Nuoret pitävät opettajan työtä tärkeänä tulevaisuuden ammattina

Nuoret kokevat opettajan työn tärkeäksi
Nuoret arvostavat opettajan työtä ja kokevat sen merkityksellisenä. Tämä on tärkein syy hakeutua opettajankoulutukseen. Opettaja voi heidän mielestään tehdä tulevaisuuden kannalta merkityksellistä työtä kasvavien lasten ja nuorten kanssa paremman yhteiskunnan ja maailman puolesta. Tärkeäksi nuoret kokevat koulutuksen ja työn arvostuksen yleensäkin. Opettajankoulutuksen vetovoimaa lisääntyy, kun sitä pidetään laadukkaana.
Tutkimuksessa tarkasteltiin myös digitalisaation merkitystä opettajan työlle. Nuoret ovat sitä mieltä, että kone ei koskaan voi korvata elävää opettajaa. Tekoäly tai verkkopohjaiset oppimisympäristöt eivät vähennä opettajan työn merkitystä. Sitä vastoin digitalisaatio nähdään mahdollisuutena kehittää opetusta.
Käsitykset koulujen heikentyneistä työoloista arveluttavat
Eniten nuoria arveluttaa käsitys koulujen heikentyneistä työoloista. Heidän mielestään resurssien väheneminen on vaikeuttanut opettajien työtä. He arvioivat, että opettajan aikaa menee paljon muuhun kuin opettamiseen liittyviin tehtäviin. Lisäksi yhteydenpito ja vuorovaikutus huoltajien kanssa voi olla kuormittavaa.
– Paras tapa varmistaa opettajankoulutuksen vetovoimaisuus onkin pitää huolta opettajien työoloista, tiivistää tutkimusryhmää johtanut professori Hannu L. T. Heikkinen Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksesta.
Tutkimuksessa kartoitettiin myös eri medioiden vaikutusta nuorten käsityksiin opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta. Tulosten mukaan iltapäivälehdistö välittää negatiivisia mielikuvia, kun taas nuoret kokevat saavansa sosiaalisen median kautta varsin myönteisen käsityksen opettajan työstä.
Selvityksessä tarkasteltiin hakijamäärien kehittymistä viimeisen kuuden vuoden aikana. Yleisesti hakijamäärät ovatkin kääntyneet kasvuun.
Tarvetta kehittää koulujen ja korkeakoulujen yhteistyötä – mentoroinnin puute on heikko lenkki
Selvityksen pohjalta tutkijaryhmä tekee ehdotuksia jatkotoimista. Valtakunnalliset opiskelijavalinnat näyttävät olevan oikeansuuntaista kehitystä. Opinto-ohjausta on kehitettävä sekä yhteistyötä korkeakoulujen ja lukioiden välillä edelleen tiivistettävä, jotta tieto eri opettajankoulutuksista ja opiskelumahdollisuuksista leviää.
Lukiolaiset aprikoivat myös sitä, miten itse pärjäisivät opettajina. Useimmilla aloilla edetään vähemmän vaativista kohti haasteellisempia tehtäviä, mutta nuori opettaja voi joutua kantamaan hyvin raskaan vastuun jo vähän yli parikymppisenä. Pahimmassa tapauksessa hän jää hyvin yksin. Näkemys tuen tarpeesta opettajan työn alkuvaiheessa saa vahvan tuen tutkimuksessa kootusta vertailuaineistosta opettajaksi opiskelevilta, opettajankouluttajilta ja opoilta.
– Uusien opettajien tueksi tarvitaan kansallinen ratkaisu, ja mukaan tarvitaan sekä kunnat ja opettajankoulutusyksiköt, tiivistää tutkimusryhmässä mukana ollut professori Päivi Tynjälä.
– Tukea voidaan kehittää esimerkiksi vertaistuen ja mentoroinnin avulla. Erityisesti vertaisryhmämentoroinnista on saatu lupaavia tuloksia. Ongelmana on kuitenkin, miten se saadaan juurtumaan opettajien työehtosopimuksiin.
Opettajankoulutuksen vetovoimaselvitys on opetus- ja kulttuuriministeriön käynnistämä hanke, jonka toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos.
Tiedote tutkimustuloksista julkaistaan OKM:n verkkosivuilla 9.9.2020 klo 13 ja tutkimusraportti Opettajuus kannattaa! -tapahtumassa Helsingin yliopiston Tiedekulmassa.
Linkki tapahtumaan:
https://helsinginyliopisto.etapahtuma.fi/Kalenteri/Suomi?id=59160
ja https://minedu.fi/tapahtumat/2020-09-09/opettajuus-kannattaa-tapahtuma
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Professori Hannu L.T. Heikkinen, Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos, puh. 050 342 1346, s-posti: hannu.l.t.heikkinen@jyu.fi
Kirsi Häkämiesviestintäsihteeri
Puh:040 805 4249viestinta@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Wisdom Café -seminaari: Voiko viisautta opettaa?15.8.2025 20:06:08 EEST | Tiedote
Dosentti Eeva K. Kallio ja professori Päivi Tynjälä ovat julkaisseet hiljattain kirjan ”What is wisdom and can it be taught?" Siinä kerrotaan, mitä on viisaus psykologisesta näkökulmasta. He ehdottavat myös, miten viisautta voisi opettaa korkeakoulutuksessa. Mutta voiko viisautta todella opettaa? Tähän tarttuvat professori Stephen Kemmis ja apulaisprofessori Antti Saari.
Jyväskylän yliopisto säilytti asemansa arvostetussa Shanghain yliopistovertailussa 202515.8.2025 09:45:29 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopisto oli jälleen mukana ns. Shanghain listan yliopistovertailussa (Academic Ranking of World Universities ARWU), jossa se sijoittuu välille 701-800. Sijoitus on sama kuin viime vuonna. Suomalaisista yliopistoista Jyväskylän sijoitus oli 7.
Sosiaalinen media muokkaa hoivaa ja rakentaa empatiaa ikääntyneiden palveluissa väitöstutkimuksen mukaan14.8.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
VTM Vilja Levoniuksen väitöstutkimus tarkastelee, kuinka sosiaalisen median käyttö työvälineenä ikääntyneiden palveluissa muuttaa hoivaa ja sen käytäntöjä, sekä rakentaa empatiaa viestinnällisesti. Tuloksista ilmenee, että sosiaalisen median työkäyttö voi muuttaa hoivan sisältöjä. Empatia näyttäytyy puolestaan monimuotoisena ja suhteissa syntyvänä ilmiönä.
Lasten ja nuorten urheiluseuraharrastaminen yleistynyt etenkin tytöillä – eriarvoisuus tulotason ja asuinpaikan mukaan kasvussa13.8.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Lasten ja nuorten urheiluseuraharrastaminen on lisääntynyt merkittävästi 1980-luvulta lähtien, Jyväskylän yliopiston uusi tutkimus kertoo. Tytöt harrastavat nyt urheiluseuroissa liikuntaa yhtä usein kuin pojat. Maaseudulla urheiluseuraharrastaminen on vähäisempää ja kustannusten nousu rajoittaa pienituloisten harrastusmahdollisuuksia. Tutkija ehdottaa ratkaisuiksi matalan kynnyksen harrastusmahdollisuuksia, kuten koulupäivän yhteydessä järjestettäviä liikuntamahdollisuuksia.
Väitöstutkimus kannustaa suhtautumaan kriittisesti yrittäjyyteen sovellettujen teorioiden ja tutkimusmetodien yleisiin olettamuksiin12.8.2025 10:30:49 EEST | Tiedote
Kauppatieteiden maisteri Reza Yamini tutki tohtorinväitöksessään yrittäjyyteen sovellettuihin teorioihin ja toimintatapoihin liittyviä yleisesti hyväksyttyjä oletuksia. Yaminin väitös kritisoi vallitsevaa näkemystä, jossa yrittäjähenkisyyteen liitetään tiettyjä vakiintuneita ominaisuuksia kuten innovatiivisuus ja riskinotto. Väitöskirja paneutuu asiaan syvemmin ja osoittaa, että yrittäjähenkisyyden käsite määräytyy kontekstin ja tavoitteiden mukaan. Se korostaa myös oppimisen, mukautumiskyvyn ja neuvokkuuden tärkeyttä yrittäjyydessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme