IROResearch tutki: Svealla Suomen edullisin vakuudeton yritysluotto

IROResearchin tutkimuksen mukaan vakuudettomien yritysluottojen todellinen vuosikorko vaihtelee 15 prosentista aina 65 prosenttiin asti. Edullisimmin luoton saa Svealta.

Suomen edullisin yritysluotto löytyy Svealta, IROResearchin tekemä tutkimus kertoo.

Svean tarjoaman yrityslimiitin todellinen vuosikorko on 100.000 euron luotossa 15,05 prosenttia, mikä on alhaisin tutkituista kymmenestä rahoituslaitoksesta. Toiseksi vertailussa tuli joukkorahoituspalvelu Fellow Financen yrityslaina 17,75 prosentin todellisella vuosikorolla.

Erot palveluiden välillä ovat merkittäviä. Tutkimuksen mukaan 100.000 euron luotossa korkein todellinen korkoprosentti on Yritysluotto.fi:llä (65,44%). Myös Suomen Yrityslainan (50,67%), CrediNordin (50,66%) ja Siltarahan (50,58%) todelliset korkoprosentit nousevat korkealle.

100.000 euron lainasta yritys voi korkeimmillaan maksaa pelkkiä kuluja vuodessa jopa 29.984 euroa, tutkimus kertoo.

Todellisten kulujen selvittäminen työlästä

IROResearch tutki kymmenen luotonantajan yritysluottojen todellista kustannusrakennetta eri lainasummilla aina 100.000 euroon asti. Svean toimeksiannosta tehty tutkimus toteutettiin toukokuussa 2021.

IROResearchin asiakkuusjohtajan Sylva Vahteran mukaan todellisten kulujen selvittäminen on asiakkaalle usein työn ja tuskan takana.

Koron lisäksi asiakkaalta perittäviä kulueriä saattavat olla esimerkiksi avausmaksu, järjestelypalkkio, toimituspalkkio, hoitopalkkio tai yrityskohtainen kuukausikulu,

Lupaus nollakorosta saattaa hämätä. Esimerkiksi nollakorkoisena luottoaan tarjoavan Yritysluotto.fi:n todellinen vuosikorko on vertailun suurin, yli 65 %.

“Jotkut luotontarjoajat tuntuvat halunneen piilottaa tiedon, mitä raha heidän kauttaan maksaa. Asiakkaan kannattaa se silti selvittää. Erot ovat todella suuria”, Vahtera sanoo.

“Vaikka Svea olikin tämän tutkimuksen taustalla, niin voin silti sanoa, että Svealla tiedot olivat selkeimmin ja rehdeimmin esitetty. Monen muun kohdalla tuli tunne villistä lännestä”.

Yritysluotto väliaikaiseen rahoitustarpeeseen

Reaalivakuudettomien yritysluottojen tarjonta on laajentunut viime vuosina voimakkaasti, mistä kertoo tähänkin tutkimukseen nousseiden rahoituslaitosten suuri määrä.

Yritysluotot soveltuvat lyhytaikaiseksi rahoitukseksi pk-yrityksille, jotka eivät syystä tai toisesta saa perinteistä pankkilainaa tai jotka kaipaavat lisäjoustoa muun rahoituksen tueksi. Useimpien yritysluottojen takaisinmaksuaika vaihtelee 18-36 kuukauden välillä.

“Yritysluotto on hyödyllinen yrityksen rahoituksen väliaikaisen kuopan täyttämisessä. Tarve voi syntyä esimerkiksi asiakasprojektien tai investoinnin rahoitukseen tai merkittävän asiakkaan maksukyvyn haasteiden takia”, Svean maajohtaja Pasi Väre sanoo.

“Monissa tilanteissa jonkin verran pankkilainaa kalliimmankin luoton käyttö on järkevää, jos sillä saadaan kriittinen rahoitustarve järjestettyä”.

Yrityslimiittiluoton todellinen vuosikorko (100.000 euron luotto)

Svea 15,05%
Fellow Finance 17,75%
UB Rahoitus 18,88%
Rahamylly  20,03%
Front Kasvurahoitus 21,94%
Qred 34,08%
Siltaraha 50,58%
CrediNord 50,66%
Suomen Yrityslaina 50,67%
Yritysluotto.fi 65,44%

Yrityslimiittiluoton kustannukset (100.000 euron luotto)

Svea 7 738,55 €
Fellow Finance 8 787,72 €
UB Rahoitus 9 279,72 €
Rahamylly 9 728,98 €
Front Kasvurahoitus 11 161,40 €
Qred 16 800 €
Siltaraha 23 960 €
CrediNord 23 996 €
Suomen Yrityslaina 24 000 €
Yritysluotto.fi 29 984 €

Lisätiedot:

Maajohtaja Pasi Väre, Svea, pasi.vare@svea.fi, 040 5500 988.

Asiakkuusjohtaja Sylva Vahtera, IROResearch, sylva.vahtera@iro.fi, 0400 964 439