SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kotimaisia uutuustuotteita viedään nyt käsistä

Jaa
Tänä syksynä S-ruokakaupoissa on nähty poikkeuksellisen monta uutuustuotetta, jotka ovat ylittäneet odotukset. Suomalaiset ovat suorastaan hurahtaneet uudenlaisiin karkkivaihtoehtoihin, kasvispohjaisiin tuotteisiin ja kalajalosteisiin. Ilmiö on poikkeuksellinen, sillä normaalisti uutuustuotteista vain häviävän pieni osa löytää asiakkaiden ostoskoreihin ja menestyy.

Ruokakaupan hyllyille tulee vuosittain tuhansia uutuustuotetta. Näistä valtaosa katoaa yhtä nopeasti kuin tulikin. Elintarvikkeissa yli viidennes kaupan hyllyllä olevista tuotteista vaihtuu vuosittain.

– Tänä syksynä tässä on nähty meillä selkeä muutos. Suomalainen menestysresepti -ohjelman voittaja Boltsi hyppäsi nopeasti kasvispyörykkäkategorian myydyimmäksi ja on pysynyt kärjessä. Myös uusi Makea moka -karkkipussi on ollut jo viikkoja Prisman myydyin pussi, hehkuttaa valikoimajohtaja Katja Tapio S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Sekä Boltsi että hävikkikarkeista koottu Makea moka ovat herättäneet paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa. Karkkihyllyn toinen uutuushitti on marraskuun alussa myyntiin tullut Huono äiti -suklaa, jonka takana on sosiaalisessa mediassa huonona äitinä tutuksi tullut Sari Helin.

– Mietimme erilaisia tuotteita ruuhkavuosien tarpeeseen. Lohtulevy ja Pelastuspatukka ovat selvästi osuneet ja uponneet. Myös suklaavalinta osui nappiin, ihmiset arvostavat vastuullisuussertifioitua käsintehtyä suklaata Suomen Iittalasta. Ja on pakko tunnustaa: Kun näki S-marketissa ensimmäisen kerran omia suklaita vieraan ihmisen ostoksissa liukuhihnalla, oli pakko mennä pakastealtaalle vetämään happea. Sen verran se säväyttää kuitenkin, sanoo Huono Äiti -yhteisön perustaja, yrittäjä Sari Helin.

Sekä Makea moka että Huono äiti -karkit ovat toistaiseksi olleet myynnissä ainoastaan S-ruokakaupoissa.

Lihansyöntiä korvaavat uutuudet yllättäneet

Syksyn suuria yllättäjiä ovat olleet myös ensimmäisenä S-ruokakaupoissa nähdyt Beyond burger ja Muu-kasvispihvit ja Muu-kasvislihapyörykät. Lisäksi kalansyönnistä innostuneet suomalaiset ovat tarttuneet innokkaasti uudenlaisiin kalatuotteisiin, kuten järvikalapuikkoon ja kalajauhelihaan. Myös Saimaan tuore -kalafilee on yllättänyt menekillään.

– Toimme Beyond burger -pihvit ensimmäisenä ruokakauppaketjuna läpi Suomen ja tämä ei jäänyt ihmisiltä huomaamatta. Erityisen iloisia olemme kuitenkin kotimaisten tuottajien innovaatioista. Kaura-siemenpyörykkä Boltsi ja Muu-tuoteperhe pihveineen ja kasvislihapullineen on otettu asiakkaiden toimesta erinomaisesti vastaan. On mahtavaa päästä tarjoamaan suomalaisille monenlaisia vaihtoehtoja, toteaa valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Lisätietoja medialle: 

Katja Tapio, teollisten tuotteiden valikoimajohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, 010 768 0638, katja.tapio@sok.fi

Antti Oksa, tuoretuotteiden valikoimajohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, 010 768 0699, antti.oksa@sok.fi

Sari Helin, Huono Äiti -yhteisön perustaja, yrittäjä, 040 830 2917, huonoaiti@gmail.com

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote

29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.

Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote

Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye