Ruokakaupan myynnin kasvu jatkuu, muut toimialat toipumassa

– Koronakriisi nosti päivittäistavarakaupan myynnin uudelle tasolle, jolla se on pysynyt maaliskuusta lähtien. Sen osana ruoan verkkokauppa on kasvanut erittäin suurin kasvuluvuin. Rajoitusten purun myötä myös muut kovia kokeneet toimialat elpyvät vähitellen. Alueelliset erot ovat kuitenkin suuria, kun esimerkiksi pääkaupunkiseudun hotellit kärsivät merkittävästä matkailijakadosta, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.
Päivittäistavarakaupassa voimakas kasvu alkoi maaliskuussa, jolloin kasvu edelliseen vuoteen oli 10,4 prosenttia. Sen jälkeen myynnin kasvu on vaihdellut kuukausittain kymmenen prosentin molemmin puolin. Ruoan verkkokaupassa kasvuluvut ovat olleet kuukausitasolla parhaimmillaan jopa yli kolminkertaisia.
Päivittäistavarakaupan ohella S-ryhmän käyttötavarakauppa on käynyt pirteästi viime aikoina. Koko alkuvuonna se supistui 2,5 prosenttia viime vuodesta, mutta ihmisten lähdettyä liikkeelle ja harrastamaan Suomen kesään, kasvua oli kesäkuussa jo 13,6 prosenttia viime vuoteen. Myös käyttötavaroiden verkkokauppa on kasvanut viime kuukausina selvästi: kevään kampanjoiden aikoina siinä oli jopa 10–15 kertaisia myyntipiikkejä viime vuoteen verrattuna.
Rajoitusten purku on alkanut nostaa myös ABC-ketjun myyntiä kohti normaalimpia lukuja, vaikka viime kesän lukuihin ei vielä päästäkään.
Eniten koronakriisistä ovat kärsineet ravintolat ja hotellit vielä kesänkin aikana. Ravintoloiden myyntiä ovat supistaneet kiinniolot ja rajoitukset ja hotelleja vaivaa edelleen asiakaskato. Kevään aikana muun muassa työmatkustajien puuttuminen vaikutti koko hotelliverkostoon. Joissain osissa Suomea hotellimyynti käy jo normaalisti kotimaisen vapaa-ajan matkustuksen voimin, mutta etenkin pääkaupunkiseudulla kysyntä on vieläkin heikkoa muun muassa ulkomaalaisten turistien puuttuessa.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2020
Liiketoiminta-alue |
Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä) |
Muutos 1–6/2019 (%) |
Marketkauppa* |
4 329,97 |
+ 8,4 |
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa |
681,27 |
- 18,1 |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa** |
194,50 |
- 51,1 |
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa |
100,62 |
- 24,9 |
Muut |
288,20 |
- 6,4 |
S-ryhmä yhteensä |
5 594,56 |
- 1,3 |
* Luvussa on marketyksiköiden päivittäis- ja käyttötavaroiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.
** Luvussa on hotellien ja ravintoloiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, p. 010 76 80200
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608
S-ryhmän ja SOK-yhtymän osavuositulokset julkaistaan perjantaina 7.8.2020, jolloin lukuja ja niiden taustoja avataan tarkemmalla tasolla.
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Bonuksen kerryttäminen Applen Lompakossa olevalla S-Etukortilla laajenee S-ryhmän ravintoloihin29.4.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen mobiilisti onnistuu pian entistä useammassa paikassa, kun S-ryhmän kaupoissa suosioon noussut käytäntö laajenee myös ravintoloihin. Käyttöönotto tapahtuu vaiheittain tämän vuoden aikana ravintoloiden maksupäätteiden vaihtuessa uusiin.
Skumppakuulat, sima ja pingviinipallo – Näistä rakentuu suomalaisten vappu25.4.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Vapun kepeään juhlintaan kuuluvat vuodesta toiseen erottamattomasti niin hyvä ruoka kuin ilmapallot, serpentiini ja erilaiset asusteet. Suomalaiset valitsevat tänäkin vuonna vappupöytään perinteisiä makuja kuten munkkeja, tippaleipiä, simaa, nakkeja ja perunasalaattia. Ilmapallokaupoilla kiinnostavat puolestaan pingviini ja kuohuviinipullo.
S-ryhmä edistää kestävästi kasvatetun kalan käyttöä - omien merkkien tuore ja jalostetut lohituotteet ASC-sertifioituja24.4.2025 11:46:18 EEST | Tiedote
S-ryhmän kalahyllyllä yhä useampi tuote on nykyään vastuullisuussertifioitu. ASC-sertifikaatti kertoo, että tuotteissa käytetty kala on vastuullisesti ja ympäristön kannalta kestävästi viljeltyä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme