Jyväskylän yliopisto

Verkkopalvelut tuntevat sinut jo ja ennakoivat halusi ja motivaatiosi – tutkimus selvitti, miten digimarkkinoinnin ajoitus voisi olla vieläkin tarkempaa

Jaa
Verkkopersonointi on digitaalisen markkinoinnin keskeisimpiä työkaluja, mutta onnistuakseen se vaatii osuvaa ajoittamista. Toisin sanoen, mitä oikeammalla hetkellä mainos tavoittaa kuluttajan, sitä todennäköisemmin tällä on motivaatiota klikata tuote tai palvelu ostoskoriin. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa valmistuneen tutkimuksen mukaan käyttäjän psykologisen profiloinnin painottaminen motivaatioon voisi tarkentaa personoinnin ajastusta entisestään.

FM Ville Salonen tarkasteli väitöskirjassaan verkkopersonoinnin nykytilaa ja etenkin osuvan ajoittamisen haastetta. Käyttäjien mieltymyksissä on sekä pitkän että lyhyen aikavälin vaihtelua, jolloin personointia varten luotavan käyttäjäprofiilin on toimiakseen oltava joustava. Käyttäjäprofilointi ei voi nojata vain hitaasti muuttuviin tekijöihin, kuten persoonallisuuteen, vaikka sekin on todettu tehokkaaksi.

Salosen tutkimus selvitti motivaatioon eli myös nopeammin muuttuviin mieltymyksiin pohjautuvan lähestymistavan etuja etenkin personoinnin ajoittamisen näkökulmasta.

”Motivaatiopohjainen lähestyminen tuo personointimalliin joustavuutta. Sen avulla voidaan entistä tarkemmin ennustaa paitsi se, mitä käyttäjä yleensä suosii, myös se, mitä hän suosii juuri nyt”, Salonen täsmentää.

Väitöstutkimus koostui kolmesta osasta. Ensimmäisessä osatutkimuksessa tehtiin katsaus verkkopersonoinnin nykytilaan ja luotiin kuvaa tulevaisuuden tutkimustarpeista. Samalla tunnistettiin ajoittamisen haaste yhtenä keskeisimpänä kohtana myös jatkotutkimukselle. Seuraava osa loi teoreettisen lähestymiskehikon fundamentaalimotivaation soveltamiseksi personoinnin ajoittamisessa. Viimeinen osatutkimus käsitteli kroonisen eli pysyvän fundamentaalimotivaation vaikutuksia verkkoympäristössä tarkastellen motivaation ja maksuhalukkuuden suhdetta.

Tulokset osoittavat, että motivaatiopohjainen lähestymistapa voi olla yksi osatekijä tukemassa verkkopersonoinnin oikea-aikaisuutta. Lähestymistavan käytäntöön vieminen vaatii kuitenkin jatkokehittelyä, koska Salonen tutkimus keskittyi vasta edistyneen tulokulman analyysiin.

FM Ville Salosen markkinoinnin väitöskirja "Personalized Marketing at the Right Time: Toward Motivation-Based Temporal Dynamics in Web Personalization” tarkastetaan 14.5.2021. Vastaväittäjänä dosentti Samuel Piha (Vaasan yliopisto) ja kustoksena professori Heikki Karjaluoto (Jyväskylän yliopisto).

Väitöskirja on julkaistu JYX-julkaisuarkistossa, linkki liitteenä.

Lisätietoja:

Ville Salonen

ville.s.salonen@jyu.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Lataa
Ville Salonen
Ville Salonen
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Sosiaalinen media muokkaa hoivaa ja rakentaa empatiaa ikääntyneiden palveluissa väitöstutkimuksen mukaan14.8.2025 14:00:00 EEST | Tiedote

VTM Vilja Levoniuksen väitöstutkimus tarkastelee, kuinka sosiaalisen median käyttö työvälineenä ikääntyneiden palveluissa muuttaa hoivaa ja sen käytäntöjä, sekä rakentaa empatiaa viestinnällisesti. Tuloksista ilmenee, että sosiaalisen median työkäyttö voi muuttaa hoivan sisältöjä. Empatia näyttäytyy puolestaan monimuotoisena ja suhteissa syntyvänä ilmiönä.

Lasten ja nuorten urheiluseuraharrastaminen yleistynyt etenkin tytöillä – eriarvoisuus tulotason ja asuinpaikan mukaan kasvussa13.8.2025 07:00:00 EEST | Tiedote

Lasten ja nuorten urheiluseuraharrastaminen on lisääntynyt merkittävästi 1980-luvulta lähtien, Jyväskylän yliopiston uusi tutkimus kertoo. Tytöt harrastavat nyt urheiluseuroissa liikuntaa yhtä usein kuin pojat. Maaseudulla urheiluseuraharrastaminen on vähäisempää ja kustannusten nousu rajoittaa pienituloisten harrastusmahdollisuuksia. Tutkija ehdottaa ratkaisuiksi matalan kynnyksen harrastusmahdollisuuksia, kuten koulupäivän yhteydessä järjestettäviä liikuntamahdollisuuksia.

Väitöstutkimus kannustaa suhtautumaan kriittisesti yrittäjyyteen sovellettujen teorioiden ja tutkimusmetodien yleisiin olettamuksiin12.8.2025 10:30:49 EEST | Tiedote

Kauppatieteiden maisteri Reza Yamini tutki tohtorinväitöksessään yrittäjyyteen sovellettuihin teorioihin ja toimintatapoihin liittyviä yleisesti hyväksyttyjä oletuksia. Yaminin väitös kritisoi vallitsevaa näkemystä, jossa yrittäjähenkisyyteen liitetään tiettyjä vakiintuneita ominaisuuksia kuten innovatiivisuus ja riskinotto. Väitöskirja paneutuu asiaan syvemmin ja osoittaa, että yrittäjähenkisyyden käsite määräytyy kontekstin ja tavoitteiden mukaan. Se korostaa myös oppimisen, mukautumiskyvyn ja neuvokkuuden tärkeyttä yrittäjyydessä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye