Osakeyhtiö lamit.fi

Taloyhtiön lämmityskulut puolittuivat vuodessa

Jyväskyläläinen taloyhtiö säästi 52 prosenttia lämmityskuluista vuodessa ja sai ARA:n myöntämän täysimääräinen energia-avustuksen taloyhtiölle.
Lämmityskulujen puolittuminen on mahdollista muullakin kuin Jyväskylässä. Energiaremontilla jopa 70-luvun talosta voi saada nollaenergiatalon.

- Taloyhtiössämme ovat olleet energia-asiat jo pitkään keskustelun aiheena. Noin kuusi vuotta sitten tapasin Jyväskylän rakennusmessuilla Lamit Oy:n Ari Järvisen, joka kertoi oman näkemyksensä miten kannattaisi käynnistää energiaremontti taloyhtiössämme, sanoo jyväskyläläisen As. Oy Satovuoren hallituksen puheenjohtaja Esa Ojala.

Ojala kertoi Järvisen energiaremonttiteesit hallituksen kokouksessa ja perusteli energiaremontin faktoilla. Myös isännöitsijä Antti Rontti Jyväskylän kiinteistöpalvelusta suositti energiaremonttia.

Lähes nollaenergiatalo

- Niinpä taloyhtiössä pistettiin tuumasta toimeen. Ensin laitoimme lämmöntalteenoton kuntoon. Kun poistoilmalla lämmitimme taloa, syntyi säästöä sähkönkulutuksessa 52 prosenttia. Seuraavaksi tuli maalämpö, summaa Ojala.

- Nämä toimet nostivat hieman sähkönkulutusta, mutta pian siinäkin saavutamme säästöä, sillä ensi keväänä meille tulee aurinkokeräimet talon katolle. Pyrimme siihen, että olemme lähes omavaraisia sähkön suhteen muina vuoden aikoina paitsi ei talvisin, lisää Ojala.

Energiasiantuntija Järvinen tietää, ettei yleensä 70-luvun talosta energiaremontin myötä sukeudu lähes nollanergiataloa, mutta näin tapahtui kuitenkin As. Oy Satovuoressa Jyväskylässä.

ARA:n avustus

Jyväskyläläisen taloyhtiön väkeä ilahdutti suunnattomasti ARA:n (Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus) täysimääräinen energia-avustus.

- Energiaremontissa ei ole tullut mitään yllätyksiä. Asiat ovat sujuneet paremmin kuin on alun perin odotettiin, selvittää Ojala.
Hän lisää, että Lamitin Ari Järvisen kanssa on ollut ilo työskennellä. Suosittelen muillekin taloyhtiöille lämpöselvitystä ja energiaremonttia.

Tosiasia kuitenkin on, jos energia-alan ammattilainen ei ole hakemassa ARA-rahoitusta  ja valvo projektinjohtoa, niin todennäköisesti monia asia menee pieleen. Kun vastaavasti asiat menevät kuten on suunniteltu, käy kuten jyväskyläläisessä As. Oy Satovuoressa.

Taloyhtiöiden kannattaa siis varsin huolellisesti valita energia-asiantuntija yhteistyökumppanikseen.

Kuvat

Osakeyhtiö lamit.fi
Ahjokatu 13
40320 Jyväskylä

040 538 1869http://www.lamit.fi

LAMIT.FI ON ENERGIA-ALAN ERIKOISOSAAJA

Osakeyhtiö lamit.fi vie yritykset, rakennukset ja prosessit kohti parempaa energiatehokkuutta. Autamme energian säästämisessä ja ympäristön suojelemisessa.

Ilmastonmuutosta hillitään asiantuntevilla toimilla, joita Lamit.fi suunnittelee ja toteuttaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Osakeyhtiö lamit.fi