ELY-keskuksetELY-keskukset

Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -ohjelman ensimmäinen yritysrahoitushaku on nyt avoinna Länsi-Suomessa (Etelä-Pohjanmaa, Pirkanmaa, Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Satakunta, Varsinais-Suomi)

Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -ohjelman ensimmäinen yritysrahoitushaku on avautunut tänään 14.3.2022. Länsi-Suomessa yritysrahoitusta on haettavissa kaikissa seitsemässä maakunnassa: Etelä-Pohjanmaa, Pirkanmaa, Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Satakunta ja Varsinais-Suomi. Rahoittajana Länsi-Suomen suuralueella toimii Keski-Suomen ELY-keskus. Rahoitusta haetaan EURA2021-järjestelmän kautta.

Avustusta yritysten investointeihin ja kehittämistoimenpiteisiin

Ohjelmakauden 2021–2027 rahoitushauista ensimmäisenä avataan ELY-keskusten haut yritysten kehittämisavustuksiin. Ensimmäisessä haussa haettavana on erityistavoite 1.3 Pk-yritysten kasvun ja kilpailukyvyn parantaminen.

Yritykset voivat hakea harkinnanvaraista avustusta investointi- ja kehittämistoimenpiteisiin, jotka kohdistuvat esimerkiksi

• yrityksen liiketoimintaosaamiseen,
  • kansainvälistymiseen,
  • tuotteiden,
  • palvelujen ja
  • tuotantomenetelmien kehittämiseen,
  • hankkeiden valmisteluun tai
  • muuhun niihin rinnastettavaan merkittävään yritystoiminnan kehittämiseen.

Tutustu yrityksen kehittämisavustuksen tarkempiin maakuntakohtaisiin kriteereihin ja haettavissa olevaan rahoitukseen:

Neuvontaa pk-yrityksille tarjolla - kysy neuvoa asiantuntijalta

'Pk-yritysten rahoitus - kysy neuvoa asiantuntijalta' -palvelu tarjoaa pk-yrityksille neuvontaa EU:n ohjelmakauden 2021–2027 rahoituksen hakemiseen. Neuvontapalvelussa rahoitusasiantuntijat auttavat selvittämään yrityksen rahoituksen tarvetta, neuvovat yrityksille uuden EU:n ohjelmakauden rahoitusmahdollisuuksia ja rahoituksen hakemisesta EURA2021-palvelujärjestelmässä.

'Pk-yritysten rahoitus- kysy neuvoa asiantuntijalta´ -palvelu neuvoo puhelimitse numerossa 0295 024 800 kello 9-15.

Lisäksi palvelukanavana on käytössä sähköinen Team Finland yhteydenottopyyntö.
Yhteydenottopyyntöön vastataan viimeistään kahden työpäivän kuluessa.

Alueellisten asiantuntijoiden yhteystiedot löytyvät rakennerahastot.fi-sivustolta.

Yleistä Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -ohjelmasta

Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -ohjelma tukee elinkeino-, energia-, ilmasto-, innovaatio-, koulutus- ja työllisyyspolitiikkaa sekä syrjäytymisen ja köyhyyden vastaista työtä. Ohjelma sisältää Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahasto plussan (ESR+) toimet.

Ohjelmakauden 2021–2027 haut avataan vaihteittain. Maakuntien liittojen ja ELY-keskusten kehittämishankkeiden haut käynnistyvät maalis-huhtikuun aikana. Myöhemmin tänä vuonna käynnistyvät myös Oikeudenmukaisen siirtymän rahaston (JTF) toimet sekä ESR+:n aineellinen apu. Uutisia avautuvista hauista voi seurata rakennerahastot.fi -sivuilta ja EURA 2021 -järjestelmästä.

Lisätietoa:

Työ- ja elinkeinoministeriön tiedote 10.3.2022: Uudistuva ja osaava Suomi 2021−2027 -ohjelman ensimmäiset haut avautuvat alueilla

Työ- ja elinkeinoministeriön tiedote 21.10.2021: Uudistuva ja osaava Suomi 2021−2027 -ohjelma edistää alueiden elinvoimaa, työllisyyttä ja hyvinvointia

EU:n alue- ja rakennepolitiikan rahastojen hallinnoinnin digitaalinen palvelukokonaisuus ohjelmakaudelle 2021−2027 (EURA 2021 -järjestelmä)

Rahoituspäällikkö Jukka Keinänen, puh. 0295 024 587
Rahoitusyksikön päällikkö Jaakko Ryymin, puh. 0295 024 594

sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Kainuulle ja Pohjois-Pohjanmaalle yhteinen linjaus ulkomaisen työvoiman käytöstä21.5.2024 13:00:25 EEST | Tiedote

Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukset ovat päivittäneet alueen linjauksen ulkomaisen työvoiman käytöstä. Uusi päivitetty linjaus astuu voimaan 22.5.2024. Päivitetyssä linjauksessa on lueteltu ammattinimikkeet, joiden osalta työvoiman saatavuus alueella on arvioitu niin haastavaksi, ettei ulkomaista työntekijää palkattaessa erillistä saatavuusharkintaa tarvitse tehdä.

Päällystys- ja tiemerkintätyöt Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun tiestöllä 202416.5.2024 11:44:42 EEST | Tiedote

Tänä kesänä Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa tehdään runsaasti päällystystöitä. Maanteitä päällystetään noin 405 kilometriä sekä jalankulun ja pyöräilyn väyliä noin 45 kilometriä. Päällystysmäärä on kolminkertainen viime vuoteen verrattuna. Tämän kesän pisin yhtäjaksoinen päällystyskohde on seututie 793 Maliskylä - Haapavesi välin päällystäminen 21 km matkalta. Jalankulun ja pyöräilyn väylien päällysmäärä on moninkertainen edellisvuosiin verrattuna. Kohteet sijaitsevat Oulun, Kempeleen, Muhoksen, Iin, Ylivieskan ja Nivalan alueella. Tämän kesän päällystyksillä saadaan parannettua useita huonokuntoisia jalankulun ja pyöräilyn väyliä. Päällystystyömailla nopeusrajoituksia alennetaan työn ajaksi. Noudattamalla nopeusrajoituksia parannat liikenneturvallisuutta ja teet työmaasta turvallisemman niin työntekijöille, kuin tiellä liikkujillekin. Useilla kohteilla on käytössä liikennevalot ja saattoauto, joiden avulla liikenne ohjataan turvallisesti työmaan ohi. Päällystystyöt pyritään tekemään