Prismoista saa kertakäyttöisiä kasvomaskeja jo nyt – tarjonta laajenee lähiviikkoina

- Myymme Prismoissa jo nyt laadukkaita, testattuja Foodiqin toimittamia kertakäyttömaskeja. Näiden maskien laatu on erikseen varmistettu Suomessa, kertoo päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmän marketkaupasta.
Myös kotimaisia maskeja saadaan lähiviikkoina kauppoihin.
- Kotimaisia kertakäyttöisiä Sievi-kansanmaskeja on tulossa valikoimiimme touko-kesäkuun vaihteessa. Näiden Teho Filter Oy:n Sievi-maskien materiaalina on suomalaisen Ahlstrom-Munksjön valmistama kuitukangas. Molemmat toimijat ovat kotimaisia luotettavia kumppaneita, jotka ovat nopeasti taipuneet uuden tuotteen tuotantoon ja tuotteiden laatuvaatimukset täyttävät kaikki asettamamme normit maskeille, iloitsee Päällysaho.
Kasvomaskit eli ns. kansanmaskit suojaavat muita ihmisiä maskin käyttäjän pärskeiltä, mutta ne eivät estä käyttäjää itseään saamasta koronavirustartuntaa. Maskia käytetäänkin erityisesti suojaamaan muita ihmisiä, ei niinkään itseä. Tällaiset kasvomaskit näyttävät terveydenhuollossakin käytettäviltä suu-nenäsuojuksilta eli ns. kirurginmaskeilta, mutta niitä ei ole luokiteltu kirurginmaskien tavoin lääkinnällisiksi laitteiksi.
Myös pestävät kangasmaskit ovat yleistyneet koronapandemian myötä, ja moni tekee sellaisia myös itse. Prisman valikoimista löytyy useampia kotimaisten valmistajien kuten Finlaysonin ja Tam-Silkin pestäviä ja uudelleenkäytettäviä kangasmaskeja. Sokoksen valikoimista löytyy puolestaan kotimaisen PureWasten kierrätysmateriaalista valmistettu kangasmaski.
Kaikkien kasvomaskien käytössä on syytä seurata käyttöohjeita ja esimerkiksi vaihtaa maskia riittävän usein sekä välttää koskettelemasta kasvoja. Kasvomaskit eivät korvaa muita varotoimia kuten käsien pesua ja turvavälejä. Tärkeää on noudattaa Suomen terveysviranomaisten ohjeita kaikissa tilanteissa.
Faktaboksi: Maskit S-ryhmän valikoimissa
- Kertakäyttöiset kansanmaskit
- ”Kansanmaskeille” ei ole olemassa omia virallisia standardeja suojaavuuden suhteen, mutta ne saattavat vähentää pisaroiden leviämistä ympäristöön esimerkiksi yskäisyn yhteydessä.
- Prisman valikoimissa nyt Foodiqin kertakäyttöisiä maskeja, tulossa pian Teho Filterin kotimaisia Sievi-maskeja
- Pestävät kangasmaskit
- Prisman valikoimissa on useampia kotimaisten valmistajien kuten Finlaysonin ja Tam-Silkin pestäviä ja uudelleenkäytettäviä kangasmaskeja.
- Sokoksen valikoimista löytyy kotimaisen PureWasten kierrätysmateriaalista valmistettu kangasmaski.
- Hengityssuojaimet
- Prismassa on yleensäkin rakentamisen ja remontoinnin valikoimissa varsinaisia hengityssuojaimia, jotka suojaavat luokituksensa mukaan käyttäjäänsä esimerkiksi pölyltä tai pärskeiltä.
- Hengityssuojainten saatavuus on tänä keväänä ollut haasteellista. Prismaan ja Kodin Terraan saadaan kattavammin FFP2-luokan suojaimia myyntiin tämän hetken tiedon mukaan kesän aikana.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmän marketkauppa, sampo.paallysaho@sok.fi, 010 768 0665
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.
Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.
Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote
Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta11.7.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme