Kreatelle merkittäviä infraurakoita – voitettujen hankkeiden arvo yli 40 miljoonaa euroa

Voitetut urakat ovat Kreatelle strategisesti tärkeitä ja ovat osa suunnitelmaa kohti asetettuja taloudellisia tavoitteita. Hankkeet kirjataan tilauskantaan vuoden 2022 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Noin 20 miljoonan euron arvoinen Vt19 Seinäjoki-Lapua siirtyi toteutusvaiheeseen
Kreate Oy:n ja Veljekset Rinta Oy:n muodostama työyhteenliittymä TYL Seila aloittaa syksyllä 2021 kehitysvaiheella käynnistyneen valtatie 19 Seinäjoki-Lapua -hankkeen rakentamisen helmikuun puolivälissä.
Nyt käynnistyvässä ensimmäisen vaiheen hankkeessa rakennetaan Atrian eritasoliittymän ja Hipintien väliselle osuudelle sekä Muurimäen ja Patruunatehtaantien väliselle osuudelle uudet keskikaiteelliset ohituskaistat. Atrian eritasoliittymää parannetaan, Muurimäen kohdalle rakennetaan uusi eritasoliittymä ja lisäksi rakennetaan uusi Patruunatehtaan alikulkukäytävä, tehdään melusuojauksia ja toteutetaan uusi tievalaistus.
Kehitysvaiheesta kustannussäästöjä ja tehokkuutta tulevaisuuden rakentamiseen
Kehitysvaiheessa tavoitteena oli löytää optimaaliset ja kustannustehokkaat ratkaisut rakentamiseen sekä tuottaa alustava rakennussuunnitelma vaiheineen.
– Onnistuimme asetetuissa tavoitteissa. Alustava rakentamissuunnitelma vaiheistuksineen on valmis ja esimerkiksi materiaalitarpeet on kartoitettu. Löysimme toimivia ja taloudellisia ratkaisuja, jotka kestävät aikaa, kertoo tilaajan projektipäällikkö Pasi Kivioja Väylävirastosta.
Yksi aikaa vievimmistä suunnittelutöistä oli Atrian vesi- ja jätevesilinjojen ratkaisut, joilla taataan vesihuollon häiriötön toiminta. Turvallisuutta puolestaan lisää Muurinmäen eritasoliittymän tasoparannus, kun sillasta rakennetaan alkuperäistä suunnitelmaa leveämpi. Leveämmällä sillalla isommatkin ajoneuvot pystyvät kohtaamaan toisensa turvallisesti. Lisäksi idea Atrian eritasoliittymän länsipuolen rampin hyödyntämisestä rinnakkaistiessä tuo rakentamiseen kustannussäästöjä.
– Optimoimme myös ulosvietävien massojen määrää eli aiomme hyödyntää hankkeella syntyviä massoja teiden ja liittymien rakentamisessa. Kun massoja ei tarvitse liikuttaa matkojen päähän, hiilidioksidipäästöt vähenevät. Lisäksi korvasimme esimerkiksi suodatinhiekan kalliomurskeella, joka on edullisempaa ja saatavuudeltaan parempaa, listaa Kreaten väylärakentamisen johtaja Sami Laakso.
Lisäksi kehitysvaiheessa suunniteltiin Hipintien risteykselle uusi linjaus, joka palvelee paremmin valtatien tulevia kehittämistarpeita.
Urakka käynnistyy helmikuussa
TYL Seila aloittaa Vt19 Seinäjoki-Lapua -hankkeen rakentamisen helmikuun puolivälissä. Työt käynnistyvät Atrian eritasoliittymän alueella massanvaihtotöillä. Lisäksi koko urakka-alueella poistetaan puustoa ja kasvillisuutta. Hankkeen on määrä valmistua syyskuussa 2023.
STk-urakan toteutusvaiheen arvo on noin 20 miljoonaa euroa, josta Kreaten osuus on 50 prosenttia
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ari-Pekka LinnaTyöpäällikköKreate Oy
Työyhteenliittymä Seilaa ja rakentamista koskevat tiedustelut Ari-Pekka Linnalle.
Pasi KiviojaProjektipäällikköVäylävirasto
Hankkeeseen yleisesti liittyvät tiedustelut Pasi Kiviojalle.
Kirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Materiaalipyynnöt
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli noin 238 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 400 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Suomen tiettävästi pisimmät paalut lyötiin Koiviston sillalla ennätykselliseen 92 metrin syvyyteen17.6.2025 12:32:17 EEST | Tiedote
Valtatiellä 11 Kokemäenjoen ylittävällä Koiviston sillalla on tehty paalutushistoriaa: Kreaten urakoima silta perustetaan poikkeuksellisen pitkillä teräsputkipaaluilla, joista syvimmät on lyöty 92 metrin syvyyteen – kyseessä on mahdollisesti pisin koskaan Suomessa lyöty paalupituus. Pituutta riittää myös sillan pääpalkeilla, joista pisimmät ovat jopa 47-metrisiä. Kaikki pääpalkit nostettiin viikonlopun kestäneessä operaatiossa onnistuneesti paikoilleen.
Kreate uusii Polsun sillan Säkylässä – tilauskantaan 5,3 miljoonaa euroa12.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Puupaalujen päälle rakennettu Polsun silta Säkylässä on päässyt huonoon kuntoon ja osassa paaluja on todettu lahovaurioita. Siksi muun muassa raskaan kaluston liikkumista sillalla on rajoitettu. Nyt Kreate on allekirjoittanut sopimuksen uuden sillan rakentamisesta ja vanhan purkamisesta Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Noin 5,3 miljoonan urakkahinta kirjataan Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan.
Koskelan varikon purkutöissä kiertotalous keskiössä: materiaaleille uusi elämä6.6.2025 08:51:49 EEST | Tiedote
Miltä näyttää purkutyömaa, jossa vanhaa ei heitetä hukkaan, vaan lähes kaikki purettu materiaali käytetään uudelleen – jopa tiiliä putsataan käsin ja käytetään uudelleen. Helsingissä Koskelan varikon työmaalla vanhan varikkorakennuksen purkutyöt eivät ole vain vaihe isossa hankkeessa, vaan esimerkki siitä, miten vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä. Tällä hankkeella tekemistä ohjaa kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, tarkka aikataulutus ja kekseliäs purkumateriaalin uudelleenkäyttö.
Kirjalansalmen vinoköysisillan köydet asennettu – uljas siluetti piirtyy horisonttiin27.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Paraisilla sijaitsevan Kirjalansalmen uuden vinoköysisillan rakentamisessa on saavutettu merkittävä virstanpylväs: sillan näyttävät ja rakenteellisesti keskeiset vinoköydet on saatu asennettua onnistuneesti paikoilleen. Sillan 76 vinoköyden asennus kesti kaikkineen 10 viikkoa. Osana haastavaa asennusta sillan liikkeitä mitattiin herkeämättä. Vastaavia vinoköysisiltoja ei ole Suomessa rakennettu lähes 30 vuoteen.
Kreate mukaan Vantaan ratikan vaunuvarikon ratainfran toteuttamiseen5.5.2025 13:30:20 EEST | Tiedote
Kreaten, GRK:n ja suunnittelijaosapuolten ryhmittymä on solminut Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen kanssa sopimuksen Vantaan ratikkaan kuuluvan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta ja toteuttamisesta. Allianssimallinen sopimus jakautuu toukokuussa 2025 alkavaan kehitysvaiheeseen sekä tilaajan erillispäätöksellä käynnistettävään toteutusvaiheeseen. Hankkeen alustava tavoitekustannus on noin 18 miljoonaa euroa, joka jakautuu osapuolten kesken.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme