Vältä ruuhkat pääsiäisostoksilla – hyödynnä laajoja aukioloaikoja tai tilaa verkosta

Pääsiäinen on perinteisesti vilkasta aikaa ruokakaupoissa, ja viikon suosituin kauppapäivä on perinteisesti ollut kiirastorstai, joka tänä vuonna osuu torstaille 1.4. Koronatilanteen vuoksi ja ruuhkien välttämiseksi ostoksille kannattaakin mahdollisuuksien mukaan suunnata jo alkuviikosta tai vuorokauden hiljaisempina tunteina. S-ryhmän ruokakaupat (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) palvelevat pääsiäisviikolla laajoin aukioloajoin.
”Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden tehdä ostokset kaikessa rauhassa. Rauhallisinta myymälöissä on aamulla ennen yhdeksää sekä myöhemmin illalla tai yöllä. Eri puolilla maata noin 80 S-ryhmän myymälää, joista 16 on Prismoja, palvelee pääsiäistä edeltävinä päivinä jopa kellon ympäri. Koronatilanteen vuoksi kauppareissulla on syytä muistaa myös tutut varotoimet: turvavälit, käsien pesu, kasvomaskin käyttö sekä asioiminen vain terveenä. Myös ostoslista kannattaa suunnitella huolella etukäteen”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Hyvä vaihtoehto on myös ruokien tilaaminen verkosta. S-ryhmän ruoan verkkokauppojen kapasiteettia nostetaan pyhien alla, mutta koska myös kysyntää tulee olemaan runsaasti, on suositeltavaa olla ajoissa liikkeellä. Kotiinkuljetus- ja noutoajat tulevat varattaviksi pääsääntöisesti viikkoa ennen haluttua ajankohtaa. Jos ruoan tilaaminen verkosta ei ole ennestään tuttua, kannattaa aluksi tutustua verkkokauppojen sivuilta löytyviin ensitilaajan ohjeisiin, joiden avulla tilaaminen sujuu jouhevasti.
Pääsiäisenä avataan grillikausi ja leivotaan keväisiä herkkuja
Pääsiäisen pyhät vietetään tällä kertaa viime vuoden tavoin pitkälti kotona, ja moni haluaa silloin panostaa ruoanlaittoon. Ruokapöydissä toistuvat pääsiäisenä perinteisesti monet tutut ja turvalliset hitit, kuten mämmi, pasha sekä karitsan ja lampaan liha, joissa vuoden merkittävin myyntipiikki ajoittuu juuri pääsiäisen tienoille. Suosiotaan on kasvattanut erityisesti karitsan kare, jonka voi paistaa joko kokonaisena tai kyljyksiksi leikattuna.
Toisaalta myös kala ja broileri ovat kasvattaneet osuuttaan pääsiäispöydän pääproteiinina vuosien saatossa. Esimerkiksi kokonaisena paistettu pääsiäisbroileri on juhlavan näköinen, maistuva ja kevyempi pääsiäisherkku, kertoo myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta. Koska pääsiäistä vietetään viime vuoden tavoin pienellä porukalla, monen ostoskorista löytyy myös kypsiä tuotteita, kuten savustettua kalaa tai palvattua karitsan paistia. Sesongin vihanneksista pääsiäisen suosikkiherkku on erityisesti vihreä tankoparsa, jota myydään huhti-toukokuussa noin 200 000 kilon kuukausivauhdilla. Viime vuonna kovin myyntipiikki osui juuri pääsiäisviikolle.
”Säiden salliessa moni aloittaa myös grillikauden juuri pääsiäisenä. Tänä vuonna grilleissä tirisee entistäkin enemmän vihanneksia, juureksia ja jopa hedelmiä. Kannustamme kokeilemaan rohkeasti esimerkiksi erilaisten kaalien, avokadon tai vaikkapa melonin grillaamista. Toki myös makkaraa grillataan, ja suomalaiset ovat viime vuosina löytäneet rohkeammin maustetut grillimakkarat sekä lihapitoisemmat vaihtoehdot, kuten raakamakkarat. Pääsiäiseen voisi sopia hyvin esimerkiksi yrteillä ja valkosipulilla maustetut lammasraakamakkarat tai vaihteeksi vegaaniset makkarat. Tarjontaa löytyy myös pihvien ystäville, ja niistä nostaisin erityisesti pääsiäisen aikaan myynnissä olevat Tamminen Dry Aged Rib eye - sekä New York Strip steak -pihvit”, Kovalainen vinkkaa.
Korona-ajan leivontabuumi on myös edelleen voimissaan ja kovassa nosteessa. Erityisen suosittua on erilaisten leipien ja sämpylöiden leivonta, ja pääsiäisenä voikin kokeilla vaikka muhkean pääsiäisleivän tai perinteisen pääsiäislimpun leipomista.
”Makeaan pääsiäisleivontaan kuuluvat ehdottomasti perinteiset rahkaleivonnaiset, kuten rahkapiirakat ja -pullat. Pääsiäisen kahvipöytään sopii upeasti sitrushedelmillä tai mangolla maustetut juustokakut hedelmä- tai marjakastikkeilla höystettynä, kuppikakut raikkailla hedelmäisillä kuorrutuksilla, marenkiset leivonnaiset ja tietenkin kaikki suklaiset herkut”, sanoo myyntipäällikkö Nina Paavilainen S-ryhmän marketkaupasta.
Unohtaa ei sovi myöskään pääsiäismakeisia. S-ruokakauppojen myydyin pääsiäismuna oli viime vuonna kestosuosikki, Kinder Surprise -yllätysmuna, mutta herkkusuiden iloksi markkinoille tulee vuosittain myös kiinnostavia uutuustuotteita. Esimerkkejä tämän vuoden karkkiuutuuksista ovat Fazerin Vihreät kuulat -hedelmäkaramellit ja Easter Drageet sekä Apulanta- ja JVG-suklaamunat. Pääsiäismunien myyntimäärissä näkyi viime keväänä se, etteivät lapset päässeet virpomaan koronarajoitusten vuoksi, ja tilanne tulee olemaan sama myös tänä vuonna.
TOP 5 pääsiäismunat vuonna 2020 (kpl-myynti S-ryhmässä vkot 14–15/2020)
- Kinder Surprise, yllätysmuna 20 g
- Kinder Surprise Powerpuff, yllätysmuna 20 g
- Mr. Surprise, yllätysmuna 20 g
- Fazer Mignon, pääsiäissuklaamuna 52 g
- Kinder Joy, yllätysmuna 20 g
Oman myymälän aukioloajat pääsiäisen aikaan voi tarkistaa osoitteesta www.s-kanava.fi/asiakasomistaja/etu-ja-bonuspaikat. Ruoan verkkokauppojen palvelua tarjoavat myymälät sekä vapaat toimitusajat voi tarkistaa myymälästä riippuen joko osoitteesta www.foodie.fi, www.s-kaupat.fi tai kauppa.foodmarketherkku.fi. Uusia myymälöitä on lisätty palveluverkostoon koko alkuvuoden ajan, joten ajantasainen tilanne kannattaa tarkistaa suoraan verkkokaupoista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmän marketkauppa, sampo.paallysaho(at)sok.fi, puh. 010 768 0665
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme