Tutkimus: Erilaiset TV-sisällöt katsotaan eri laitteilla

DNA:n Nepa Insightilla teettämässä Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksessa haastateltiin keväällä yli tuhatta 16-74-vuotiasta suomalaista.
Kyselyyn vastanneista 42 prosenttia kertoo katsovansa tv-sisältöjä vähintään tunnin päivässä, ja 12 prosenttia katsoo televisiosisältöjä yli kaksi tuntia päivässä.
”Ihmisillä on nyt todella paljon erilaisia mahdollisuuksia katsoa ja hallinnoida haluamiaan tv-sisältöjä aikatauluista ja paikasta riippumatta. Operaattoreiden digiboksit vastaavat kuluttajien toiveisiin aivan uudella tavalla, sillä ne tuovat eri lähteistä saatavat sisällöt samaan paikkaan ja mobiilisovellukset TV-ruudulle”, kertoo DNA:n laajakaista ja TV -liiketoiminnan johtaja Jarno Haikonen.
DNA:n kyselytutkimuksessa vastaajia pyydettiin myös liittämään erilaisia tunteita erilaisiin digitaalisiin kokemuksiin. Lähes puolet vastaajista (43 %) kertoi musiikin kuuntelun älypuhelimella olevan rentouttavaa ja kolmasosa (32 %) liitti TV-sarjojen maratonkatseluun rentoutumisen tunteita. Toimimaton netti puolestaan aiheuttaa ärtymystä valtaosassa vastaajia (72 %).
”Vastauksissa näkyy selkeästi kahdenlaisia tunteita. Nopea, luotettava netti on keskeinen osa toimivaa kotia ja laitteita sekä kasvavassa määrin myös TV-palvelujen kannalta. Jos netti ei toimi, moni tärkeä ja mieluisa palvelukaan ei toimi, ja sehän ärsyttää. Toisaalta, kun esimerkiksi TV-sarjat pyörivät ruudussa pätkimättä ja musiikki soi korvaan laadukkaana, ihmisen on helppo rentoutua”, Haikonen kuvailee.
Netflixin, Viaplayn, C Moren tai vastaavan TV- tai videopalvelun on kahden viime vuoden aikana ostanut verkosta 55 prosenttia suomalaisista. Yhä useampi myös vuokraa elokuvia netistä: kyselyn mukaan 43 prosenttia suomalaisista on kahden viime vuoden aikana vuokrannut elokuvan netin kautta.
”Tätä tulosta tukee myös meidän DNA TV -palvelumme käyttäjädata. Palvelun vuokraamossa tarjolla olevien sisältöjen vuokrausmäärät ovat peräti tuplaantuneet vuodessa”, Haikonen kertoo.
Uudet katsomisen tavat
Valtaosalla suomalaiskodeista ei ole älytelevisiota – sellainen löytyy 40 prosentilta kotitalouksista. Älytelevision sijaan tai rinnalla on käytössä muita uudenlaisia ratkaisuja: 24 prosenttia käyttää operaattorin digiboksia ja 20 prosenttia Chromecastia tai Apple TV:tä.
Ilmaiskanavien lisäksi TV-sisältöjä katsotaan eniten ilmaisten suoratoistopalveluiden (61 %) kautta. Seuraavaksi suosituinta on nettivideoiden (46 %) sekä maksullisten suoratoistopalveluiden (40 %) katselu. Nettivideoiden ja maksullisten suoratoistopalveluiden katselu on yleisintä 16-34-vuotiaiden keskuudessa.
”Ihmiset katsovat yhä enemmän ei-perinteistä televisiota, ja erilaisten suoratoistopalveluiden käyttö on kasvussa. Kyselyn mukaan 66 prosentille on tärkeää, että TV-sisällöt voi katsoa esitysajoista riippumatta, ja 60 prosenttia pitää tärkeänä sitä, että mieluisat elokuvat ja sarjat löytyvät samasta paikasta”, Haikonen kertoo.
Ilmaiskanavia katsovat hieman enemmän naiset ja vanhemmat ikäryhmät. Miehet puolestaan katsovat hitusen naisia enemmän nettivideoita tietokoneelta. Alle 24-vuotiaat katsovat muita enemmän maksullisia sisältöpalveluita sekä YouTubea ja nettivideoita.
TV-sisältöjen katselu eroaa myös käytetyn laitteen mukaan. Tietokoneelta ja älypuhelimella katsotaan eniten nettivideoita sekä maksuttomia kotimaisia suoratoistopalveluita, televisiosta ilmaiskanavien ohjelmia ja älytelevisiosta monipuolisesti sekä ilmaisten että maksullisten kanavien ja suoratoistopalveluiden sisältöjä.
TV-, media- ja videosovelluksista YouTube on suosituin, Yle Areena toiseksi suosituin ja Netflix kolmanneksi suosituin.
Älypuhelin tuo tv-sisällöt myös reissuun
Älypuhelin on suomalaiskotitalouksien yleisin laite (88 % kotitalouksista), kannettava tietokone toiseksi yleisin (77 %) ja tavallinen televisio kolmanneksi yleisin (56 %). Älytelevisio on 40 prosentilla kodeista ja 4K-televisio 15 prosentilla. Operaattorin digiboksi, kuten DNA TV Hubi, on joka neljännessä kodissa (24 %).
”TV-sisällöt kulkevat nykyään mukana myös ulkomaille, sillä viime vuoden keväällä maksullisten nettipalvelujen käyttö vapautui EU-alueella maarajoitusten poistumisen myötä. Esimerkiksi DNA TV:tä voi siis katsoa myös Eurooppaan suuntautuvalla kesälomareissulla, ja luonnollisesti puhelimeen tallennetut sisällöt ovat käytettävissä kaikkialla”, kertoo Haikonen.
Ulkomailla 12 viime kuukauden aikana matkustaneista hieman yli kolmannes (36 %) kokee mobiilidatan käyttönsä ulkomailla lisääntyneen.
Kyselystä:
DNA teetti Digitaaliset elämäntavat -kyselyn Nepa Insightilla maaliskuussa 2019. Kyselyyn vastasi 1005 iältään 16-74-vuotiasta suomalaista. Tulokset on painotettu Suomen väestöä edustaviksi. Kysely tehtiin online-haastatteluna.
Kyselyn pohjalta on julkaistu aiemmin kaksi tiedotetta:
- 4.6.2019: Yli puolet nuorista arvioi somen auttavan ihmissuhteissa – ero vanhempiin valtava: https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=69859671
- 15.5.2019: Hyvinvoinnin mittaaminen ja ruokaostokset netistä nosteessa – aktiivisuusranneke tai älykello jo joka neljännen taloudessa: https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=69858181
Lisätietoja medialle:
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
LIITE: Tutkimusraportti median käyttöön
Kuvat

Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yksityis- ja yritysasiakkaidemme arjesta mutkatonta. DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana ja digitaalisen kehityksen mahdollistajana. DNA valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja liiketuloksemme 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Toimi näin, jos epäilet tietojesi vuotaneen käyttämäsi palvelun tietomurrossa – lähes jokaisen palvelun kohdalla riskejä18.6.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Nykyään voi olla vaikea itse vaikuttaa tietomurron uhriksi joutumiseen, sillä tietoja on niin monessa paikassa. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan lisäarvopalveluista vastaava Heidi Havastila kertoo mitä asioita kannattaa tehdä, jos epäilee omien tietojensa vuotaneen palvelun tietomurron yhteydessä, miten voi yrittää tunnistaa epäluotettavat palvelut jo ennen tietojen luovuttamista, ja mitä kaikkea rikolliset varastetuilla tiedoilla pystyvät tekemään.
Here's what to do if you suspect your data has been leaked in a data breach – almost every service is at risk18.6.2025 08:25:00 EEST | Press release
These days, it can be difficult to protect yourself against becoming the victim of a data breach, as your data is held in so many places. Heidi Havastila, Head of Value Added Services at DNA Consumer Business, explains what to do if you suspect your personal data has been leaked in a security breach, how to try to identify untrustworthy services before you hand over your data, and what criminals can do with stolen data.
DNA tuo myyntiin reaaliaikaisen tekoälypohjaisen keskustelubotin17.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
DNA tuo markkinoille uuden asiakaspalveluratkaisun, joka pystyy käymään reaaliaikaisesti keskusteluja asiakkaiden kanssa ajasta, paikasta ja käytetystä kielestä riippumatta. Ratkaisu hyödyntää Genesys Cloud -asiakaspalveluratkaisua ja Microsoft OpenAI -teknologioita. DNA:n yritysasiakkaat voivat hyödyntää tätä sujuvaa ja reaaliaikaista teknologiaa asiakaspalvelussaan.
DNA launches real-time AI-voicebot17.6.2025 08:45:00 EEST | Press release
DNA is introducing a new customer service solution that can engage in real-time conversations with customers, regardless of time, location, or language used. The solution leverages the Genesys Cloud customer service platform and Microsoft OpenAI technologies. DNA business customers can utilize this seamless and real-time technology in their customer service operations.
Asiantuntija listaa 7 vähemmän tunnettua kyberansaa – ”Moni osaa jo varoa huijausviestejä, mutta…”12.6.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Kyberrikolliset kehittävät jatkuvasti uusia, ovelampia tapoja huijata. Moni kansalainen on jo vuosien mittaan oppinut tunnistamaan helpostikin erilaiset huijausviestit ja -puhelut sekä esimerkiksi välttelemään julkisia WiFi-verkkoja. Samaan aikaan ympärillämme on entistä enemmän erikoisempia, mutta kasvavassa käytössä olevia kyberansoja, jotka on hyvä oppia välttämään. DNA:n asiantuntija kertoo vastaan tulleista tapauksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme