Väitös 19.9.2020: Pandemia pakottaa pohtimaan oppimisen digitalisoitumista (Lämsä)

Väittelijä havaitsi, että teknologinen oppimisympäristö tehosti sekä opiskelijoiden että opettajien ajankäyttöä: opiskelijat saivat valmiiksi jäsennellyn tehtäväpaketin, ja saattoivat tehdä sen missä ja milloin heille parhaiten sopi.
Tutkimus tuotti tietoa teknologia-avusteisen ryhmätyöskentelyn tuen tarpeista ja toimivista tukimuodoista. Tuloksia hyödyntämällä opettajan resursseja vapautuu opiskelijoiden yksilölliseen ohjaamiseen, mikä voi sujuvoittaa korkeakouluopintojen etenemistä.
Oikea-aikaista tukea ja parempia teknologioita
Koronakevään jälkeen harva halunnee käydä ”juupas-eipäs”-keskustelua teknologiasta. Sen sijaan pitää tarkastella oppimistilanteita ja -tavoitteita, joihin teknologia tuo lisäarvoa.
– Tutkimuksessani keskityin fysiikan opiskelijoihin, joille teknologiat eivät ole vain oppimisen apuvälineitä, vaan oleellinen osa fysiikan tekemistä.Ongelmia ei ratkota itsekseen kynällä ja paperilla, vaan ryhmissä esimerkiksi numeriikkaa apuna käyttäen, Lämsä kuvailee.
Viime vuosina tutkijoiden mielenkiinto on siirtynyt näihin teknologia-avusteisiin yhteisöllisiin oppimisprosesseihin. Näiden prosessien ajallinen tarkastelu on tärkeää, jotta voidaan suunnitella parempia teknologioita ja tukea oppimista oikea-aikaisesti.
– Ajallinen tarkastelu tarkoittaa tutkimusta siitä, milloin ja missä järjestyksessä erilaiset tapahtumat ilmenevät, Lämsä selventää. – Esimerkiksi urheilusuorituksen ajallinen tarkastelu voi varmentaa, että lämmittelyyn, itse suoritukseen ja jäähdyttelyyn kuuluvat harjoitteet tehdään oikea-aikaisesti, hän havainnollistaa.
Resursseja yksilölliseen ohjaamiseen
Tutkimuksessa kehitettiin menettelytapa teknologia-avusteisen yhteisöllisen oppimisen ajalliseen tarkasteluun. Sitä soveltamalla Lämsä tutki, miteneri tukimuodot muuttivat oppimisprosesseja.
Yksi tukimuodoista ohjasi ryhmiä kirjoittamaan, miten he suorittavat eri ongelmanratkaisun vaiheet. Eri tukimuotojen vertailu osoitti, että kirjoittaminen auttoi opiskelijoita toimimaan suunnitellummin erityisesti oppimisprosessin alussa.
– Urheilutermein kirjoittaminen muistutti ryhmiä lämmittelyn merkityksestä ennen varsinaiseen suoritukseen ryhtymistä, Lämsä vertaa.
– Fysiikka ja muut ”kovat luonnontieteet” kamppailevat keskeytyvien opintojen ja pitkittyvien valmistumisaikojan kanssa. Opettajaresursseja pitäisi siten vapauttaa opiskelijoiden yksilölliseen ohjaamiseen. Tämä mahdollistuu, kun teknologiaa käytetään oppimisen ja opetuksen tukena tarkoituksenmukaisesti. Opettajan rooli ei muutoksessa pienene, mutta se muuttuu, Lämsä korostaa.
Tutkimusta ovat rahoittaneet Jyväskylän yliopiston Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan tohtorikoulu, Suomen Akatemian rahoittama Multidisciplinary research on learning and teaching 2 (MultiLeTe 2) -profilointihanke ja Suomen kulttuurirahasto.
FM Joni Lämsän kasvatustieteen väitöskirjan ”Developing the temporal analysis for computer-supported collaborative learning in the context of scaffolded inquiry” tarkastustilaisuus on 19.9.2020 klo 12.00 alkaen. Vastaväittäjänä toimii professori, PhD Margus Pedaste (University of Tartu) ja kustoksena professori Raija Hämäläinen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti. Väitöstilaisuus on seurattavissa etänä osoitteessa https://r.jyu.fi/dissertation-lamsa-190920
Yleisö voi esittää tilaisuuden lopussa mahdolliset kysymyksensä kustoksen puhelinnumeroon +358407442611.
Julkaisutiedot: Teos on julkaistu sarjassa JYU Dissertations numerona 245, 71 s., Jyväskylä 2020, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-8248-5 (PDF). Linkki väitöskirjaan: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8248-5
Taustatietoa:
Joni Lämsä kirjoitti ylioppilaaksi Kuusamon lukiosta vuonna 2010. Lämsä valmistui Jyväskylän yliopiston fysiikan laitokselta filosofian maisteriksi vuonna 2016, ja hänellä on fysiikan, kemian ja matematiikan opettajan pätevyys.
Syksystä 2016 alkaen Lämsä on työskennellyt Jyväskylän yliopistossa projektitutkijana ja tohtorikoulutettavana. Väitöskirjatutkimuksen lisäksi hän on toiminut muun muassa Pisa 2018 -tutkimuksen IT-koordinaattorina.
Lämsä on ollut mukana useissa yliopisto-opetuksen kehittämishankkeissa, ja vuonna 2019 Jyväskylän yliopisto myönsi hänelle vuoden opetuksen kehittäjä -palkinnon primetime learning -toimintamallin kehittämiseen osallistumisesta. Marraskuussa Lämsä siirtyy tutkijaksi Horisontti 2020 -ohjelmasta rahoitettuun kansalaistiedettä käsittelevään CS Track -projektiin.
Lisätietoja:
Joni Lämsä, +358408054271, joni.lamsa@jyu.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopiston Konneveden tutkimusaseman ja LIFE Revives -hankkeen Luontoilta keräsi ennätysyleisön4.7.2025 14:34:18 EEST | Tiedote
Järjestyksessään 17. ”Piolookisen Luontoilta” Konneveden tutkimusasemalla keskiviikkona 2.7.2025 veti paikalle ennätysyleisön, yli 200 osallistujaa. Luontoilta on osa Konnevesi-viikkoa ja ilta vietettiin lämpimissä tunnelmissa myös sään osalta.
Jyväskylän yliopistoon valittiin 2755 uutta opiskelijaa3.7.2025 13:33:27 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistoon hyväksyttiin kevään toisessa yhteishaussa ja yliopistojen avoimen väylän erillishaussa yhteensä 2755 uutta opiskelijaa. Lukuvuosi alkaa elokuun lopussa uusien opiskelijoiden orientaation merkeissä. Onnittelemme kaikkia valittuja!
Taiteen ja kulttuurin valtionavustusten leikkaukset uhkaavat toiminnan kehittämistä ja kansainvälistymistä, todetaan tuoreessa tutkimuksessa25.6.2025 12:05:37 EEST | Tiedote
Taiteen ja kulttuurin (harkinnanvaraisten) valtionavustusten leikkaukset koettelevat lähes kaikkia tukea saavia organisaatioita, erityisesti yhdistyksiä. Vaikka leikkaukset heikentävät perustoimintaa, ne rajoittavat ennen kaikkea toiminnan kehittämistä ja kansainvälistymistä, todetaan Jyväskylän yliopiston tuoreessa tutkimuksessa. Selvityksen tilasi opetus- ja kulttuuriministeriö.
Jyväskylän yliopiston uusi diagnostisten terveystieteiden maisteriohjelma tarjoaa jatkotutkintoväylän bioanalyytikoille ja röntgenhoitajille25.6.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistossa alkaa täysin uusi diagnostisten terveystieteiden maisteriohjelma, joka tarjoaa jatkokoulutusmahdollisuuden erityisesti bioanalyytikoille ja röntgenhoitajille. Vastaavaa tiedeyliopistotasoista koulutusta ei Suomessa ole muualla tarjolla.
Sosiaali- ja terveysministeriöltä 1,1 miljoonaa euroa rahoitusta Jyväskylän yliopiston sosiaalityön tutkimushankkeille24.6.2025 09:24:49 EEST | Tiedote
Sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt valtionavustusta 18 sosiaalityön yliopistotasoiselle tutkimushankkeelle. Tutkimushankkeiden tavoitteena on vahvistaa sosiaalityön ja sosiaalihuollon vaikuttavuutta, laatua ja asiakasturvallisuutta sekä asiakkaiden osallisuutta ja toimijuutta sosiaalihuollossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme