbetstagares del. Rätten att uträtta ärenden i ett företags namn kontrolleras med hjälp av tjänsten Suomi.fi-fullmakter.
Hittills har tjänsten varit tillgänglig för personer som har rätt att teckna företagets eller organisationens namn. Från och med den 13 juli 2017 kan en arbetsgivare också ge någon annan person fullmakt att uträtta ärenden. Personen som ges fullmakt behöver inte vara anställd hos arbetsgivaren utan han eller hon kan även representera en tredje part. Tjänsten kan användas även om man inte tidigare har använt Enter Finland.
Vad innebär elektronisk fullmakt?
Det är enkelt att ge fullmakter med den nya tjänsten Suomi.fi-fullmakter, som produceras av Befolkningsregistercentralen. Tjänsten kan nu tas i bruk också av organisationer.
Med hjälp av Suomi.fi-fullmakterna kan myndigheterna kontrollera en persons eller ett företags rätt att uträtta ärenden för en annan person eller ett annat företag.
Med Suomi.fi-fullmakterna kan medborgarna i fortsättningen ge en annan person eller ett företag rätt att uträtta vissa ärenden elektroniskt på deras vägnar. Även ett företag kan ge en viss person rätt att uträtta ett fastställt ärende i företagets namn. Möjligheterna att dra nytta av Suomi.fi-fullmakterna blir betydligt mer varierade när allt fler organisationer tar tjänsten i bruk och lägger användningen av elektronisk fullmakt till sina egna tjänster.
Mer information om Suomi.fi-fullmakter för organisationer: https://esuomi.fi/palveluntarjoajille/valtuudet/
Mer information om Suomi.fi-fullmakter för medborgare: http://vrk.fi/sv/suomi.fi-fullmakter
Nyckelord
Kontakter
Om Migrationsverkets tjänst: Migrationsverket, Taru Forsell, Projektchef (e-tjänster), fornamn.efternamn[at]migri.fi
Om Suomi.fi-fullmakter: Befolkningsregistercentralen, Janne Viskari, direktör (digitala tjänster), fornamn.efternamn[at]vrk.fi
Om
Befolkningsregistercentralen förverkligar en nationella servicearkitektur tillsammans med finansministeriet. Ämbetsverkets uppgift är att främja det digitala samhället genom att producera och utveckla stödtjänster för e-tjänster för medborgare och den offentliga förvaltningen. Dessutom är Befolkningsregistercentralen befolkningsdatasystemets registerförare tillsammans med magistraterna. Ämbetsverket upprätthåller och utvecklar befolkningsdatasystemet, dess uppgifter och uppgifternas riktighet samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Befolkningsregistercentralen erbjuder befolkningsdatasystemets informationstjänster och certifikattjänster samt tar hand om valuppgifter. www.vrk.fi
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Streamlined services for issuing personal identity codes and municipality of residence for foreign citizens28.4.2025 10:30:00 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency took action last year in order to streamline the registration of foreigners. You can now get your personal identity code when visiting the agency in 12 locations. The updated website and instructional videos will guide customers to use services that match their situation.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen25.4.2025 11:47:10 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen. Avsikten är att besökstjänsterna ska koncentreras till 18 landskapscentrum där man har mest behov av tjänsterna. Genom ändringarna sparar ämbetsverket årligen över 2 miljoner euro.
Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa25.4.2025 11:47:10 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum