Skumppakuulat, sima ja pingviinipallo – Näistä rakentuu suomalaisten vappu
Vapun kepeään juhlintaan kuuluvat vuodesta toiseen erottamattomasti niin hyvä ruoka kuin ilmapallot, serpentiini ja erilaiset asusteet. Suomalaiset valitsevat tänäkin vuonna vappupöytään perinteisiä makuja kuten munkkeja, tippaleipiä, simaa, nakkeja ja perunasalaattia. Ilmapallokaupoilla kiinnostavat puolestaan pingviini ja kuohuviinipullo.

”Vappusäätä voi arvuutella, mutta vapun herkkukaupoilla ennuste on varma: kysyntä painottuu vuodesta toiseen munkkeihin, munkkipalloihin ja tippaleipiin. Viime vuonna S-ryhmän kaupoissa myytiin vapun aikaan noin 2 miljoonaa munkkia. Perinteisten herkkujen rinnalla kannattaa kokeilla kuitenkin myös uusia makuja kuten S-ryhmän paistopisteen herkullista sesonkituotetta ”Crudot” croissantdonitsia. Niiden lisäksi ennustamme myös Fazerin skumppakuulien olevan tänä vuonna vappukansan mieleen,” sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström.
Backströmin mukaan myöskään vapun juomatarjoiluista ei ole epäselvyyttä.
”Sima pitää pintansa vapun juhlajuomana. Perinteiset simat ovat ylivoimaisesti myydyimpiä, mutta esimerkiksi myös inkivääri- ja vadelmasima kiinnostavat asiakkaita. Viime vuoden vappuviikolla simaa myytiin S-ryhmän kaupoissa noin puoli miljoona litraa. Tänä vuonna uskomme, että myös kuohuviini ja muut rypäletuotteet tulevat olemaan suosittu valinta vappumenua täydentämään.”
Grillaus-, piknik- ja kukkasesongin aikaa
Vappu käynnistää monella toden teolla grillaus- ja pikniksesongin. Säiden salliessa piknikille varataan kertakäyttö- tai hiiligrilli. Viime vuonna vappusään helliessä, kertakäyttögrillien kysyntä kasvoi S-ryhmän kaupoissa lähes nelinkertaiseksi ja hiilien myynti tuplaantui. Tänä vuonna Prismojen grillivalikoima on laajempi kuin koskaan. Myös kertakäyttöastioissa on havaittavissa vappuviikolla selkeää kysynnän kasvua ja piknikille hankitaan erityisesti lautasia, kahvikuppeja, aterimia sekä kuohuviinilaseja. S-ryhmän kertakäyttötuotteiden valikoima on täysin uusiutuvista tai kierrätetyistä materiaaleista valmistettu.
Vaikka vappua seuraava äitienpäiväviikko on kukissa vuoden suurin yksittäinen myyntiviikko, kuuluvat kukat vahvasti myös muihin kevään juhliin.
”Monet viimeistelevät vappukattauksen kukilla tai ostavat kimpun viemiseksi vappubrunssille. Tänä vuonna kukkavalikoimamme täydentyy sopivasti vapun alla kauniilla Mielinauha-leikkokukkakimpulla. Ostamalla tämän värikkään keväisen kimpun, voi samalla tukea suomalaista mielenterveystyötä: lahjoitamme jokaisesta myydystä kimpusta 20 senttiä Mieli ry:n Mielinauha-kampanjaan”, Backström kertoo.
Ei vappua ilman ilmapalloja ja ylioppilaslakkeja
Ilmapallot ovat vankkumaton osa suomalaisten vapun juhlintaan. S-ryhmän myyntitilastojen valossa erityisen suosittuja ovat erilaiset foliopallot.
”Foliopalloja myydään S-ryhmän kaupoista vapuksi vuosittain satoja tuhansia kappaleita. Perinteisten foliopallojen rinnalle ovat nousseet kävelevät pallot ja erilaiset muotopallot, jotka ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina. Myös pienet minitikkupallot ovat jatkuvasti suositumpia” kertoo S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja Niko Pesonen.
”Tänä vuonna ennustamme perheen pienimpien suosikeiksi erityisesti palloja, joissa on Ryhmä Hau tai Euroopassa suosioon nousseen iloisen pingviinin, Mister Polaretan kuvitus. Lapsien ohella palloista iloitsevat kuitenkin myös aikuiset. Yksi isompien juhlijoiden suosikeista on jo useamman vuoden ollut kuohuviinipullon muotoinen foliopallo.”
Pallojen ohella monen vappuun kuuluu oleellisesti myös rento, hauska tai perinteinen asustautuminen.
”Peruukit, hupilasit, kasvojalokivet ja kasvovärisetit ovat vapun alla suosittuja. Moni pukee vappuna myös ylioppilaslakin ja vaikka perinteisesti päähän asettuu se oma, vuodet ja muistot pintaansa kerännyt lakki, nähdään joka vuosi vappuviikolla uusien ylioppilaslakkien myynnissä piikki”, Pesonen taustoittaa.
S-ryhmän myymälät palvelevat vappuaattona 30.4. pääosin normaalein aukioloajoin ja vapun päivänä 1.5. sunnuntaiaukioloin, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Oman myymälän aukioloajat sekä ruoan verkkokaupan vapaat toimitusajat voi tarkistaa ruoan verkkokaupasta S-kaupat.fi tai S-kaupat-applikaatiosta.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Hans Backström
S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja
puh. 010 768 1520
hans.backstrom@sok.fi
Niko Pesonen
S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja
puh. 010 768 1395
niko.c.pesonen@sok.fi
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme