Tutkimus: Pk-yrityksillä vain laimeita kasvutavoitteita – lähes 40 % hakee kasvua jo markkinoilla olevista tuotteista ja palveluista

Osuuskunta KPY selvitti suomalaisten pk-yritysten kasvutavoitteita, jotka ovat eri barometrien mukaan jo vuosia olleet varsin maltillisia. Vain noin kymmenesosa pk-yrityksistä tavoittelee vähintään 10 %:n liikevaihdon vuosittaista kasvua.
– Pientä liikevaihdon kasvua tavoittelevissa yrityksissä korostuu merkitsevästi tuonti- ja vientiliiketoiminnan puute. Sen sijaan toimialoista palvelualalla on keskimääräistä enemmän hyvin vahvaa liikevaihdon kasvua tavoittelevia yrityksiä. Tähän syynä lienevät poistetut koronarajoitukset ja myös pandemian kausivaihtelu, KPY:n toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen kertoo.
Vastanneista yritysjohtajista ja omistajista 8 % ei hae lainkaan kasvua seuraavan kolmen vuoden aikana. Toisaalta noin kolmasosa yrityksistä tavoittelee seuraaville kolmelle vuodelle jo selvästi voimakkaampaa eli 11–30 % liikevaihdon kasvua.
– Alhaisia kasvutavoitteita selittänee synkentyneet tulevaisuuden näkymät. Vaikka yrittäjien huolta ymmärränkin, kannustaisin heitä myös näkemään tilanteen yli. Uudistus- ja kasvuhaluttomuudella yrittäjä saattaa syöstä itsensä pitkäaikaiseen laskukauteen, Lehikoinen varoittaa.
Liikevaihdon kasvua tavoittelevista yrityksistä lähes kaksi viidestä hakee kasvua ensisijaisesti sellaisten uusien tuotteiden tai palveluiden kautta, joita kilpailijoilla jo on.
– Valitettavasti aika alhaiseksi eli kymmeneen prosenttiin jää niiden yritysten määrä, jotka uskovat saavansa kasvua täysin uusista tuotteista tai palveluista. Kansainvälistymiseen usko on selvästi vahvempaa ja sitä kautta kasvua hakee noin viidennes yrityksistä.
Helsinki-Uusimaan yrittäjät ovat tutkimuksen mukaan alueista kaikista positiivisimpia kasvun suhteen. Sen sijaan Pohjois- ja Itä-Suomen luvut yllättävät.
– Pohjois- ja Itä-Suomesta löytyy eniten yrityksiä, jotka ovat asettaneet kaikista kovimmat kasvutavoitteet seuraavalle kolmelle vuodelle. Peräti 14 % tavoittelee yli 30 % kasvulukuja. Toisaalta alueilla on myös eniten nollakasvun määrittäneitä yrityksiä eli 13 %, Lehikoinen sanoo.
KPY:n tilaama tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina osana Taloustutkimuksen Business Telebus -monitilaajatutkimusta. Tutkimuksen vastaajina olivat 300 ensisijaisesti toimitusjohtajaa/yrittäjää/omistajaa ja toissijaisesti talousjohdon edustajaa. Kohderyhmänä oli 5 - 249 työllistävät yritykset kaikilta toimialoilta valtakunnallisesti (pl. Ahvenanmaa). Tiedonkeruu tehtiin 11.4.-19.4.2022.
Lisätiedot:
Anssi Lehikoinen, KPY-konsernin toimitusjohtaja
p. 050 328 2648, sähköposti anssi.lehikoinen(at)kpy.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anssi LehikoinenToimitusjohtaja
Puh:050 328 2648anssi.lehikoinen@kpy.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
KPY-konserni lyhyesti
KPY etsii aktiivisesti omistuskohteita kotimaisesta yrityskentästä. KPY on arvopohjainen, suomalaista omistajuutta tukeva kumppani, joka sitoutuu omistusyhtiöidensä jatkuvaan kehittämiseen.
Ydintoimintomme jakautuvat kahteen toisiaan tukevaan strategiaan, KPY Momentum -strategiaan ja KPY Nova - strategiaan, joilla molemmilla on vahva keskinäinen synergia liike-elämänvoiman vauhdittajana. Molemmat luovat omalla toiminnallaan lisäarvoa toisilleen.
KPY Momentum -strategiassa olemme sitoutuneita nykyisten omistusyhtiöidemme jatkuvaan kehittämiseen. Osana strategiaa avaudumme lisäksi kasvu- ja arvoyhtiöiden vähemmistöomistajaksi. Tavoitteenamme on sijoittaa lähivuosina muun muassa perhe- tai yrittäjätaustaisiin, jo liiketoiminnan alkuvaiheen ohittaneisiin yhtiöihin, joilla on uskottava näkymä kasvulle ja omistaja-arvon kehittymiselle.
KPY Nova -strategiassa keskitymme ekosysteemien rakentamiseen erityisesti yhteisöllisessä ja joustavassa työ- ja opiskeluympäristö KPY Novapoliksessa. Tavoitteenamme on luoda Novapoliksesta modernin työpäiväkokemuksen edelläkävijä ja yhteisö, johon osaajat haluavat liittyä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi investoimme merkittävästi hybridityön mahdollistaviin työympäristöihin ja palveluihin.
KPY – liike-elämänvoimaa
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Osuuskunta KPY
KPY-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2023: KPY Novapoliksen alkuvuosi sujui vahvasti, Voimatelin ja Enfon kannattavuudessa edelleen parannettavaa14.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
KPY-konsernin liikevaihto, käyttökate ja liiketulos vahvistuivat tammi-kesäkuussa 2023 edellisvuoden vertailujaksoon nähden. Kannattavuuden palauttaminen on kuitenkin edelleen kesken. Katsauskauden tulos tai vertailukauden tulos eivät sisällä yritysjärjestelyihin tai kertaluonteisiin omaisuuden arvonalennuksiin liittyviä eriä.
Juha Yrjänheikki KPY:n hallituksen puheenjohtajaksi28.6.2023 18:49:23 EEST | Tiedote
Osuuskunta KPY:n edustajiston varsinaisessa kokouksessa 28.6. päätettiin muun muassa osuuskorosta, hallituksen jäsenistä ja vahvistettiin tilinpäätös.
Enfon ja Voimatelin hallitukset uudistuvat22.6.2023 12:00:00 EEST | Tiedote
Osuuskunta KPY suoraviivaistaa tytäryhtiöidensä Enfon ja Voimatelin johtamista. Tavoitteena on parantaa tiedonkulkua, sujuvoittaa päätöksentekoa ja vahvistaa yhteistä tilannekuvaa KPY:n ja konsernin tytäryhtiöiden välillä.
KPY-konsernin liiketulos tappiollinen, tytäryhtiö KPY Novapolis onnistui erinomaisesti31.5.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
KPY-konsernin vuoden 2022 tilikauden tulosta painoi pitkäaikaisten tytäryhtiöomistusten Enfon ja Voimatelin tiettyihin liiketoimintoihin kohdistuvat kannattavuushaasteet, joita inflaatio ja globaaliin tilanteeseen liittyvät epävarmuudet ovat osaltaan lisänneet. Konsernin tilikausi onnistui kuitenkin uudistetun strategian mukaisissa avauksissa. KPY Novapolis suoriutui tilikaudesta 2022 erinomaisesti kasvattaen liikevaihtoaan sekä liiketulostaan.
Enfon konsultointiliiketoiminnasta tulee Epical – Enfo uudistaa yhtiörakenteensa29.5.2023 10:00:31 EEST | Tiedote
Osuuskunta KPY:n (”KPY”) tytäryhtiö Enfo Oyj (”Enfo”) ottaa käyttöön uuden yhtiörakenteen. 1.6.2023 lähtien Enfo Oyj muodostuu kahdesta itsenäisestä liiketoiminnosta: Enfon konsultointiliiketoiminta saa uuden brändin ja nimen Epical, ja yhtiön IT-palveluliiketoiminta jatkaa toimintaansa Enfo-brändin alla. Uusi rakenne otetaan käyttöön osittaisjakautumissuunnitelman sijaan yhtiön alkuperäistä eriyttämisstrategiaa noudattaen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme