Ifin tilastot: vilkas kotimaanmatkailu lisäsi henkilöautojen hinauksia yli 30 prosenttia

Ifin tilastojen perusteella hinausta tarvitsivat heinäkuussa aiempaa enemmän etenkin hieman vanhemmat, osakaskolla vakuutetut autot, joiden hinaukset lisääntyivät lähes 50 prosentilla heinäkuuhun 2019 verrattuna. Lomakaudella liikenne on painottunut pääkaupunkiseudun sijaan huomattavasti enemmän maakuntiin. Sen sijaan autoilu ulkomailla on edelleen ollut selvästi koronaa edeltäviä kesiä vähäisempää, ja hinausta ulkomailla tarvittiin yli 60 prosenttia heinäkuuta 2019 vähemmän.
– Autojen käyttötapa on selvästi muuttunut koronapandemian aikana. Kesälomalla on ajettu aiempaa pidempiä matkoja esimerkiksi mökeille ja kotimaan lomakohteisiin myös sellaisilla vanhemmilla autoilla, joiden käyttö on ennen pandemiaa ollut vähäisempää. Hinauksissa oli kasvua vuoteen 2019 verrattuna jo viime kesänä, mutta tänä kesänä liikkuminen omalla autolla oli vahinkotilastojen valossa vielä paljon vilkkaampaa, arvioi Ifin autovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius.
– Törmäysvahingoissakin aletaan olla pandemiaa edeltävällä tasolla. Verrattuna aikaan ennen koronaa tien päällä on kuitenkin tarvittu selvästi useammin apua autoon liittyvien teknisten vikojen, kuten moottori- tai käynnistysongelmien, vuoksi, kuvaa Roselius.
Rengasrikko jätti kesälomalla tien varteen aiempaa useamman
Rengasrikkojen suhteellinen osuus vahingoista lisääntyi heinäkuussa merkittävästi. Niitä oli heinäkuussa peräti 13 prosenttia kaikista yhteydenotoista If Apu -palveluun. Ifissä myös renkaan rikkoutumisvahinkoja korvataan kaskovakuutuksista.
– Rengasrikkojen kasvu hieman yllätti, mutta taustalla voi olla se, että aikaisemmin pienellä käytöllä olleiden vanhempien autojen rengastus ei ole aina ollut ihan ajan tasalla. Kuumat kelit ja kuhmuraiset mökkitiet voivat myös laittaa renkaat koville. Nykyautoille harvinaiset jäähdytysjärjestelmän ongelmatkin lisääntyivät kesällä verrattuna alkuvuoteen, mikä kertonee siitä, että nekin kärsivät jonkin verran helteistä, pohtii Roselius.
If Apu -yhteydenotot heinäkuussa lähes tammikuun paukkupakkasten tasolla
Yhteydenotot If Apu -palveluun olivat heinäkuussa lähes samalla tasolla kuin vuoden vilkkaimpana hinauskuukautena tammikuussa, jolloin kovat pakkaset aiheuttivat haasteita lukuisille autoilijoille. Kiire ei ole vaikuttanut Ifin palvelunopeuteen, ja yli yhdeksän kymmenestä asiakkaasta onkin ollut erittäin tyytyväinen saamaansa palveluun.
– Yhteydenottojen kasvua selittää paitsi vilkas liikennekesä, myös se, että yhä useampi asiakas ottaa meihin saman tien yhteyttä, kun joutuu ongelmiin tien päällä. Tämä on hyvä asia, sillä silloin pystymme huolehtimaan asiakkaan tilanteesta kokonaisuutena alusta loppuun. Välillä asia ratkeaa jo puhelimessa, eikä apua tarvitse edes lähettää paikan päälle, Roselius kertoo.
If Apu -palvelu neuvoo ja tilaa avun paikalle vuorokauden ympäri kaikissa tilanteissa riippumatta vakuutusturvan laajuudesta. Silloinkin, kun asiakas on valinnut ajoneuvolleen vain liikennevakuutuksen, autamme häntä yhtä lailla kuin kaskovakuutusasiakkaitamme. Vaikka vakuutusturvan puuttuessa asiakas maksaisi esimerkiksi hinauskustannukset itse, emme jätä pulaan.
Tämän vuoksi tiellä tarvittiin lomakaudella apua: yleisimmät viat Ifin kumppani Viking Hinauksen mukaan
- Moottoriviat, 19 %
- Käynnistysongelmat, 14 %
- Rengasrikot, 13 %
- Sähkövika, 3 %
- Jäähdytinjärjestelmän ongelma, 3 %
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Peter Roselius, autovakuutusten tuotepäällikkö, If
010 514 5360
peter.roselius@if.fi
Miika Leppänen, maajohtaja, Viking hinaus
0400 870 581
miika.leppanen@vikingassistance.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 700 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta If Vakuutus
Kyselytutkimus: Varkaudet ja autoilijoiden käytös pyöräilijöiden suurimpia huolenaiheita20.5.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Peräti 39 prosenttia pyöräilijöistä on huolissaan autoilijoiden käytöksestä tai heidän aiheuttamistaan vaaratilanteista, selviää Ifin kyselytutkimuksesta aktiivipyöräilijöille. Jalankulkijoiden käytöksestä on huolissaan 20 prosenttia ja toisten pyöräilijöiden 15 prosenttia vastaajista.
Kyselytutkimus: Kyberhyökkäykset huolettavat pienyrityksiä – 37 % ei kuitenkaan ole parantanut tietoturvaansa13.5.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
29 prosenttia suomalaisista pienyrityksistä pitää kyberhyökkäyksiä, tietojenkalastelua ja hakkerointia yhtenä suurimmista uhkista yritystoiminnalleen. Tästä huolimatta 37 prosenttia yrityksistä kertoo, ettei ole ryhtynyt toimiin tietoturvansa vahvistamiseksi viimeisten kahden vuoden aikana.
Pohjoismainen tutkimus: Suomessa stressataan eniten, mutta lyhytaikaisesti5.5.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Henkilökohtaiset ongelmat, työn ja vapaa-ajan tasapaino sekä taloushuolet ovat suomalaisten suurimmat stressitekijät. Eläkeläisistä peräti 10 prosenttia ilmoittaa geopolitiikan pääasialliseksi stressinaiheuttajaksi.
Eläinkolareita ennätysmäärä alkuvuonna – villisikatörmäyksiäkin sattuu15.4.2025 06:45:00 EEST | Tiedote
Eläinkolareita on tapahtunut alkuvuonna 2025 enemmän kuin tammi-maaliskuussa viimeiseen seitsemään vuoteen, kertovat Ifin vahinkotilastot. If muistuttaa pääsiäisliikenteeseen lähteviä, että eläinkolarit eivät ole vain pimeiden talvikuukausien vaara.
Kyselytutkimus: Luonnonilmiöt huolettavat – puolet suomalaisista huolissaan kotinsa puolesta8.4.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista joka toinen (51 %) on huolissaan, että oma koti voi kärsiä seuraavan vuosikymmenen aikana jostain luonnonilmiöstä. Moni on jo ryhtynyt toimeen minimoidakseen omalle kodille koituvia vahinkoja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme