Kaupallinen radio teki jälleen kaikkien aikojen mainosmyyntiennätyksen vuonna 2019 - kasvua jo kuusi vuotta peräkkäin

Koko vuoden 2019 myyntituloksen kruunasi päättynyt joulukuu, jonka myynti ylitti kaikki historian aikaisemmat joulukuut. Radioiden mainosmyynti joulukuussa kasvoi edellisvuoteen nähden 9,1 % ollen nyt 5,5 miljoonaa euroa.
Ennätyksellisten kuuden viimeisen vuoden aikana radioiden vuosittainen mainosmyynti kasvoi Suomessa yhteensä 32,3 %. Radiota myös kuunnellaan hyvin aktiivisesti: vuoden 2019 aikana 90,8 % suomalaisista (4,5 miljoonaa suomalaista) kuunteli radiota viikoittain (yli 9-vuotiaat suomalaiset, lähde Finnpanel, KRT vuosiraportti 2019)
Radioiden uusi kymmenvuotinen toimilupakausi alkoi vuoden 2020 alussa. Uudessa toimiluparatkaisussa on annettu tilaa useille uusille toimijoille ja painotettu erityisesti jatkuvuutta ja kykyä pitkäjänteiseen toimintaan. Pitkä toimilupakausi lupaa myös hyvää pitkäjänteiselle mainosmyynnin kehittämiselle.
”Kaupallinen radio teki vuonna 2019 hienon tuplahattutempun ylittämällä nyt kuudetta kertaa peräkkäin edellisen vuoden mainosmyynnin”, kommentoi Stefan Möller, RadioMedian toimitusjohtaja. ”Vauhdilla etenevän digitalisaation mukanaan tuomat uudet radioiden kuuntelumahdollisuudet, mediatalojen vahvistuneet sisältöpanostukset ja ylipäätään audion suosion kasvu ovat kaikki olleet tärkeitä mainosmyynnin kasvun mahdollistajia. Uskon, että tämä pitkäjänteinen kasvu jatkuu myös tulevaisuudessa uudella historian pisimmällä radiotoimilupakaudella.”
Ennätysvuoden 2019 radiomainonnan parhaita töitä nähdään ja palkitaan keväällä 2020 Kaiku-radiomainontakilpailussa, johon ilmoittautuminen on käynnissä 27.1.2020 asti. Kilpailun short-lista julkistetaan maaliskuussa ja palkinnot jaetaan 24.4.2020 kaupallisen radion 35-vuotisjuhlavuoden RadioGaala-tapahtumassa.
Tietoa RadioMediasta:
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat, kuten RadioGaalan ja Kaiku-radiomainoskilpailun. Vuosi 2019 oli radiomainonnan kuudes perättäinen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 6,1 % ja radiomainontaa ostettiin 69,74 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista.
www.radiomedia.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Stefan Möller, toimitusjohtaja, RadioMedia, 0400 508 877, stefan.moller@radiomedia.fi
Kuvat


Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Johnny L
Jolla ja Venho.ai julkaisevat maailman ensimmäisen täysin yksityisen henkilökohtaisen AI-assistentin4.3.2025 10:00:02 EET | Tiedote
Jolla, suomalainen mobiiliteknologian pioneeri, jonka juuret ovat Nokian MeeGo-projektissa, ja tekoälyalusta Venho.ai haastavat Big Tech AI -ratkaisut uudella täysin yksityisellä ja henkilökohtaisella tekoälyassistentti Mindyllä. Mindy lanseerattiin Mobile World Congress 2025 -tapahtumassa Barcelonassa ja se tulee saataville Jolla Mind2 -tekoälylaitteelle huhtikuussa.
Jolla aloittaa tekoälytietokoneiden valmistuksen Salossa19.11.2024 09:00:03 EET | Tiedote
Teknologiayhtiö Jolla julkisti toukokuussa 2024 uuden Jolla Mind2 -tekoälytietokoneen. Käyttäjänsä yksityisyyttä tiukasti varjelevan Mind2-tietokoneen kehitystyö on edennyt siihen pisteeseen, että laitteen loppukokoonpano aloitetaan joulukuussa Jollan uusissa tuotantotiloissa Salo IoT Campuksen tiloissa.
Niko Saarinen on jälleen vuoden radiojuontaja! RadioGaalassa palkittiin viime vuoden parhaat radiotekijät ja -teot12.4.2024 23:31:58 EEST | Tiedote
Suomen parhaat radiojuontajat, -ohjelmat sekä teot ja tekijät palkittiin tänään RadioGaalassa. Kaikkien aikojen suosituimmassa yleisöäänestyksessä NRJ:n aamushow oli voitokas: juontaja Niko Saarinen palkittiin vuoden valtakunnallisena radiojuontajana, ja NRJ Aamu vuoden radio-ohjelmana. Ammattilaispuolen Vuoden radio -pystit ojennettiin tänä vuonna Radio Pookille ja Radio Porille.
Kaiku-audiomainoskilpailu: vuoden paras audiomainos on Nollalinjan Silent night, violent night13.3.2024 22:14:59 EET | Tiedote
Suomen ainoan audiomainonnan kilpailun voittajat julkistettiin tänään KaikuGaalassa. Yhteiskunnallinen-kategorian voittaja Nollalinjan Silent night, violent night sai myös kilpailun Grand Prix -palkinnon. Vuoden mainostajan tittelin pokkasi OP Ryhmä ja uuden Vuoden korvamato -erikoispalkinnon vei Todella HK.
Kaiku-kilpailun shortlista julki: tässä ovat ehdokkaat viime vuoden parhaiksi audiomainoksiksi16.2.2024 08:31:07 EET | Tiedote
Suomen ainoan audiomainonnan kilpailun Kaikun shortlista julkistettiin tänään. Ehdokasmäärä kasvoi edellisvuosista ja nyt kisan yhdeksään kategoriaan ilmoitettiin yhteensä 159 audiomainosta, joista shortille pääsi 29. Voittajat palkitaan KaikuGaalassa 13.3.2024.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme