S-ryhmä edistää kestävästi kasvatetun kalan käyttöä - omien merkkien tuore ja jalostetut lohituotteet ASC-sertifioituja
S-ryhmän kalahyllyllä yhä useampi tuote on nykyään vastuullisuussertifioitu. ASC-sertifikaatti kertoo, että tuotteissa käytetty kala on vastuullisesti ja ympäristön kannalta kestävästi viljeltyä.

”Pyrimme kasvattamaan kotimaisen kalan ja vastuulliseksi varmennetun kalan osuutta valikoimassamme. Nyt kaikki S-ryhmän omien merkkien ketjuvalikoiman tuore ja jalostetut lohituotteet ovat ASC-sertifioituja. Sertifiointi takaa, että tuotteissa käytetty lohi on kasvatettu tiukkoja ympäristö- ja sosiaalisen vastuun kriteereitä noudattaen”, kertoo vastuullisuusasiantuntija Iida Lehtimäki S-ryhmän marketkaupasta.
Kaikkea kalatuotteiden hankintaa osuuskaupparyhmässä ohjaa S-ryhmän kalalinjaus, joka pohjautuu pääasiassa WWF Suomen ja Ruotsin kalaoppaisiin. Kalalinjaus tukee kestävämpää kalastusta, joka edistää luonnonvarojen vastuullista käyttöä ja luonnon monimuotoisuuden turvaamista.
”Haluamme osaltamme huolehtia kalakantojen kestävyydestä ja tehdä fiksujen valintojen tekemisestä asiakkaillemme mahdollisimman helppoa. Etsimme jatkossakin aktiivisesti keinoja kumppaneidemme kanssa lisätäksemme edelleen vastuullisuussertifioitujen tuotteiden määrää valikoimissamme. Tätä työtä ei tehdä yksin ja nytkin saavutettu virstanpylväs on pitkäjänteisen yhteistyön tulosta tavarantoimittajiemme kanssa”, Lehtimäki sanoo.
Vastuullisesti kasvatettua lohta voi valita ostoskoriin S-ryhmän ruokakaupoissa kalahyllyn lisäksi myös sertifioiduilta kalatiskeiltä. Vastuullisuussertifioitu kalatiski löytyy yhteensä 79 Prismasta ja S-marketista, ja tavoitteena on tulevaisuudessa kasvattaa sertifioitujen kalatiskien määrää. Kaikki S-ryhmän sertifioidut kalatiskit ovat sekä MSC- että ASC-sertifioituja.
Mistä sertifikaatti kertoo?
S-ryhmän kalalinjauksessa ASC- tai MSC-sertifioitu tuote on aina vastuullinen valinta.
Aquaculture Stewardship Council (ASC) on voittoa tavoittelematon järjestö, joka ylläpitää maailman johtavaa vastuullisesti kasvatetun kalan, levien ja äyriäisten sertifiointiohjelmaa. ASC edistää kestävämpää ja vastuullisempaa kalankasvatusta sekä vesiviljelyä korkeiden standardien kautta ja varmistamalla toiminnan läpinäkyvyyden toimitusketjun kaikissa vaiheissa.
Tuotteen vihreä ASC-merkki takaa, että kala, levät tai äyriäiset ovat peräisin sertifioidulta tilalta, joka kantaa vastuuta ympäristöstä, eläimistä, ihmisistä ja yhteiskunnasta. ASC-sertifioitujen tuotteiden alkuperä on jäljitettävissä aina kalan kasvatuksessa käytettävään rehuun saakka.
MSC:n (Marine Stewardship Council) sininen kalamerkki taas tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä ja jäljitettävissä kestävään lähteeseen.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Iida Lehtimäki
Vastuullisuusasiantutija, S-ryhmän marketkauppa
iida.m.lehtimaki@sok.fi
puh. 010 7681074
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme