Etätyöt näkyvät DNA:n verkkoliikenteen jatkuvana kasvuna ja kiireaikojen muutoksena – myös tietoturvasta hyvä huolehtia poikkeustilanteessa

Etätyöt ja etäopinnot kasvattavat nyt selkeästi DNA:n verkkojen paluusuuntaista upstream-liikennettä eli netinkäyttäjältä eri palveluihin lähtevää liikennettä. Paluusuuntainen mobiililiikenne on kasvanut päivittäin. Viikon takaiseen tilanteeseen verrattuna tämän viikon keskiviikkona ja torstaina kasvua on ollut jopa yli 80 prosenttia. Keskiviikkona, koulujen sulkemispäivänä, paluusuuntainen liikenne kasvoi peräti 87 prosenttia. Esimerkiksi Microsoftin palveluja kuten Skypeä, Teamsia ja Outlookia käytetään laajasti monissa yrityksissä, ja tämä näkyy näiden palvelujen suuntaan lähtevän liikennemäärän merkittävänä kasvuna,
- Lisääntynyt etätyö on jo kolminkertaistanut Microsoftin palvelujen suuntaan lähtevän liikennemäärän verkoissamme. Myös Googlen palvelujen päiväkäyttö on kasvanut selvästi, mikä saattaa johtua Googlen koulupalvelujen kuten Google Classroom -oppimisympäristön lisääntyneestä käytöstä, kertoo DNA:n siirtoverkkojohtaja Mikko Kannisto.
- Verkkodatastamme näkyy selvästi myös liikenteen kasvu tasatunnein, kun etäpalaverit alkavat. Puolenpäivän aikaan kello 11–13 verkkoliikenne puolestaan hiljenee. Tuttua lounasrytmiä nähtävästi noudatetaan kotitoimistoillakin. Lisäksi paluusuuntaisen liikenteen merkittävin kasvu verkossa osuu nyt selvästi toimistoaikaan, eli noin 9:45-15:00 väliseen aikaan, sanoo Kannisto.
Tietoturvasta ja netiketistä huolehdittava myös poikkeustilanteessa
Kaikissa yrityksissä ei ole varauduttu näin runsaaseen etätöiden tekoon, eikä tietoturvallisia VPN-yhteyksiä välttämättä ole mitoitettu riittävän suurelle joukolle. VPN:n avulla vain valikoidut käyttäjät pääsevät käsiksi yrityksen sisäverkkoon.
- Näin laajamittainen etätyö on monille yrityksille ja niiden henkilöstölle aivan uutta. Lisäksi kotona saattaa olla myös lapsia, joiden koulunkäyntiä tulee sommitella töiden lomaan. Nyt olisi kuitenkin todella tärkeä huolehtia myös tietoturvasta. Erilaiset huijaus- ja kalasteluviestit ovat valitettavasti vain jäävuoren huippu, tärkeiden tietojen kaappaus voi käydä ilmi vasta myöhemmin, kuvailee Kannisto.
- Myös lasten ja nuorten kanssa kannattaa keskustella siitä, miten verkossa toimitaan turvallisesti ja vastuullisesti. Yhteisiä pelisääntöjä voi kerrata nyt, kun oletettavasti myös lapset ja nuoret viettävät tavallista enemmän aikaa netissä, jatkaa Kannisto.
DNA:n verkkodatasta näkyy, että uutislähetyksiä ja verkkosisältöä katsotaan selvästi aiempaa enemmän. Erilaiset suoratoistopalvelut ja verkon viihdekäyttö kasvattavat netinkäyttäjälle eli myötäsuuntaan kulkevaa downstream-liikennettä. Aiemmin viihdepalvelujen käyttö on painottunut iltakahdeksan ja iltakymmenen väliseen käyttöhuippuun. Nyt verkkodatasta näkyy, että viihdepalvelujen käyttö on tasaantunut useammalle tunnille päivän mittaan.
DNA:n verkkoihin on varattu kapasiteettia myös kasvavia käyttöpiikkejä huomioiden, ja verkonhallinta on hajautettu eri sijainteihin toimintavarmuuden takaamiseksi.
Lisätietoja medialle:
siirtoverkkojohtaja Mikko Kannisto, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Puhelimen katoamiseen kannattaa varautua jo ennakolta – tee ainakin nämä toimet uudelle puhelimelle27.6.2025 11:54:39 EEST | Tiedote
Välillä sattuu ja tapahtuu – puhelimille siis. Jos puhelin katoaa tai varastetaan, uuden laitteen saa tilalle, mutta sen sisältämien tietojen päätyminen vääriin käsiin voi aiheuttaa ongelmia. Onneksi tilanteeseen voi varautua ennakolta, jolloin vahingot jäävät pienemmiksi.
Be prepared in case your phone is lost – do at least these steps for your new phone27.6.2025 11:54:39 EEST | Press release
Accidents happen, and your phone is no exception. If a phone is lost or stolen, you can get a new replacement, but information stored in your phone ending up in the wrong hands can cause problems. Fortunately, you can take steps to minimise the damage caused by this in advance.
Toimi näin, jos epäilet tietojesi vuotaneen käyttämäsi palvelun tietomurrossa – lähes jokaisen palvelun kohdalla riskejä18.6.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Nykyään voi olla vaikea itse vaikuttaa tietomurron uhriksi joutumiseen, sillä tietoja on niin monessa paikassa. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan lisäarvopalveluista vastaava Heidi Havastila kertoo mitä asioita kannattaa tehdä, jos epäilee omien tietojensa vuotaneen palvelun tietomurron yhteydessä, miten voi yrittää tunnistaa epäluotettavat palvelut jo ennen tietojen luovuttamista, ja mitä kaikkea rikolliset varastetuilla tiedoilla pystyvät tekemään.
Here's what to do if you suspect your data has been leaked in a data breach – almost every service is at risk18.6.2025 08:25:00 EEST | Press release
These days, it can be difficult to protect yourself against becoming the victim of a data breach, as your data is held in so many places. Heidi Havastila, Head of Value Added Services at DNA Consumer Business, explains what to do if you suspect your personal data has been leaked in a security breach, how to try to identify untrustworthy services before you hand over your data, and what criminals can do with stolen data.
DNA tuo myyntiin reaaliaikaisen tekoälypohjaisen keskustelubotin17.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
DNA tuo markkinoille uuden asiakaspalveluratkaisun, joka pystyy käymään reaaliaikaisesti keskusteluja asiakkaiden kanssa ajasta, paikasta ja käytetystä kielestä riippumatta. Ratkaisu hyödyntää Genesys Cloud -asiakaspalveluratkaisua ja Microsoft OpenAI -teknologioita. DNA:n yritysasiakkaat voivat hyödyntää tätä sujuvaa ja reaaliaikaista teknologiaa asiakaspalvelussaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme