Autojen ylinopeudet vähenivät ja kävelijämäärät lisääntyivät – nopeat kokeilut tekivät kävelystä ja pyöräilystä entistä houkuttelevampaa

HSL valitsi yhdessä Traficomin ja Väyläviraston kanssa toteutettavaksi neljä kävelyä ja pyöräilyä edistävää kokeilua, joita testattiin Helsingin seudulla kesällä ja syksyn aikana.
Kokeiluja toteutettiin Espoon Kauklahden Kauppamäellä, Helsingin Kasarmitorilla, Vantaan Martinlaaksossa ja Korsossa sekä Vihdin Nummelassa ja kirkonkylällä.
Valitut kokeilut selvittivät, miten viihtyisää ympäristöä ja opastuksia kehittämällä voidaan parantaa kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita. Kokeilussa testattiin esimerkiksi sitä, miten katutaiteella ja autojen ajonopeuksien rajaamisella voidaan lisätä viihtymistä ja turvallisuutta vilkkaillakin katuosuuksilla.
Kokeilut lisäsivät ympäristön viihtyisyyttä
Kaikissa kohteissa ihmiset kokivat ympäristön viihtyisyyden lisääntyneen kokeilujen myötä. Helsingin Kasarmitorilla jalankulkijamäärät lisääntyivät kokeilujakson aikana. Alueen yrittäjät olivat tyytyväisiä kokeilun tuomiin asiakasvirtoihin. Espoon Kauppamäessä ajonopeudet erityisesti räikeiden ylinopeuksien osalta laskivat.
”Katua elävöittävät maalaukset vaikuttavat olevan yksi nopea ja edullinen mutta tilapäinen keino lisätä kävelijöiden viihtyvyyttä ja koettua turvallisuutta rauhallisilla kaduilla ja jalkakäytävillä hyvin suunniteltuina ja sopivissa kohteissa”, projektipäällikkö Anna Jokinen Espoon kaupungilta kertoo.
Kokeilujen lopullisia vaikutuksia määrittelee se, miten niiden tuloksia käytetään hyödyksi jatkossa. Helsingin kokeilu jatkuu osana laajamittaista työtä kävelyn edistämiseksi. Vihdissä aiotaan jatkaa houkuttelevien pyöräilyreittien kehittämistä ja laajentamista koko kuntaan.
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen edellyttää liikenneväyliin panostamista
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen vaatii panostamista sitä tukevaan infraan kuten liikenneväyliin.
”Nopeat kokeilut osoittavat, että pienetkin parannukset katutilaan koetaan erittäin tervetulleiksi ja liikkumisympäristön parantaminen kiinnostaa myös kunnissa. Ohjelman onnistumisia on, että kokeilujen vaikutuksia on arvioitu ja tietoa välitettyä niin seudulla kuin seudun ulkopuolelle. Kokeiluja toistettaessa niiden vaikuttavuus kertautuu”, kokeilujen ohjelmaa vetänyt Mette Granberg HSL:stä toteaa.
Kokeilut kytkeytyvät Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-yhteistyöhön ja ovat yksi MAL 2019 -suunnitelman mukainen toimenpide. Kokeilujen tulokset ovat avoimesti saatavilla avoimessa innovaatioalustassa Kokeilun paikassa.
Kasarmitorin kesäkatukokeilu, Helsinki
Helsingin kesäkatukokeilu toteutettiin Kasarmitorille nousevan jättiterassin yhteyteen. Katukokeilun avulla arvioitiin Helsingin keskustan käveltävyyden parantamiseksi tehtäviä toimenpiteitä sekä parannettiin pandemiasta toipuvien tapahtuma- ja ravintola-alan toimijoiden olosuhteita tuomalla katutilaan viihtyisyyttä ja siten ihmisiä paikalle houkuttelevia elementtejä, kuten oleskelualueita ja parklet-terasseja.
Kokeilun yhteydessä testattiin ensimmäistä kertaa tavallista suurempaa, kolmen parkkiruudun kokoista parklet-terassia. Katutilakokeiluita ei ole Helsingissä aiemmin toteutettu näin laajan terassialueen yhteyteen.
Autoliikennettä rauhoitettiin kaventamalla ja mutkittelemalla ajorataa ja tuomalla kadunvarsipysäköinnin tilaan istuskelu- ja oleskelualueita, jotka muodostivat levähtämiseen soveltuvia ”luotoja”.
Kokeilu lisäsi jalankulkijamääriä kokeilujakson aikana. Alueen yrittäjät olivat erittäin tyytyväisiä kokeiluun. Terassilla vieraili yli 300 000 kävijää ja myytiin 110 000 ruoka-annosta. Kokeilu toteutettiin yhteistyössä Torikortteleiden ja WSP:n kanssa.
Kauppamäen pihakadun katutaide, Espoo
Kokeilun tavoitteena oli parantaa katumaalauksilla Kauklahdessa Kauppamäen pihakadulla kävelykokemusta, rauhoittaa autoliikenteen nopeuksia ja selkiyttää pihakaduksi merkityn ajoradan luonnetta autoilijoille sekä lisätä pihakadun liikennesääntöjen tunnettavuutta.
Taustana kokeilulle oli kävelijöiden palaute turvattomuudesta vilkkaasti liikennöidyllä asiointikadulla. Kauppamäkeen tehtiin väliaikaisia taidemaalauksia ajoradan asfalttiin.
Kokeilu saavutti tavoitteensa. Ylinopeutta ajavien määrä väheni 7 prosenttiyksiköllä ja etenkin räikeät ylinopeudet laskivat selvästi. Kokeilujakson päättyessä syksyllä 55 % ajaa ylinopeutta, kun toukokuussa ylinopeutta ajavien määrä oli 62 %.
Käyttäjähaastattelututkimusten mukaan katumaalauksia on pidetty positiivisina tai suhtautuminen niihin on ollut neutraalia. Haastattelujen perusteella myös ympäristön ja katutilan koettu viihtyisyys on parantunut maalausten jälkeen.
Kokeilu toteutettiin yhdessä Autoklinikka Oy:n ja OSG oy:n Viestintä kanssa. Maalaukset toteutti kaupunkikulttuuriyhdistys Mimmit ry.
Viihtyisä reittiopastus puistoihin, Vantaa
Hankkeessa toteutettiin viihtyisät reitit Korson juna-asemalta Ankkapuistoon sekä Martinlaakson juna-asemalta Jokiuomanpuistoon. Reittien viihtyisyyttä parannetiin asfalttiin maalattavian kukkien avulla. Maalausten lisäksi ensi keväänä reiteillä kukkii myös erilaisia sipulikukkia.
Kokeilun tuloksena reitit saivat piristystä ja paransivat asemanseutujen yleisilmettä. Haastattelututkimuksen mukaan katumaalauksista pidettiin ja samanlaisia toivottiin lisää. Niiden vaikutuksesta kävelyn ja pyöräilyn lisäämiseen ei ole toistaiseksi näyttöä.
Aktiivisten ihmisten Vihti kestävästi liikkuen, Vihti
Kokeilun tavoitteena oli saada asukkaat tutustumaan lähiympäristöön kestävästi liikkuen pyöräilyn reittejä parantamalla. Kokeilu pohjautui Vihdin osallistavan budjetoinnin yhteydessä esitettyyn kuntalaisten toiveeseen.
Tuotoksena valmistui matalan kynnyksen reitit ja kartat Vihdin suurimpiin taajamiin Nummelaan ja Kirkonkylään. Reittien varrelta kerättiin kiinnostavia kohteita, joihin lisättiin opastuksia.
Kokeilussa tuli ilmi, että kävelyn ja pyöräilyn edistäminen kiinnostaa yhdistyksiä ja kuntalaisia Vihdissä. Tulevaisuudessa tätä työtä jatketaan tiiviissä yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa ja laajennetaan ympäri kuntaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
HSL, Mette Granberg, mette.granberg@hsl.fi
Helsinki, Henna Hovi, henna.hovi@hel.fi
Espoo, Anna Jokinen, anna.k.jokinen@espoo.fi
Vantaa, Olli Tamminen, olli.tamminen@vantaa.fi
Vihti: Laura Kilpeläinen, laura.kilpelainen@vihti.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme