Väitös 17.12.: Opettajat ovat elinikäisiä oppijoita – kehittymisen polkuihin vaikuttavat luonne ja työskentelyolosuhteet (Pitkänen)
Opettajan ammatillisen kehittymisen polkuja on useita erilaisia. KL Päivi Pitkänen hahmotti opettajia tarkastelevassa pitkittäistutkimuksessa erilasia kehittyjätyyppejä, joita Pitkänen luonnehtii ”Opiskellen, tutkien ja kokeillen kehittyjiksi”, ”Kasvattajina kasvaviksi” sekä ”Yhteisötaitajiksi”. Pitkäsen aikuiskasvatustieteen väitöskirja tarkastetaan Jyväskylän yliopistossa perjantaina 17.12.
'Opiskellen, tutkien ja kokeillen kehittyjiä' Pitkänen kuvailee ajattelun ja oppimisen teoreettisten lähtökohtien etsijöiksi.
”He ovat usein energisiä ja kriittisiä. Heidän tavoitetasonsa on korkea ja oikeudentajunsa voimakas”, Pitkänen kertoo havainnoista. ”Heidän pedagogiikalleen on tyypillistä tiedonhallintaan liittyvien taitojen harjoittelu ja sosiaalipedagoginen näkökulma. He arvostavat kognitiivisia oppimistuloksia ja toiminnallisuutta sinänsä sekä oppimismetodina.”
Tutkimuksen mukaan näitä opettajia yhdistää ammatissa kehittyminen oman toiminnan kautta. He myös käyttävät mieluusti hyväkseen mahdollisuudet sekä formaaliseen että informaaliseen oppimiseen ja kouluttautumiseen.
”He etsivät monin tavoin omia rajojaan pedagogina. Tälle tyypille on ominaista reipas eteenpäin kulkeminen kasvatuksen, opetuksen, oppimisen sekä kasvatustieteen kentällä”, Pitkänen summaa.
Pitkänen kuvailee ’kasvattajina kasvavilla’ opettajilla olleen ensimmäisistä opettajavuosista alkaen vahva näkemys opettajuudesta, sen arvopohjasta ja vaikuttamisluonteesta. He uskovat, että heillä on sisäistynyt näkemys lapsen parhaasta ja kokivat olevansa henkilökohtaisesti vastuussa pedagogiikastaan.
”He opiskelevat ollakseen valmiimpia ottamaan vastaan erityistä tukea tarvitsevia lapsia. Työtä ja omaa osaamistaan he kehittävät itsenäisesti”, väittelijä kuvaa. He tavoittelivat lapsilähtöistä, erilaisuutta kunnioittavaa ja lasten hyvinvoinnista huolehtivaa pedagogiikkaa, jossa tunnevuorovaikutus on keskeisessä roolissa.
’Yhteisötaitajat’ kehittävät ammattitaitoaan sosiaalisen taitavuutensa avulla henkilökohtaisten kontaktiensa kautta koulussa ja verkostoissa sekä koulutuksen järjestäjän tarjoamissa tilaisuuksissa.
”Heidän tiedontarpeensa on käytännöllinen, eikä heillä ole tarvetta omaehtoisesti hakeutua koulunsa ulkopuoliseen kasvatusalan koulutukseen. Heidän ammatillista kehittymistään voi luonnehtia onnistuneeksi sopeutumiseksi ulkopuolelta tuleviin muutospaineisiin. Näiden opettajien ammatillinen kehittyminen ja heidän koulunsa hallinnollis-pedagogiset vaiheet kulkevat käsitysten”, Pitkänen kuvaa yhteisötaitajia.
Yhteisötaitajat voivat toisaalta olla tarkkailijoita, sovittelijoita, sopeutujia ja selviytyjiä, kun taas toiset yhteisötaitajat ovat opettajayhteisön epävirallisia johtajia, mielipidevaikuttajia, toiminnan organisoijia ja kollegoiden luottamuksen ja arvostuksen kohteita.
Pitkäsen väitöstutkimuksen tulosten pohjalta saatu malli opettajan ammatillisesta kehittymisestä korostaa kehityksen yksilöllistä luonnetta, elämänkulun tapahtumia ja lähiympäristön merkitystä opettajan ammatilliselle kehittymiselle. Opettajuuden kehittymiselle hyödyllisiä kokemuksia ovat esimerkiksi opettajakokemus mahdollisimman erilaisista oppilaitoksista sekä onnistumisen kokemukset ja minäpystyvyyden tunne.
KL Päivi Pitkäsen aikuiskasvatustieteen väitöskirjan "Luokanopettajien ammatillinen kehittyminen nuorista vasta-alkajista kokeneiksi ammattilaisiksi" tarkastustilaisuus järjestetään perjantaina 17.12.2021 kello 12 alkaen Seminaarinmäellä, Historica H320. Vastaväittäjänä toimii professori Hannele Niemi (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori emerita Anneli Eteläpelto (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Väitöskirja on luettavissa verkossa: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78894
Lisätietoja:
Päivi Pitkänen, paivi.m.pitkanen@jyu.fi
Päivi Pitkänen kirjoitti ylioppilaaksi Lahdessa Launeen Yhteislyseossa. Hän aloitti opintonsa Jyväskylän yliopistossa pääaineenaan psykologia ja valmistui kasvatustieteen lisensiaatiksi vuonna 1982. Pitkänen on työskennellyt uransa aikana Jyväskylän yliopistossa useissa tehtävissä. tutkimusavustajana Kasvatustieteiden tutkimuslaitoksella (nyk. KTL), informaatikkona yliopiston kirjastossa sekä assistenttina ja lehtorina opettajankoulutuslaitoksessa. Pitkänen jäi eläkkeelle vuonna 2012.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kirke Hassinen
Viestinnän asiantuntija
kirke.m.hassinen@jyu.fi, puh. 050 462 6920
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopiston Konneveden tutkimusaseman ja LIFE Revives -hankkeen Luontoilta keräsi ennätysyleisön4.7.2025 14:34:18 EEST | Tiedote
Järjestyksessään 17. ”Piolookisen Luontoilta” Konneveden tutkimusasemalla keskiviikkona 2.7.2025 veti paikalle ennätysyleisön, yli 200 osallistujaa. Luontoilta on osa Konnevesi-viikkoa ja ilta vietettiin lämpimissä tunnelmissa myös sään osalta.
Jyväskylän yliopistoon valittiin 2755 uutta opiskelijaa3.7.2025 13:33:27 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistoon hyväksyttiin kevään toisessa yhteishaussa ja yliopistojen avoimen väylän erillishaussa yhteensä 2755 uutta opiskelijaa. Lukuvuosi alkaa elokuun lopussa uusien opiskelijoiden orientaation merkeissä. Onnittelemme kaikkia valittuja!
Taiteen ja kulttuurin valtionavustusten leikkaukset uhkaavat toiminnan kehittämistä ja kansainvälistymistä, todetaan tuoreessa tutkimuksessa25.6.2025 12:05:37 EEST | Tiedote
Taiteen ja kulttuurin (harkinnanvaraisten) valtionavustusten leikkaukset koettelevat lähes kaikkia tukea saavia organisaatioita, erityisesti yhdistyksiä. Vaikka leikkaukset heikentävät perustoimintaa, ne rajoittavat ennen kaikkea toiminnan kehittämistä ja kansainvälistymistä, todetaan Jyväskylän yliopiston tuoreessa tutkimuksessa. Selvityksen tilasi opetus- ja kulttuuriministeriö.
Jyväskylän yliopiston uusi diagnostisten terveystieteiden maisteriohjelma tarjoaa jatkotutkintoväylän bioanalyytikoille ja röntgenhoitajille25.6.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistossa alkaa täysin uusi diagnostisten terveystieteiden maisteriohjelma, joka tarjoaa jatkokoulutusmahdollisuuden erityisesti bioanalyytikoille ja röntgenhoitajille. Vastaavaa tiedeyliopistotasoista koulutusta ei Suomessa ole muualla tarjolla.
Sosiaali- ja terveysministeriöltä 1,1 miljoonaa euroa rahoitusta Jyväskylän yliopiston sosiaalityön tutkimushankkeille24.6.2025 09:24:49 EEST | Tiedote
Sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt valtionavustusta 18 sosiaalityön yliopistotasoiselle tutkimushankkeelle. Tutkimushankkeiden tavoitteena on vahvistaa sosiaalityön ja sosiaalihuollon vaikuttavuutta, laatua ja asiakasturvallisuutta sekä asiakkaiden osallisuutta ja toimijuutta sosiaalihuollossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme