Suomesta ruoka-alan innovaatioiden kärkimaa – S-ryhmä kirittää kasvua kolmella teolla

– Ilmastonmuutos, globaali väestönkasvu, teknologinen kehitys ja kuluttajien muuttuvat tarpeet haastavat perinteisen ruokaketjun toimintaa ennennäkemättömällä voimalla. Me S-ryhmässä uskomme vahvasti, että ruoka-ala voi olla yksi Suomen kasvun vetureista. Tulevaisuuden ruoantuotannossa ja teknologioissa on Suomelle valtavia mahdollisuuksia, painottaa SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.
Rahoitusta ruoka-alan innovaatioloikalle
– S-Pankki selvittää, löytyykö markkinoilta valmiutta ruoka-alan ensimmäisen merkittävän pääomasijoitusrahaston perustamiseksi, jotta hyvät ideat ja uudet ratkaisut saadaan lentoon. Sijoitamme siihen tietysti myös itse, mutta liikkeellelähdön varmistamiseen tarvitsemme mukaan myös kumppaneita, Heikkilä sanoo.
Kaavailtu rahasto noudattaisi vaikuttavuussijoittamisen periaatteita ja sijoittaisi ruoka- ja teknologia-alojen risteyksessä toimiviin kasvuvaiheen yrityksiin. Vaikuttavuussijoittamisessa huomioidaan taloudellisen tuoton ja riskin lisäksi sekä yhteiskunnallisia että ympäristöllisiä tavoitteita.
– Ruoka-alalla tömisee juuri nyt, sillä ala on ottamassa aimo loikkaa digitaaliseen tulevaisuuteen. Haluamme olla mukana edistämässä uutta liiketoimintaa, joka liittyy esimerkiksi uusiin viljelymenetelmiin ja proteiininlähteisiin tai vaikkapa ruoan jakelutapoihin, vaikuttavuussijoittamisesta vastaava johtaja Jani Kempas S-Pankin varallisuudenhoidosta kertoo.
S-Pankki ja sen varallisuudenhoitoliiketoimintaan kuuluva varainhoitaja FIM lukeutuvat vaikuttavuussijoittamisen pioneereihin Suomessa.
Ajatusharppaamo ravistelee ja haastaa
Toinen käytännön teko on kevään aikana käynnistettävän ajatusharppaamon rahoittaminen. Sen tehtävänä on tuottaa koko ruoka-alan käyttöön parempaa ymmärrystä siitä, mitä mahdollisuuksia uudet teknologiat alalle avaavat ja mitä haasteita ruoantuotanto tulevaisuudessa kohtaa.
– Ajatusharppaamo haastaa ja ravistelee ruoka-alaa pois poteroistaan ja varmistaa, että suomalainen ruoantuotanto on tulevaisuusyhteensopivaa. Tavoitteena on tuoda uusia ideoita keskusteluun ja hahmotella uusia ratkaisuja ruoantuotantoon, Taavi Heikkilä toteaa.
Ajatusharppaamo aloittaa toimintansa kevään aikana. S-ryhmä auttaa harppaamoa pääsemään taloudellisesti alkuun, mutta ei muulla tavoin ohjaa sen toimintaa.
Uusia näköaloja maataloustuottajien valmennuksilla
Osuuskaupparyhmä haluaa tehdä aiempaa tiiviimpää yhteistyötä myös maataloustuottajien kanssa. Heille tarjotaan tulevaisuusvalmennuksia yhdessä ProAgrian kanssa.
– Uudet teknologiat tuovat uusia tuulia, mutta ruokaa tuotetaan tulevaisuudessakin maatiloilla - navetoissa ja pelloilla. Tulevaisuusvalmennusten avulla tarjoamme eteenpäin katsoville tiloille uudenlaisia mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiseen. Tavoitteenamme on kehittää erityisesti ilmastoyrittäjyyttä alkutuotannossa. Se on varteenotettava keino paitsi hillitä ilmastonmuutosta, myös ratkoa tilojen kannattavuushaasteita, SOK:n vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen summaa.
– Pilotissa on tärkeää, että pystymme tuottamaan uutta hyötyä viljelijöille. Kaupalla on paljon tietoa kulutustrendeistä ja tiedon saaminen osaksi maatilojen liiketoiminnan kehittämistä tuo kaivattua näkymää tulevaisuuteen. Olemme jo ottaneet hyviä askeleita eteenpäin ilmastoasioissa ja nyt meillä on tuhannen taalan paikka syventää ja laajentaa kokonaisuutta. Uskomme, että yhteistyö tuottaa lisäarvoa viljelijöille, sanoo pilottina toimivan ProAgria Etelä-Suomen toimitusjohtaja Ari Toivonen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, p. 010 768 0200, taavi.heikkila@sok.fi
vaikuttavuussijoittamisen johtaja Jani Kempas, S-Pankki, p. 050 074 8597, jani.kempas@fim.com
vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen, SOK, p. 010 768 0611, lea.rankinen@sok.fi
toimitusjohtaja Ari Toivonen, ProAgria Etelä-Suomi, p. 0400 461 701, ari.toivonen@proagria.fi
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 9–17
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.
Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.
Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote
Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta11.7.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme