Finnish Comms Awardsin 132 hakemuksesta shortlistalle 49 työtä

Eniten shortlistalle päässeitä töitä oli seuraavilta toimistoilta: Netprofile (11), Brunnen Communications (6), Viestintätoimisto Drum (5), SEK (5), PING Helsinki (3) ja TBWA\Helsinki (3). Kilpailun kasvusta kertoo ennätysmäärä töitä sekä täysin uusien osallistuneiden toimistojen määrä. Kilpailu viettää tänä vuonna 10. juhlavuotta ja sen järjestäjänä toimii Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.
Tänä vuonna kilpailuun ilmoittautui mukaan ennätysmäärä toimijoita, ja mukana on
entistä laajempi kirjo töitä erilaisilta viestinnän toimijoilta, kuten viestintätoimistoilta ja
vaikuttajayhteisöiltä. Shortlista on katsaus suomalaisen viestinnän parhaimmistoon, ja
siinä näkyy kotimaisen viestintäosaamisen korkea taso, Marketing Finlandin
toimitusjohtaja, Riikka-Maria Lemminki kommentoi.
Ennätysmäärä koronavuoden karkaisemia viestinnällisiä ratkaisuja on nostanut shortlistan rimaa niin, että rajanveto on ollut vaikeaa. Riippumattomat tuomarit ovat antaneet pisteensä heille osoitetuille kilpailutöille toisistaan tietämättä. Arvostelulajissa lopputulokseen voi silti
vaikuttaa satunnaisiakin tekijöitä. Niiden vaikutusta on rajoitettu riippumattomien
tuomareiden riittävällä määrällä jokaista arvioitavaa työtä kohden. Lisäksi isojen
vaihteluvälien tapauksissa on voitu jättää pisteytysten ääripäät pois, jotta juryn yhteinen linja erottuisi.
Valintaa on jouduttu tekemään hyvin pienillä pistemäärien eroilla. Lopulta ilahduttavan moni toimisto on saanut työnsä 3–5 kärkiehdokkaan shortlistalle. Näistä valitaan kunkin kategorian parhaat live-tuomariston edessä tapahtuvan pitchaus-kierroksen jälkeen, vuoden 2021 kilpailun päätuomari, viestintätoimisto Meditan toimitusjohtaja Tiinu Wuolio kertoo.
Parhaissa töissä on myös hyödynnetty viestinnän laajaa keinovalikoimaa aikaa
kestävällä tavalla monipuolisesti ja tilaajan resursseja vastuullisesti käyttäen.
Saavutukset säteilevät tuomariston mukana laajalle, Wuolio jatkaa.
Finalistit esittävät kilpailutyönsä tuomaristolle pitchauspäivänä 28.10., jossa kaikki lähtevät ensimmäisen kierroksen jälkeen samalta viivalta. Voittajat valitaan kirjallisen työn ja pitchauksen perusteella.
Laaja tuomaristo, laaja näkemys
Vuoden 2021 tuomaristossa on 36 pitkän linjan ammattilaista, jotka edustavat eri toimialoja, korkeakouluja ja mediaa. Laajalla tuomaristolla varmistetaan kilpailutöiden mahdollisimman tasa-arvoinen kohtelu, laaja-alaiset näkemykset sekä riittävä tuomareiden määrä kaikille töille. Tuomarit jäävätään omien ja lähipiiriin kuuluvien töiden arvioinneista.
Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -juhlagaalassa 11. marraskuuta. Kussakin kategoriassa palkitaan työt, jotka ovat parhaiten edistäneet liiketoiminnallisia tai muita yrityksen tavoitteita. Lisäksi palkitaan Vuoden viestintätyö, Vuoden viestintätoimisto, Vuoden ajatusjohtaja, Vuoden viestintäkonsultti sekä Vuoden pitchaaja.
10-vuotisjuhlagaala pidetään livetilaisuutena Helsingin Valkoisessa Salissa, ja lipunmyynti on nyt avoinna. Vuoden 2021 gaalan yhteistyökumppanina toimivat Cision, Visma, Liana Technologies, Grano ja STT Viestintäpalvelut Oy.
Finnish Comms Awards 2021 finalistit kategorioittain aakkosjärjestyksessä:
Julkishallinto ja järjestöt
Ei ruuhkamaksuille! Kuntalaisten oikeudenmukaisuudelle vaikuttava sanoitus
KUUMA-seutu & Brunnen Communications
Kasitie on meidän tie – vuorovaikutteista hankeviestintää
Destia & Väylävirasto & Ahjo Communications
Kasvokkain – uudenlainen tapa tehdä järjestöviestintää nosti hoitotyön keskustelunaiheeksi
Tehy & Viestintätoimisto Drum & Meeri Koutaniemi
Peli on avattu kaikille – kuinka hijabista tuli osa peliasua
Suomen Palloliitto & TBWA\Helsinki
RuokaTutka – Suomi näyttää Euroopalle mallia lasten ja nuorten ruokakasvatuksessa
Ruokavirasto & Cocomms
Kauppa ja palvelut
Kalakuu – Uusi ruokatempaus sukelsi suomalaisten ruokapöytiin
Pro Kala & SEK
Pullonpalautusautomaatti, joka sai jonoa kauppoihin
TOMRA & Viestintätoimisto Drum
Älykkäintä juuri nyt – Älyradio
Salesforce & Netprofile
Lifestyle, terveys ja hyvinvointi
EPELI – Pelisääntöjä epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointiin lapsille ja nuorille
Helsingin yliopisto & Tampereen yliopisto & SYKE & Ahjo Communications
Miltä ADHD tuntuu?
Takeda & Viestintätoimisto Drum & Psyon Games & Mediatoimisto Virta & Halla Tuotanto
Naisten alakerta & Gynevia – kirkas viesti ja missio siivittivät kategoriakakkoseksi
Stragen Finland & Myy Agency
Podiatri – podcast-sarja lääkärin elämästä
Boehringer Ingelheim & Suomen Podcastmedia
Liikenne ja logistiikka
Ei haukku haavaa tee
Matkahuolto & No No No
Neste K:n nainen ratissa -viestintäkokonaisuus
Neste & Kesko & Drama Queen Communications
Stop ruuhkamaksuille! Yleinen mielipide haltuun epäsuoralla vaikuttamisella
KUUMA-seutu & Brunnen Communications
Teknologia
75 prosentin henkilöstömäärän kasvu alalla, jolla on osaajapula
Luoto Company & Viestintätoimisto Drum
Näkyvyysvajeen korjausliike tehty – vaativa kohdeyleisö arvostaa
Dell Technologies & Netprofile
Älykkäintä juuri nyt – Älyradio
Salesforce & Netprofile
Teollisuus ja rakentaminen
Pk-yritys muutti Asuntomessujen paradigman: kiertotalous ykkösaiheeksi
Aulis Lundell Oy & Mailand Communications
Pörssin hiljaisesta suorittajasta kuoriutui teknologiaparkettien partaveitsi
Etteplan & Netprofile
Strateginen mediaviestintä nosti Ponssen Scorpion-harvesterin koko maailman tietoisuuteen
Ponsse & SEK
Yritys- ja organisaatioviestintä
Näkyvyysvajeen korjausliike tehty – vaativa kohdeyleisö arvostaa
Dell Technologies & Netprofile
Pörssin hiljaisesta suorittajasta kuoriutui teknologiaparkettien partaveitsi
Etteplan & Netprofile
Vuorovaikutuksesta rakennettiin menestystekijä OX2:lle
OX2 & Brunnen Communications
Strateginen viestintäkonsultointi
Ihana Wilma välittää – jo 2 miljoonaa suomalaista kyydissä
Visma Enterprise & Netprofile
Nobodystä ajatusjohtajaksi – mySafetyn kasvutarina
mySafety & Viestintätoimisto Manifesto
Uniikista omistusrakenteesta kilpailuvaltti: rekrytointiin, asiakkaille ja yhteiskunnalliseen
muutokseen
Luoto Company & Viestintätoimisto Drum
Kriisi ja poikkeustilaviestintä
Mainekriisi Ähtäri Zoo Karhulassa selätettiin ennakoivalla viestinnällä
Ähtäri Zoo & Brunnen Communications
Wilma kyykytyksen kohteena – tehokas viestintä antoi toimintarauhan
Visma Enterprise & Netprofile
Muutosviestintä
Muutoksen roihu syttyy, kun ihmistä kuunnellaan
Siun Sote & Visma Numeron & Netprofile
Vastuullisuusviestintä
FIBS Yritysvastuupulssi – Kevyt mutta terävä tapa kertoa suomalaisten suuryritysten
vastuullisuudesta
FIBS & Avidly
Korona nosti koirabuumin, mutta koira ei ole pehmolelu
Suomen Kennelliitto & Brunnen Communications
The Polite Type – fontti, joka vaientaa vihapuheen
TietoEVRY & TBWA\Helsinki
Vuoden tapahtuma, lanseeraus tai repäisy
90 Day Finn – työn ja elämän tasapaino hurmasi tuhannet hakemaan Suomeen
Helsinki Business Hub & Netprofile & Studio IMG
Strateginen mediaviestintä nosti Ponssen Scorpion-harvesterin koko maailman tietoisuuteen
Ponsse & SEK
#virtuaalivappu Turvallisen vapun puolesta – koronaa vastaan
Sisäministeriö & Poliisihallitus & PING Helsinki
Yli 23 kertaa hymy opettajan huulille
Studeo & Republic of Communications
Ansaittu näkyvyys ja mediasuhteet
90 Day Finn – työn ja elämän tasapaino hurmasi tuhannet hakemaan Suomeen
Helsinki Business Hub & Netprofile & Studio IMG
Ei ruuhkamaksuille! Ansaitulla näkyvyydellä suotuisa pohja lainvalmistelulle
KUUMA-seutu & Brunnen Communications
Strateginen mediaviestintä nosti Ponssen Scorpion-harvesterin koko maailman tietoisuuteen
Ponsse & SEK
Say it with Santa
Visit Finland & SEK
Pro Bono
#faktaakoronasta
Mediapooli & Valtioneuvosto & PING Helsinki
Mielinauha 2021
Mieli ry & Nord DDB Helsinki
#mitäkuuluu – itsetuhoisuudesta voi ja pitää kysyä
Mieli ry & Viestintätoimisto Manifesto
Kummit Live: Elastinen – Virtuaalisesta hyväntekeväisyystapahtumasta tuli korona-ajan katsotuin maksullinen striimi Suomessa
Lastenklinikoiden kummit ry & Republic of Communications
Vuoden Varainhankintateko (VaLa)
Apuu-chat kuuntelee ja auttaa
SOS-Lapsikylä & PING Helsinki
#MEIDÄNMERI-kampanja – Auta Muumeja pelastamaan #MEIDÄNMERI
Moomin Characters & John Nurmisen Säätiö sr & Rights and Brands & Kobra Design
Mielen Tila – varoja lasten ja nuorten mielenterveystyöhön taiteen keinoin
Lastenklinikoiden kummit ry & TBWA\Helsinki
Palefacen tähdittämä luova varainhankintakampanja Burundin köyhimpien hyväksi
Fida International
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päätuomari Tiinu Wuolio, toimitusjohtaja, Viestintätoimisto Medita Oy, tiinu@medita.fi
Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland, riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fi
Pia Tornikoski, pääsihteeri, VaLa ry, paasihteeri@vala.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Marketing Finland on markkinoinnin liike, johon voivat liittyä jäseniksi markkinointia ja viestintää tekevät yritykset sekä alan palvelutarjoajat. Marketing Finlandin jäsenet ovat mukana ostamassa ja tuottamassa suurinta osaa Suomessa tehtävää markkinointia ja viestintää.
Marketing Finland kuuluu maailman johtaviin markkinoinnin verkostoihin: WFA, 90 % maailman markkinointiostoista, EACA, 2500 markkinoinnin ja viestinnän organisaatiota ja 120 000 ammattilaista 30 Euroopan maasta ja ICCO, 3000 viestintätoimistoa globaalisti 66 maasta.
Marketing Finlandin tehtäviin kuuluvat muun muassa edunvalvonta, alan koulutukset, konsultointi, sekä verkostojen rakentaminen. Marketing Finland järjestää Suomessa markkinoinnin ja viestinnän johtavia kilpailuja kuten Cannes Lions, Effie Awards Finland, Finnish Comms Awards, Young Lions Finland ja Vuoden brändinrakentaja.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry
Somevaikuttajat lyöttäytyivät yhteen: "Haluamme itse nostaa alamme tasoa ja mainetta"25.4.2025 14:24:07 EEST | Tiedote
Suomen kokeneimmista vaikuttajista koostuva Marketing Finlandin työryhmä on koottu edistämään ja kehittämään vaikuttajamarkkinoinnin alaa vaikuttajien näkökulmasta.
Young Lions Finland 2025: Voittajat ovat tässä24.4.2025 17:06:49 EEST | Tiedote
Young Lions Finland -kilpailussa on valittu kymmenen nuorta markkinoinnin ja viestinnän tulevaisuuden tähteä edustamaan Suomea kansainväliseen Young Lions Competitions -kilpailuun.
Young Lions Finland 2025 finalistit on valittu3.4.2025 09:12:22 EEST | Tiedote
Young Lions Competitions Finland -kilpailussa etsitään 30-vuotiaita tai nuorempia markkinoinnin ja viestinnän tulevaisuuden tähtiä edustamaan Suomea kansainväliseen Young Lions Competitions -kilpailuun. Shortlista on tässä!
Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon13.2.2025 22:04:00 EET | Tiedote
Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä. Effie Awards Finlandin järjesti Marketing Finland yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa. Effiessä kumppaneina ovat myös JCDecaux, Channel Factory ja Grano.
Effie 2024 finaaliin 21 markkinointityötä18.12.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme