Verkkopalvelut tuntevat sinut jo ja ennakoivat halusi ja motivaatiosi – tutkimus selvitti, miten digimarkkinoinnin ajoitus voisi olla vieläkin tarkempaa

FM Ville Salonen tarkasteli väitöskirjassaan verkkopersonoinnin nykytilaa ja etenkin osuvan ajoittamisen haastetta. Käyttäjien mieltymyksissä on sekä pitkän että lyhyen aikavälin vaihtelua, jolloin personointia varten luotavan käyttäjäprofiilin on toimiakseen oltava joustava. Käyttäjäprofilointi ei voi nojata vain hitaasti muuttuviin tekijöihin, kuten persoonallisuuteen, vaikka sekin on todettu tehokkaaksi.
Salosen tutkimus selvitti motivaatioon eli myös nopeammin muuttuviin mieltymyksiin pohjautuvan lähestymistavan etuja etenkin personoinnin ajoittamisen näkökulmasta.
”Motivaatiopohjainen lähestyminen tuo personointimalliin joustavuutta. Sen avulla voidaan entistä tarkemmin ennustaa paitsi se, mitä käyttäjä yleensä suosii, myös se, mitä hän suosii juuri nyt”, Salonen täsmentää.
Väitöstutkimus koostui kolmesta osasta. Ensimmäisessä osatutkimuksessa tehtiin katsaus verkkopersonoinnin nykytilaan ja luotiin kuvaa tulevaisuuden tutkimustarpeista. Samalla tunnistettiin ajoittamisen haaste yhtenä keskeisimpänä kohtana myös jatkotutkimukselle. Seuraava osa loi teoreettisen lähestymiskehikon fundamentaalimotivaation soveltamiseksi personoinnin ajoittamisessa. Viimeinen osatutkimus käsitteli kroonisen eli pysyvän fundamentaalimotivaation vaikutuksia verkkoympäristössä tarkastellen motivaation ja maksuhalukkuuden suhdetta.
Tulokset osoittavat, että motivaatiopohjainen lähestymistapa voi olla yksi osatekijä tukemassa verkkopersonoinnin oikea-aikaisuutta. Lähestymistavan käytäntöön vieminen vaatii kuitenkin jatkokehittelyä, koska Salonen tutkimus keskittyi vasta edistyneen tulokulman analyysiin.
FM Ville Salosen markkinoinnin väitöskirja "Personalized Marketing at the Right Time: Toward Motivation-Based Temporal Dynamics in Web Personalization” tarkastetaan 14.5.2021. Vastaväittäjänä dosentti Samuel Piha (Vaasan yliopisto) ja kustoksena professori Heikki Karjaluoto (Jyväskylän yliopisto).
Väitöskirja on julkaistu JYX-julkaisuarkistossa, linkki liitteenä.
Lisätietoja:
Ville Salonen
ville.s.salonen@jyu.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petra Thurenviestinnän asiantuntijaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Puh:+358504711642petra.t.thuren@jyu.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Wisdom Café -seminaari: Voiko viisautta opettaa?15.8.2025 20:06:08 EEST | Tiedote
Dosentti Eeva K. Kallio ja professori Päivi Tynjälä ovat julkaisseet hiljattain kirjan ”What is wisdom and can it be taught?" Siinä kerrotaan, mitä on viisaus psykologisesta näkökulmasta. He ehdottavat myös, miten viisautta voisi opettaa korkeakoulutuksessa. Mutta voiko viisautta todella opettaa? Tähän tarttuvat professori Stephen Kemmis ja apulaisprofessori Antti Saari.
Jyväskylän yliopisto säilytti asemansa arvostetussa Shanghain yliopistovertailussa 202515.8.2025 09:45:29 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopisto oli jälleen mukana ns. Shanghain listan yliopistovertailussa (Academic Ranking of World Universities ARWU), jossa se sijoittuu välille 701-800. Sijoitus on sama kuin viime vuonna. Suomalaisista yliopistoista Jyväskylän sijoitus oli 7.
Sosiaalinen media muokkaa hoivaa ja rakentaa empatiaa ikääntyneiden palveluissa väitöstutkimuksen mukaan14.8.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
VTM Vilja Levoniuksen väitöstutkimus tarkastelee, kuinka sosiaalisen median käyttö työvälineenä ikääntyneiden palveluissa muuttaa hoivaa ja sen käytäntöjä, sekä rakentaa empatiaa viestinnällisesti. Tuloksista ilmenee, että sosiaalisen median työkäyttö voi muuttaa hoivan sisältöjä. Empatia näyttäytyy puolestaan monimuotoisena ja suhteissa syntyvänä ilmiönä.
Lasten ja nuorten urheiluseuraharrastaminen yleistynyt etenkin tytöillä – eriarvoisuus tulotason ja asuinpaikan mukaan kasvussa13.8.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Lasten ja nuorten urheiluseuraharrastaminen on lisääntynyt merkittävästi 1980-luvulta lähtien, Jyväskylän yliopiston uusi tutkimus kertoo. Tytöt harrastavat nyt urheiluseuroissa liikuntaa yhtä usein kuin pojat. Maaseudulla urheiluseuraharrastaminen on vähäisempää ja kustannusten nousu rajoittaa pienituloisten harrastusmahdollisuuksia. Tutkija ehdottaa ratkaisuiksi matalan kynnyksen harrastusmahdollisuuksia, kuten koulupäivän yhteydessä järjestettäviä liikuntamahdollisuuksia.
Väitöstutkimus kannustaa suhtautumaan kriittisesti yrittäjyyteen sovellettujen teorioiden ja tutkimusmetodien yleisiin olettamuksiin12.8.2025 10:30:49 EEST | Tiedote
Kauppatieteiden maisteri Reza Yamini tutki tohtorinväitöksessään yrittäjyyteen sovellettuihin teorioihin ja toimintatapoihin liittyviä yleisesti hyväksyttyjä oletuksia. Yaminin väitös kritisoi vallitsevaa näkemystä, jossa yrittäjähenkisyyteen liitetään tiettyjä vakiintuneita ominaisuuksia kuten innovatiivisuus ja riskinotto. Väitöskirja paneutuu asiaan syvemmin ja osoittaa, että yrittäjähenkisyyden käsite määräytyy kontekstin ja tavoitteiden mukaan. Se korostaa myös oppimisen, mukautumiskyvyn ja neuvokkuuden tärkeyttä yrittäjyydessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme