S-ryhmä laskee maidon ja kahvin hintaa – suomalaisista 87 % sanoo KYLLÄ

Noin viidenkymmenen halpuutetun tuotteen listalla on suomalaisten eniten ostamia suosikkituotteita kuten maitoa, kahvia, jogurttia, jauhelihaa ja broileria. Näin halpuuttaminen saadaan tuntumaan mahdollisimman monen asiakkaan pussissa.
Kotimaista rasvaton maito maksaa nyt Prismassa 0,59 senttiä litralta, Atrian kevytjauheliha 400 g 2,75 euroa per paketti ja Pampers Mega Pack housu- ja teippivaipat 11,90. S-marketissa Kokkikartanon kiusaukset 700 g maksavat nyt 5,98 euroa ja Kotimaista kermajuusto 500 g 2,95 euroa.
Sekä Prismassa sekä S-marketissa Kulta Katriina maksaa nyt 2,79 per paketti ja Arlan maustetut litran jogurtit 1,29 euroa.
Tuore tutkimus: 87 prosenttia haluaa halvempaa ruokaa
Tuoreen tutkimuksen mukaan 87 prosenttia suomalaista haluaa, että ruoka olisi halvempaa. Halpuuttamisen jatkoa kannatti 92 prosenttia vastaajista. Tutkimuksen toteutti Consumer Compass S-ryhmän toimeksiannosta. Tutkimukseen vastasi lähes 1 500 suomalaista.
– Suomalaisten viesti ei voisi olla kirkkaampi. Halpuuttamiselle on edelleen selkeä tilaus, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta.
Julkisessa keskustelussa on viime aikoina puhuttu paljon vähävaraisuudesta. Sadoillatuhansilla suomalaisilla kuukauden ruokabudjetti jää pariin sataan euroon. Viime aikoina on uutisoitu myös siitä, että kouluruoan kulutus on suurimmillaan maanantaisin.
– Monissa perheissä joudutaan kiristämään kukkaron nyörejä ja viikonlopun ruokailut jäävät ohueksi. Kyse ei välttämättä ole suoraan tulotasosta. Esimerkiksi suurissa kaupungeissa ihan kohtuullisillakin ansioilla olevien perheiden asumiskulut voivat olla niin korkeat, että sitten ruokarahoista tingitään, Alarotu pohtii.
Kilpailu suomalaisessa ruokakaupassa on kovaa
– Kansainvälinen kilpailu jatkuu entistä kovempana. Markkinaosuutemme koko Euroopan markkinassa on alle 0,5 prosenttia. Samaan aikaan olemme 3,8 miljoonan vihreän kortin omistajan osuuskauppa, ja jos me emme laita kampoihin näille kansainvälisille jäteille, niin kuka sitten? Ilkka Alarotu kysyy.
Tiukasta hintakilpailusta kertovat myös tutkimukset. Loppuvuodesta 2018 julkistettiin Luonnonvarakeskus Luken ja Pellervon Taloudellisen Tutkimuslaitoksen PTT:n tutkimus ruoan kate-eurojen jakautumisesta ruokaketjun eri toimijoiden välillä. Tutkimus näytti toteen sen, että kauppa on tinkinyt omista katteistaan. Kaupan osuus kate-euroista on laskenut.
– Tulos ei yllätä, sillä omat lukumme kertovat samaa, Alarotu kiteyttää.
S-ryhmä aloitti määrätietoisen ruoan hinnan halpuuttamisen vuonna 2015. Rahat hintojen laskuun otetaan säästöistä, jotka syntyvät oman toiminnan tehostamisesta. Tästä yksi esimerkki on oma täysautomatisoitu logistiikkakeskus.
– Sipoon logistiikkakeskus otettiin kokonaisuudessaan käyttöön vuoden 2018 lopussa. Näissä hinnanalennuksissa näkyy esimerkki sen tuomasta tehokkuudesta, Alarotu summaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liitteenä excel hintamuutoksista median käyttöön.
Lisätietoa: Ilkka Alarotu, kaupallinen johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa
p. 010 76 80634, ilkka.alarotu@sok.fi
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 9–17
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.
Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.
Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote
Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta11.7.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme