Riippumaton tutkimus paljastaa, että automaation strateginen potentiaali on vielä hyödyntämättä taloushallinnossa
Riippumaton tutkimus paljastaa, että automaation strateginen potentiaali on vielä hyödyntämättä taloushallinnossa
Uusi tutkimus korostaa taloushallinnon strategista roolia liiketoiminnan menestyksen varmistamisessa. Haastavassa ilmapiirissä, jossa inflaatio kiihtyy ja työntekijöiden vaihtuvuus on suurta, tutkimus osoittaa, että automaation tarjoamia mahdollisuuksia muuttaa taloushallinnon toimintoja myönteisesti ei ole vielä täysin hyödynnetty.
Lehdistötiedote HELSINKI, 31. elokuuta 2022.
Forrester Consulting toteutti hiljattain älykkään automaation palveluyhtiön, Digital Workforcen toimeksiannosta tutkimuksen, jonka tulokset osoittavat, että taloushallinnon tiimejä haittaa se, etteivät ne pysty valjastamaan automaatiota strategiseen käyttöön. Tutkimus paljastaa, että vaikka monet yritykset ovat investoineet ohjelmistorobotiikkaan eli RPA:han (Robotic Process Automation), niiden ponnistelut eivät ole edenneet tarpeeksi pitkälle, jotta ne voisivat todella transformoida taloushallinnon prosesseja digitaalisesti. Taloushallinto kamppailee edelleen manuaalisten, toistuvien tehtävien kanssa, jotka johtavat virheisiin, tehottomuuteen, tarpeettoman suureen työmäärään ja kustannuksiin.
Tutkimukseen osallistui pohjoisamerikkalaisia taloushallinnon johtajia, joista 75 prosenttia edusti keskisuuria ja suuria yrityksiä liikevaihdoltaan 250-999 miljoonaa dollaria. Osallistujat tunnistivat laajasti automatisoinnin liiketoimintaedut. Suurin osa vastaajista oli hyvin perillä teknologian hyödyistä, ja he korostivat automaation kykyä:
- Parantaa liiketoimintaymmärrystä - 69 prosenttia käyttää RPA:ta tietojen ja analytiikan parantamiseen, jotta yrityksen kyky ennustaa ja suunnitella tulevaisuutta paranee.
- Parantaa työntekijäkokemusta - 65 prosenttia tunnistaa sen voiman parantaa työntekijöiden tyytyväisyyttä ja pienentää vaihtuvuutta.
- Tukea digitaalisen liiketoiminnan muutosta, jotta asiakkaita voidaan palvella paremmin (63 %).
Tutkimuksesta kävi kuitenkin myös ilmi, että useimmilla taloushallinnon osastoilla on haasteita automaation käyttöönotossa:
- Suurin osa vastaajista (61 %) kamppailee näkemysten ja ennusteiden tuottamisessa. Yli puolella (54 %) on vaikeuksia automatisoinnin skaalaamisessa läpi koko taloushallinnon arvoketjun.
- 60 prosentilla on vaikeuksia siirtää työntekijöiden painopistettä pois manuaalisista tehtävistä ja antaa heille mahdollisuus kehittää uusia taitoja.
- Yli puolet (55 %) haastatelluista taistelee siiloutuneiden sovellusten hallinnassa ja eri järjestelmien integroinnissa, jotta saataisiin kokonaisvaltainen näkemys koko taloushallinnon teknologioista (51 %).
Näiden haasteiden vuoksi lähes 60 prosenttia organisaatioista kokee tehottomuutta strategisessa yhteistyössä muiden liiketoiminta-alueiden kanssa. Yli puolet (51 %) vastaajista raportoi myös lisääntyneistä virheistä, epätarkasta raportoinnista ja tarpeettoman korkeista toimintakuluista, jotka johtuvat siitä, että kustannussäästömahdollisuudet eivät ole näkyvissä.
Tutkimuksessa kehotetaan talousjohtajia arvioimaan uudelleen automaation käyttöä, jotta taloustiimeistä tuleestrategisia kumppaneita koko liiketoiminnalle, ja samalla tuetaan laajempaa liiketoiminnan transformaatiotaautomaation avulla lisäten tehokkuutta ja tarkkuutta.
Mika Vainio-Mattila, Digital Workforcen yksi perustajista ja toimitusjohtaja sanoi,
"Forresterin tutkimus vastaa sitä, mitä näemme työskennellessämme asiakkaidemme kanssa. YksistäänRPA:lla on vielä paljon tehtävää, mutta kun se yhdistetään muihin teknologioihin (digitaalinen prosessiautomaatio DPA, keskusteleva tekoäly, prosessien louhinta jne.), automaation transformatiivinen arvo kasvaa eksponentiaalisesti. Automaation strateginen käyttö on ehdoton edellytys taloushallinnon johtajille, jotka haluavat muuttaa talouden liiketoimintaprosessejaan ja skaalata automaatiota koko taloushallinnon arvoketjussa."
Talousjohtajilla on ainutlaatuinen tilaisuus edistää parempaa päätöksentekoa, vähentää työmäärää, parantaa työntekijöiden sitoutumista ja säästää kustannuksia. Forrester Consultingin tutkimuksessa todettiin myös, että suurin osa vastaajista (60 %) kaipaa teknologiatoimittajilta ohjausta automaation käyttötapausten hallinto- ja toimintamalleihin.
Lue koko Forresterin tutkimus täältä (englanniksi) https://digitalworkforce.com/automation-finance-study
Lisätietoja:
Mika Vainio-Mattila, toimitusjohtaja, puh. +358 407 520 617
mika.vainio-mattila@digitalworkforce.com
*Vastaajat koostuivat 104 yhdysvaltalaisesta ja kanadalaisesta taloushallinnon osastosta seuraavilta toimialoilta: rahoituspalvelut ja/tai vakuutus, terveydenhuolto, teollisuus ja materiaalit.
Tietoja Digital Workforce Servicestä
Digital Workforce Services on maailman johtava liiketoiminnan automatisointiin tarkoitetun alustan ja palvelujen tarjoja. Digital Workforce Outsmart -alustan avulla organisaatiot voivat kiihdyttää digitalisaatiota, kasvattaa liikevaihtoa, parantaa asiakaskokemusta ja kilpailukykyä. Maailmanlaajuisesti yli 200 suurta asiakasta käyttää yhtiön alustaa ja palveluja liiketoimintansa kehittämiseen automaation avulla. Yhtiö on perustettu vuonna 2015 ja sen palveluksessa on yhteensä yli 200 liiketoiminnan automaation ammattilaista Isossa-Britanniassa, Norjassa, Puolassa, Ruotsissa, Saksassa, Suomessa, Tanskassa ja Yhdysvalloissa. Digital Workforce on listattu Nasdaq First North Growth Market -markkinapaikalla.
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Digital Workforce Services Oyj on johtava liiketoiminnan automaatioon ja teknologiaratkaisuihin keskittynyt palveluntarjoaja. Digital Workforce Outsmart -alustan ja palveluiden avulla, mukaan lukien tekoälyagentit, asiakasorganisaatiot voivat uudistaa tietotyötä, säästää kustannuksia, kiihdyttää digitalisaatiota, kasvattaa liikevaihtoa sekä parantaa asiakaskokemusta ja kilpailukykyä. Yli 200 suurta kansainvälistä asiakasta käyttää yhtiön palveluita toimintansa kehittämiseen automaation avulla. Digital Workforce on erityisen vahva terveyden- ja sosiaalihuollon asiakas- ja hoitopolkujen automatisoinnissa edistäen pitkäaikaissairauksien seurantaa, parantaen potilasturvallisuutta ja lisäten hoitohenkilöstön tuottavuutta. Yhtiö on perustettu vuonna 2015 ja sen palveluksessa on yhteensä yli 200 liiketoiminnan automaation ammattilaista Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Irlannissa sekä Pohjois- ja Keski-Euroopassa. Digital Workforce on listattu Nasdaq First North Growth Market -markkinapaikalla.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digital Workforce Services Oyj
Digital Workforcen ja Atostek toteuttavat Lifecare, Webstar ja Mediatri -järjestelmien Kanta-arkistoinnin 2M-IT:n asiakkaille27.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
2M-IT:n asiakkaat, Pohjanmaan ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueet, ovat hankkineet Digital Workforcen ja Atostekin tuottaman palvelun Lifecare, Webstar ja Mediatri -järjestelmien arkistoimiseksi Kelan Kantaan. Hankkeen tavoitteena on, että järjestelmiin tallennetut tiedot arkistoidaan mahdollisimman nopeasti, jotta hyvinvointialueet pääsevät eroon poistuvien järjestelmien kustannuksista. Pohjanmaan hyvinvointialueen hankkeessa tietoja poimitaan poistuvan Lifecare-järjestelmän viidestä tietokannasta ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueella Lifecare, Webstar ja Mediatri -järjestelmien 16 tietokannasta. Tiedot muunnetaan tarvittavaan muotoon ja siirretään sekä Kelan Kanta-arkistoon että hyvinvointialueiden omiin sähköisiin arkistoihin. Molemmat projektit ovat käynnistyneet toukokuussa ja käsiteltävänä on yhteensä noin 1 300 000 henkilötunnusta. Ratkaisu perustuu Digital Workforcen ohjelmistorobotiikkaan ja Atostekin ERA-alustaan, jotka yhdessä mahdollistavat sujuvan tiedonsiirron Kanta-a
Digital Workforce and Atostek archive legacy data from Lifecare, Webstar, and Mediatri -systems for 2M-IT’s clients27.5.2025 08:00:00 EEST | Press release
2M-IT's clients, the Wellbeing Services Counties of Ostrobothnia and Southwest Finland, have procured a service provided by Digital Workforce and Atostek to migrate their legacy data into Kela's Kanta archive. The common objective of both projects is to archive the data as quickly as possible, enabling the counties to eliminate the costs associated with their legacy systems. Ostrobothnia’s migration project involves extracting data from five databases of the decommissioned Lifecare -system, while at Southwest Finland, data is being collected from 16 databases across the decommissioned Lifecare, Webstar, and Mediatri -systems. The data is converted into the required format and transferred to both Kela’s Kanta archive and the counties’ own electronic archives. Both projects started in May and collectively cover processing data related to approximately 1,300,000 personal identity codes. The solution is based on Digital Workforce’s robotic process automation and Atostek’s ERA -platform, wh
Digital Workforce ja Interpath solmivat strategisen kumppanuuden vauhdittaakseen yritysten muutosta tekoälyn ja asiantuntijuuden avulla15.5.2025 11:00:00 EEST | Tiedote
Lontoo | Helsinki | 15.5.2025 Digital Workforce Services Oyj, johtava tekoälyagentteihin ja liiketoiminnan automaatioon keskittynyt palveluyhtiö sekä kansainvälinen asiantuntijayritys Interpath, ovat tänään ilmoittaneet strategisesta kumppanuudesta, jonka tavoitteena on auttaa eri toimialojen organisaatioita navigoimaan ja nopeuttamaan digitaalista liiketoiminnan muutostaan. Digital Workforce auttaa suuria organisaatioita tehostamaan tuottavuutta ja edistämään kasvua ottamalla käyttöön tekoälyyn perustuvia digitaalisia työntekijöitä eli agentteja, jotka voivat hoitaa tietotyön tehtäviä, tukea päätöksentekoa ja käyttää tietojärjestelmiä aivan kuten ihmisetkin. Digital Workforcen ratkaisut auttavat yrityksiä automatisoimaan monimutkaisia prosesseja, vähentämään manuaalista työkuormaa ja nopeuttamaan digitaalista muutosta laajassa mittakaavassa. Yhteistyö yhdistää Digital Workforcen huippuluokan osaamisen liiketoiminnan automaatiossa ja tekoälyagenteissa Interpathin syvälliseen neuvonanto
Digital Workforce and Interpath Forge Strategic Alliance to Accelerate Enterprise Transformation with AI and Advisory Expertise15.5.2025 11:00:00 EEST | Press release
London | Helsinki | 15.5.2025 Digital Workforce Services Plc, a global leader in agentic AI and enterprise automationsolutions, and international advisory firm Interpath, have today announced a strategic alliance designed to empower organisations across industries to navigate and accelerate their digital business transformation. Digital Workforce helps large organisations boost productivity and drive growth by deploying AI-powered digital workers - software-based agents that can handle knowledge work tasks, support decision-making, and interact with systems just like a human employee would. Their solutions help businesses automate complex processes, reduce manual workloads, and accelerate digital transformation at scale. The collaboration brings together Digital Workforce’s cutting-edge expertise in business automation and agentic AI with Interpath’s deep advisory capabilities advisory and restructuring. Together, the two companies aim to offer transformative strategic insight and capa
Digital Workforce lanseeraa Agent Workforce –ratkaisun: tekoälypohjaiset digityöntekijät uudistavat vakuutusten korvauskäsittelyn7.5.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Digital Workforce lanseeraa Agent Workforce –ratkaisun: tekoälypohjaiset digityöntekijät uudistavat vakuutusten korvauskäsittelyn Lehdistötiedote 7.5 2025 klo 10.00 Digital Workforce Services Oyj, globaali liiketoimintaprosessien automaation edelläkävijä, julkisti tänään Agent Workforce -ratkaisun, joka koostuu useista tehtäväkohtaisista tekoälyagenteista. Nämä agentit on tuotteistettu hallinnoimaan vakuutusten korvausprosesseja aina vahingon ensimmäisestä ilmoituksesta lopulliseen korvauspäätökseen. Agent Workforce -ratkaisun ensimmäinen vaihe keskittyy sairausvakuutuskorvauksiin, joihin liittyy tyypillisesti runsaasti manuaalisia työvaiheita dokumenttien tulkinnassa, kuten lääkärinlausuntojen ja vakuutusehtojen vertailua. Agent Workforce -ratkaisun on tarkoitus laajentua tulevaisuudessa useisiin eri vakuutuslajeihin. Uusi ratkaisu nojaa Digital Workforcen kymmenvuotiseen vakuutusalan automaatiokokemukseen sekä uusimpaan tekoälyteknologiaan. Tiimi älykkäitä agentteja tulkitsee sähköpo
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme