Asiakaskokemus rakentuu kaupan kanavissa kuluttajan yksilöllisten tarpeiden mukaan

KTM Olli Tyrväinen tarkastelee markkinoinnin väitöskirjassaan digitaalisten teknologioiden roolia vähittäiskaupan omnikanavaisen asiakaskokemuksen rakentumisessa. Omnikanavainen markkinointi tarkoittaa ajattelutapaa, jossa kuluttajan asiakaskokemus yrityksen eri kanavissa on rakennettu yhtenäiseksi niin, että kokonaisuus toimii saumattomasti.
Väitöskirja käsittelee neljässä artikkelissa asiakaskokemusta kaupan eri kanavien konteksteissa ja pyrkii edistämään näiden kanavien hyödyntämistä.
”Kuluttajan ja yritysten väliset kohtaamispisteet eri kanavissa ovat ne totuuden hetket, jotka lopulta määrittävät sen, millainen kuluttajan asiakaskokemuksesta muodostuu”, Tyrväinen kertoo.
Ei kanavat vaan asiakaskokemus edellä
Aiempi omnikanavaisen markkinoinnin tutkimus on korostanut kanavien saumatonta integraatiota, mutta Tyrväisen tutkimuksen tulosten mukaan paras lopputulos on kuitenkin kontekstisidonnainen. Kaupattavasta tuotteesta tai palvelusta riippuu, onko järkevintä valita tunteisiin, järkeen vai muihin kognitiivisiin prosesseihin perustuva markkinointi, ja missä kanavissa.
”Kauppiaiden on tärkeä hahmottaa, että tunteet liittyvät oleellisesti hedonistiseen eli mielihyvää tuottavaan kulutukseen, kun taas kognitiivinen informaation käsittely toimii käytännönläheisten ja välttämättömyyksien tuotekategorioiden markkinoinnissa”.
Väitöstutkimuksen taustalla on erittäin laaja aineisto. Neljän artikkelin aineisto koostuu yhteensä useista kymmenistä haastatteluista, lähes sadasta tieteellisestä artikkelista sekä kyselyistä, joihin on vastannut yhteensä noin 7000 ihmistä.
”Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yritysten tulee asiakaskokemusta suunnitellessaan huomioida niin kuluttajien yksilölliset tarpeet, kuin kanavien eri ominaisuudet ja käyttäjäkunnat. Eri kanavien yhteensovittamisen ei tule olla ehdoton päämäärä, vaan yrityksen on huomioitava asiakaskokemusten moninaisuus”.
**
KTM Olli Tyrväisen markkinoinnin väitöskirja The use of digital technologies in omnichannel retailing: understanding integrated customer experience across diverse touchpoints tarkastetaan 22.4.2022 klo 12.00. Vastaväittäjänä toimii professori Elina Närvänen (Tampereen yliopisto) ja kustoksena professori Heikki Karjaluoto (Jyväskylän yliopisto).
Väitöskirja on julkaistu sähköisenä. Tilaisuutta voit seurata suorana verkon välityksellä. Tilaisuuden lopuksi yleisöllä on mahdollisuus esittää kysymyksiä ottamalla yhteyttä kustoksen puhelinnumeroon +358405767814.
Tyrväinen on valmistunut kauppatieteiden maisteriksi (markkinointi) Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta vuonna 2017. Tällä hetkellä hän työskentelee yliopisto-opettajana Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa ja avoimessa yliopistossa. Tyrväisen väitöskirjatutkimusta ovat rahoittaneet Jyväskylän yliopisto ja Liikesivistysrahasto.
Lisätietoja:
väitöskirjatutkija Olli Tyrväinen, olli.p.tyrvainen@student.jyu.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petra Thurenviestinnän asiantuntijaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Puh:+358504711642petra.t.thuren@jyu.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopiston ja amerikkalaisen yrityksen yhteistyöstä syntyi maailman tarkin sydänkäyriä tunnistava ohjelmisto ja tytäryhtiö Keski-Suomeen14.7.2025 13:45:27 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopisto ja yhdysvaltalainen hitech-yritys USAMedX loivat yhteistyössä täysin automaattisesti toimivaan sydäniskuriin sykekäyrien tunnistuksen. Ohjelmistoa tullaan käyttämään kotikäyttöön tarkoitetussa sydäniskurissa, joka pystyy analysoimaan potilaan sydänkäyrän ja antamaan sydäniskun tarvittaessa automaattisesti. Yhteistyö johti lopulta myös USAMedX:n tytäryhtiön perustamiseen Jyväskylään.
Tutkijat selvittivät maapallon äänien erot urbaanissa ja luonnollisessa ympäristössä9.7.2025 12:05:00 EEST | Tiedote
Kansainvälinen tutkijaryhmä on kerännyt yli sata vuotta ääntä ympäri maailman ja selvittänyt, miten maapallon äänimaisema eroaa kaupungeissa ja luonnollisen ympäristön välillä. Samalla selvitettiin äänimaiseman vaihtelua vuorokauden ja vuodenaikojen mukaan. Arvostetussa Nature Ecology & Evolution –julkaisusarjassa julkaistu tutkimus paljastaa, etteivät kaupungeissa asuvien ihmisten äänimaisemien rytmit ole yhtä ennustettavia kuin luonnossa elävien eläinten
Tutkijoiden yö saapuu jälleen - tapahtuma laajenee Jamkiin syksyllä 20259.7.2025 09:47:06 EEST | Tiedote
Tutkijoiden yö palaa Jyväskylään jo kymmenettä kertaa, ja tänä vuonna mukana on ensimmäistä kertaa myös Jyväskylän ammattikorkeakoulu (Jamk). Tapahtuma järjestetään perjantaina 26. syyskuuta 2025, ja se tarjoaa koko perheelle elämyksellisen matkan tieteen maailmaan.
Sivistys elää ja etsii muotoaan – Jyväskylän Kesän 2025 puheohjelma avasi keskustelun tulevaisuuden sivistyksestä8.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
70-vuotta täyttäneen Jyväskylän Kesän vuoden 2025 puheohjelma toi sivistyksen teeman monipuolisesti esiin viidessä eri tilaisuudessa, joissa pureuduttiin muun muassa ajattelun taitoon, koulutuksen saavutettavuuteen ja kulutuskulttuurin kriittiseen tarkasteluun. Puheohjelmien tallenteet ovat katsottavissa Jyväskylän Kesän verkkosivuilla ja Yle Areenassa.
Jyväskylän yliopiston Konneveden tutkimusaseman ja LIFE Revives -hankkeen Luontoilta keräsi ennätysyleisön4.7.2025 14:34:18 EEST | Tiedote
Järjestyksessään 17. ”Piolookisen Luontoilta” Konneveden tutkimusasemalla keskiviikkona 2.7.2025 veti paikalle ennätysyleisön, yli 200 osallistujaa. Luontoilta on osa Konnevesi-viikkoa ja ilta vietettiin lämpimissä tunnelmissa myös sään osalta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme