Hoitaja-/lääkärivastaanottojen puhelinpalvelu ruuhkautunut – yksi yhteydenotto riittää
Virka-ajan ulkopuolinen puhelinpalvelu toimii viiveettömästi. Puheluihin vastataan välittömästi tai saman päivän aikana. Virka-ajan ulkopuoliseen puhelinpalveluun tulee kuitenkin ottaa yhteyttä vain, mikäli tilanne edellyttää välitöntä hoidon tarpeen arvioita eikä hoidon aloitusta voi siirtää myöhemmäksi ilman tilanteen pahentumista.
Ruuhkautumisen vuoksi terveysasemilla laadittavat lausunnot ja todistukset kirjoitetaan lääketieteellistä kiireellisyysjärjestystä noudattaen, ja tehdään tällä hetkellä ensisijaisesti äkilliseen sairastumiseen liittyen. Harrastuksiin, kilpailuihin, vaihto-oppilasvuoteen tai matkailuun liittyvät todistukset ja lausunnot eivät kuulu julkisen terveydenhuollon järjestämisvelvollisuuteen, ja niitä ei laadita terveysasemilla.
Kiireetön yhteydenotto tulee tehdä vain kerran
Yhteydenottoihin vastataan soittojärjestyksessä. Koska päällekkäiset yhteydenotot kasvattavat jonoa entisestään, on tärkeää, että yhteydenotto tehdään vain yhden kerran joko soittamalla tai tulemalla paikan päälle. Hoitovastaavalle yhteydenotto on suositeltavampaa tehdä sähköisesti puhelinpalvelun sijaan. Jos tilanne yhteydenoton jälkeen pahenee siten, että hoidon tarve tulee tehdä vielä saman päivän aikana, tulee asioida terveysaseman ajanvarauksettomalla vastaanotolla paikan päällä. Toivomme kuitenkin, että asiointi paikan päällä rajataan vain kiireellisiin tilanteisiin. Henkeä uhkaavissa tilanteissa yhteydenotto tehdään aina hätänumeroon 112.
- Olemme tehostaneet jononpurkua lisäämällä puhelintyötä tekevän henkilöstön määrää sekä kohdentaneet hoitajien työpanosta aamujen ruuhkahuippuihin. Lisäksi järjestämme tulevina viikonloppuina jononpurkuja. Vaikka takaisinsoittojonoa on saatu purettua puhelinpalveluun kohdennetuilla toimenpiteillä, on jonoa vieläkin. Jatkamme aktiivisia toimenpiteitä ruuhkan purkamiseksi. Pahoittelemme tilanteesta aiheutuvaa haittaa, kertoo tulosaluepäällikkö Päivi Mäkelä-Bengs
Terveysasemakohtaisia puhelimeen vastaamisen vasteaikoja ja kiireettömän vastaanoton saatavuutta voi seurata verkkosivujen hoitoon pääsyn seurantaraporteista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot
Avopalveluiden päällikkö, Päivi Mäkelä-Bengs
050 497 2478, paivi.makela-bengs@keusote.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Turvallista ja tavallista arkea ikäihmisten perhehoidossa5.5.2025 13:45:04 EEST | Tiedote
Perhehoito tarjoaa mielekästä ja ihmisläheistä työtä ikäihmisten parissa. Sen ytimessä on tavallinen ja turvallinen perhe-elämä yksityiskodeissa. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) järjestää kolme infoiltaa kaikille ikäihmisten perhehoitajan tehtävästä kiinnostuneille.
Valtioneuvosto hyväksyi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman29.4.2025 13:28:49 EEST | Tiedote
Valtioneuvosto on tehnyt 6.3.2025 päätöksen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) lainanottovaltuuden muuttamisesta vuodelle 2025. Päätöksen ehtona oli päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimittaminen valtiovarainministeriölle, jonka tarkoituksena on varmistaa alueen kyky hoitaa lainavelvoitteensa ja järjestää lakisääteiset palvelut.
Lähipalveluiden saatavuus turvataan – Keusote kehittää palveluverkkoaan asukkaita varten24.4.2025 18:35:46 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) valmistelee palveluverkoston uudistamista tulevina vuosina. Tärkein asia ei kuitenkaan muutu: sosiaali- ja terveyspalvelut pysyvät asukkaiden saatavilla. Kehittämistyön tavoitteena on varmistaa, että pystymme tarjoamaan lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut oikea-aikaisesti, laadukkaasti ja sujuvasti – myös tulevaisuudessa.
Keusoten uusin digipalvelu on näppärä ja turvallinen chat23.4.2025 08:24:19 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusoten) uuden OmaKeusote-mobiilisovelluksen chat-palvelu on helppo ja turvallinen tapa hoitaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita. Keusoten chatissa asiakas kohtaa aina Keusoten omat sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaiset.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue aloittaa yhteistoimintaneuvottelut talouden tasapainottamiseksi22.4.2025 20:48:54 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) käynnistää yhteistoimintaneuvottelut osana tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimeenpanoa. Hyvinvointialueen taloudellinen tilanne edellyttää uusia talouden sopeuttamistoimenpiteitä kuten toimintatapojen uudistuksia palvelutuotannossa sekä toiminnan uudelleenorganisointia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme