DNA kurkistaa vuoteen 2022 teknologiatrendeillään: internet jatkaa muuttumista, reuna tuo turvaa ja komponentteja kaivataan

Teknologia muovaa työtä ja bisnestä myös ensi vuonna. Nyt julkaistu teknologiatrendikokoelma onkin tehty erityisesti yritysten ja yrittäjien tueksi. DNA:n asiantuntijoiden tunnistamat 17 trendiä kattavat ajankohtaiset ilmiöt laajasti ja herättelevät havainnoimaan edessä siintäviä liike-elämän muutoksia entistä paremmin.
”DNA haluaa tukea asiakkaitaan jatkuvasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä luotaamalla ja jakamalla teknologiaa ja bisnestä koskettavia trendejä. Tänä vuonna trendiraportti sisältää trendejä terveydenhuollosta kestävään kehitykseen. Raportti auttaa kurkistamaan tulevaisuuteen ja antaa osviittaa siihen, millaiseksi maailma, teknologia, työelämä, liiketoiminta sekä tuiki tavallinen arki ovat muovautumassa vuoden 2022 aikana”, kertoo DNA:n yritysliiketoiminnan johtaja Olli Sirkka.
Vaikka trendien tarkoitus on erityisesti inspiroida yritysmaailmassa toimivia ja teknologian parissa työskenteleviä henkilöitä, tarjoavat ne kiinnostavaa tietoa ihan jokaiselle. Trendeissä heijastuu koronapandemian jälkeinen murroksen ja muutoksen aika, sekä sen vaikutus teknologiseen kehitykseen.
”Pandemia antoi monelle sysäyksen miettiä, mitä he oikeasti haluavat elämältään. Siksi aiempaa useammat ovat pohtineet uudelleenkouluttautumista tai alanvaihtoa. Jokaisen yrityksen ja jokaisen meistä johtajista kannattaa nyt suunnitella, kuinka me voimme tarjota sellaisen työpaikan, jossa työntekijämme haluavat jatkaa”, Sirkka kehottaa.
Mitä kaikkea ensi vuoden horisontissa siintää?
- Tulevaisuudessa työkaveri voi olla cobotti, eli kollaboratiivinen robotti. Cobottien tarkoitus on auttaa teollisuudessa erilaisissa korkeaa tarkkuutta vaativissa tehtävissä.
- Datan siirto ja säilytys on ajankohtainen haaste, johon reunalaskenta tarjoaa ratkaisuita. Kun laskentateho siirretään verkon reunalle, yritys voi paremmin säädellä sitä, mikä osa datasta siirretään pilveen ja mikä pidetään verkon reunalla.
- Netin uusi muoto, eli Web 3.0, tuo tullessaan lisää avoimuutta ja tietoturvaa yksittäisille käyttäjille, kun käyttäjä voi hallinnoida omia tietojaan aiempaa paremmin.
- Maailmalla etsitään nyt uusia tapoja kierrättää raakamateriaaleja ja tuottaa kuluttajaelektroniikan kulmakiviä, eli komponentteja, lähellä.
”Me DNA:lla näemme erityisen tärkeänä teknologian mahdollistaman digitaalisen yhdenvertaisuuden. Digitaalinen yhdenvertaisuus on tekoja, joilla autetaan heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä pysymään digitaalisessa kehityksessä mukana – sillä digitaidot ovat tällä hetkellä yhteiskunnassa pärjäämisen kivijalka. Teknologian tulee tukea kaikkia. On hienoa huomata, että tämä teema näkyy myös monissa nyt voimistuvissa trendeissä”, Sirkka kertoo.
Sukella trendien maailmaan täällä: https://www.dna.fi/yrityksille/teknologiatrendit2022
Lisätietoja medialle
Olli Sirkka, johtaja, yritysliiketoiminta, DNA Oyj, puh 044 299 3062, olli.sirkka@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Toimi näin, jos epäilet tietojesi vuotaneen käyttämäsi palvelun tietomurrossa – lähes jokaisen palvelun kohdalla riskejä18.6.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Nykyään voi olla vaikea itse vaikuttaa tietomurron uhriksi joutumiseen, sillä tietoja on niin monessa paikassa. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan lisäarvopalveluista vastaava Heidi Havastila kertoo mitä asioita kannattaa tehdä, jos epäilee omien tietojensa vuotaneen palvelun tietomurron yhteydessä, miten voi yrittää tunnistaa epäluotettavat palvelut jo ennen tietojen luovuttamista, ja mitä kaikkea rikolliset varastetuilla tiedoilla pystyvät tekemään.
Here's what to do if you suspect your data has been leaked in a data breach – almost every service is at risk18.6.2025 08:25:00 EEST | Press release
These days, it can be difficult to protect yourself against becoming the victim of a data breach, as your data is held in so many places. Heidi Havastila, Head of Value Added Services at DNA Consumer Business, explains what to do if you suspect your personal data has been leaked in a security breach, how to try to identify untrustworthy services before you hand over your data, and what criminals can do with stolen data.
DNA tuo myyntiin reaaliaikaisen tekoälypohjaisen keskustelubotin17.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
DNA tuo markkinoille uuden asiakaspalveluratkaisun, joka pystyy käymään reaaliaikaisesti keskusteluja asiakkaiden kanssa ajasta, paikasta ja käytetystä kielestä riippumatta. Ratkaisu hyödyntää Genesys Cloud -asiakaspalveluratkaisua ja Microsoft OpenAI -teknologioita. DNA:n yritysasiakkaat voivat hyödyntää tätä sujuvaa ja reaaliaikaista teknologiaa asiakaspalvelussaan.
DNA launches real-time AI-voicebot17.6.2025 08:45:00 EEST | Press release
DNA is introducing a new customer service solution that can engage in real-time conversations with customers, regardless of time, location, or language used. The solution leverages the Genesys Cloud customer service platform and Microsoft OpenAI technologies. DNA business customers can utilize this seamless and real-time technology in their customer service operations.
Asiantuntija listaa 7 vähemmän tunnettua kyberansaa – ”Moni osaa jo varoa huijausviestejä, mutta…”12.6.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Kyberrikolliset kehittävät jatkuvasti uusia, ovelampia tapoja huijata. Moni kansalainen on jo vuosien mittaan oppinut tunnistamaan helpostikin erilaiset huijausviestit ja -puhelut sekä esimerkiksi välttelemään julkisia WiFi-verkkoja. Samaan aikaan ympärillämme on entistä enemmän erikoisempia, mutta kasvavassa käytössä olevia kyberansoja, jotka on hyvä oppia välttämään. DNA:n asiantuntija kertoo vastaan tulleista tapauksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme