“Sähköpyörät loppuvat ensi vuonna”- Asiantuntija ennustaa pyörämarkkinoiden mullistuvan Suomessa

Jos hallituksen suunnitelmat työsuhdepyörien veroedusta toteutuvat, ensi vuonna tehdään tuhansia polkupyörien leasing-sopimuksia, Svean yhteyspäällikkö Petri Mantovani uskoo.
Kuvituskuva, työsuhdepyörä

Hallituksen suunnitelma työsuhdepyörien verovapaudesta nostaa toteutuessaan pyöräleasingin suosion toisiin sfääreihin, Svean yhteyspäällikkö Petri Mantovani sanoo.

Tällä hetkellä pyörien leasing-sopimuksia on Suomessa vasta satoja. Mantovani arvioi, että ensi vuonna sopimusten määrä nousee tuhansiin, vuonna 2022 jopa viisinumeroiseksi.

“Suurin kysyntä kohdistuu sähköavusteisiin pyöriin, joiden suosituimmat mallit todennäköisesti loppuvat kaupoista.”

Ensimmäisessä aallossa työsuhdepyöräedun ottanevat käyttöön pienyrittäjät ja koronasta hyvin selvinneet kasvuyritykset. Vuonna 2022 leasing laajenee suurten yritysten käyttöön, hän näkee.

Suunnitelmien mukaan työntekijä voi hyödyntää tulevan 1.200 euron vuosittaisen veroedun. Työnantajasta riippuen etu voidaan vähentää bruttopalkasta tai laskea nykyisen palkan päälle ns. palkankorotuksena.

Yhä useampi pyöräliike tarjoaa leasingia

Suomessa on Svean arvion mukaan noin 400 pyöräliikettä. Ne ovat valtaosin pieniä 2-3 hengen yrityksiä.

Leasingia tarjoavien liikkeiden määrä kasvaa jatkuvasti. Ensi vuoden aikana jo yli puolet niistä kykenee tarjoamaan asiakkailleen leasingia tapana rahoittaa hankinta, Svea uskoo.

“Saamme joka viikko asiakkaiksemme uusia pyöräliikkeitä”, Mantovani sanoo.

Svea on toiminut polkupyörien leasing-markkinoilla vuodesta 2016 lähtien. Yritys on oman arvionsa mukaan alan markkinajohtaja.

Leasingilla useita etuja

Leasing-sopimuksen myötä vuokralleottaja maksaa pyörästä “vuokraa” tietyn ajan. Usein sopimus voidaan laajentaa kattamaan myös varkausvakuutuksen, varusteet ja huoltopalvelut.

Leasingilla on merkittäviä etuja pyörän ostoon verrattuna, Mantovani kertoo.

Sähköpyörät ja niiden akut kehittyvät nyt vauhdilla. Liisaaja on sitoutunut pyöräänsä vain leasing-sopimuksen kestoajan.

Leasing-sopimukset eivät myöskään paisuta yritysten taseita, vaan auttavat pitämään toiminnan tehokkuudesta kertovat tunnusluvut hyvinä.

“Näemme, että leasingista on tulossa yrityksille keskeinen tapa rahoittaa työntekijän pyörän hankinta”, Mantovani sanoo.

Yhteyspäällikkö
Petri Mantovani,