Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Sosiaali- ja terveyslautakunnan ennakkotiedote

Jaa
Lautakunnan seuraava kokous on tiistaina 7. kesäkuuta klo 17. Lautakunta käsittelee muun muassa lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen yhteishankintaa Uudellemaalle ja useita kaupunginhallitukselle annettavia lausuntoja, kuten sosiaali- ja potilasasiamiesten vuoden 2021 selvityksestä annettavaa lausuntoa.

Lääkärin käyntimaksu esitetään poistettavaksi tilapäisestä kotihoidosta

Lautakunnalle esitetään, ettei tilapäisen kotihoidon asiakkailta perittäisi 1.7.2022 alkaen maksua lääkärin kotikäynnistä. Lääkärin kotikäynnin maksu on 15,20 euroa.

Lautakunta ja kaupunginhallitus puolisivat tilapäisen kotihoidon lääkärikäyntien maksuttomuutta, kun ne käsittelivät asiaan liittyvää valtuustoaloitetta.

Tilapäisen kotihoidon lääkärikäyntien maksuja kertyi vuonna 2021 yhteensä noin 38 000 euroa.

Lautakunta jätti asian edellisessä kokouksessa pöydälle.

Lisätietoa: palvelualueen johtaja Helena Venetvaara, p. 09 310 40546, helena.venetvaara@hel.fi

Lastensuojelun ympärivuorokautisia palveluja Uudellemaalle yhteishankintana

Lautakunnalle esitellään periaatteet, joilla hankittaisiin lastensuojelun ympärivuorokautisia palveluja Helsingille ja Uudenmaan hyvinvointialueille.

Yhteishankintaan osallistuisivat Helsinki, Itä-Uudenmaan, Keski-Uudenmaan ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueet sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialue.

Hyvinvointialueet valtuuttaisivat Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan valmistelemaan ja toteuttamaan kilpailutuksen ja Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnan päättämään hankinnan periaatteista sekä kilpailutuksen käynnistämisestä.

Hankinnan sopimuskausi olisi neljä vuotta ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2023. Sopimuskausi päättyisi 31.12.2026.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo koko sopimuskaudelle olisi Helsingin kaupungin osalta 228 miljoonaa euroa.

Lisätietoa: asiakasohjauksen ja valvonnan päällikkö Juha Jokinen, puh. 09 310 46889, juha.jokinen@hel.fi

Lausunto sosiaali- ja potilasasiamiesten vuoden 2021 selvityksestä

Yhteydenotot sosiaali- ja potilasasiamiehiin ovat pysyneet samalla tasolla kuin vuonna 2020. Asiamiehiin otettiin viime vuonna yhteyttä 1 944 kertaa. Valtaosa yhteydenotoista koski terveydenhuollon palveluja. Yleisimpiä yhteydenottojen syitä olivat tyytymättömyys hoitoon ja palveluun sekä tyytymättömyys kohteluun ja tiedonsaantiin.

Muistutuksia ja kanteluja sosiaali- ja terveystoimelle tehtiin vuonna 2021 yhteensä 959. Määrä on lähes sama kuin edellisenä vuonna.

Pitkittynyt koronapandemia heijastui asiamiesten yhteydenottoihin. Koronapandemia näkyi muun muassa hoitoon pääsyn viiveinä, yhteydensaannin vaikeutena ja yksilönvapautta rajoittavina toimina, kun vierailuja jouduttiin rajoittamaan.

”Asiamiesten havainnot antavat meille arvokasta tietoa palvelujen kehittämisen tarpeista ja tuovat näkyväksi asiakkaiden kokemuksia palveluista”, toimialajohtaja Juha Jolkkonen toteaa.

Sosiaaliasiamiehen tehtävään kuuluu seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä ja antaa siitä selvitys vuosittain kaupunginhallitukselle. Helsingissä sosiaali- ja potilasasiamiehen tehtävät on yhdistetty, minkä vuoksi selvityksessä käsitellään myös terveydenhuoltoon liittyneitä yhteydenottoja.

Lautakunta jätti asian edellisessä kokouksessa pöydälle.

Lisätietoa:

Kokouksen esityslista liitteineen on sosiaali- ja terveystoimialan verkkosivuilla.

Kokouksen päätöstiedote julkaistaan verkkosivuilla heti kokouksen jälkeen

Yhteyshenkilöt

Jaana Juutilainen-Saari
viestintäpäällikkö
jaana.juutilainen-saari@hel.fi
p. 09 310 42240


Outi Huida
yksikön päällikkö
outi.huida@hel.fi
p. 09 310 27929


Markus Snellman
viestintäasiantuntija
markus.snellman@hel.fi
p. 09 310 42619

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki

09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sotepe

Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Sosiaali- ja terveyspalvelujen vastaanottoajat tehokkaammin käyttöön – terveydenhuollon ajat peruttava 24 tuntia ennen14.5.2025 16:04:34 EEST | Tiedote

Jos asiakas ei pääse Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen vastaanottoajalle, ohjeistamme asiakasta siirtämään tai perumaan ajan viimeistään 24 tuntia ennen ajanvarauksen alkua. Näin voimme tarjota peruutusaikaa seuraavalle asiakkaallemme ja sujuvoittaa palvelujamme. Terveydenhuollon palveluissa asiakas välttyy tällöin myös sakkomaksulta, joka peritään käyttämättä jääneestä tai liian myöhään perutusta ajasta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye