DNA:n asiakkaat käyttävät yhä eniten mobiilidataa Euroopassa, kertoo tuore raportti – gigatavun keskimääräinen hinta Euroopan edullisimpia

DNA:n asiakkaat käyttivät vuoden 2022 tammi–kesäkuun aikana liittymää kohden dataa toiseksi eniten koko maailmassa – keskimäärin 43,6 gigatavua kuukaudessa, kun koko vuonna 2021 luku oli 40,6 gigatavua. Samalla DNA:n asiakkaat olivat tuttuun tapaan Euroopan ahkerimpia mobiilidatan käyttäjiä. Koko maailman tilastossa DNA:n edelle kiri kuwaitilainen operaattori Zain.
TOP 5 -lista, koko maailma, gigatavua per liittymä:
- Zain, Kuwait, 53,4*
- DNA, Suomi, 43,6
- Zain, Saudi-Arabia, 37,0*
- Elisa, Suomi, 36,0
- 3, Itävalta, 35,1
*Saatavilla vain koko vuoden 2021 luku.
Tefficient raportoi, että kärkisijoja pitäviä operaattoreita yhdistää mahdollisuus rajattomiin datan siirtomääriin ja 5G-palveluiden kattava tarjonta. DNA aloitti ensimmäisten 5G-palveluiden tarjonnan jo loppuvuodesta 2019. Mobiilidatan käyttömäärän kasvunopeus onkin ollut huimaa, sillä liittymäkohtainen datamäärä on liki kaksinkertaistunut vain kolmessa vuodessa – vuoden 2019 ensimmäisellä puoliskolla mobiilidataa käytettiin vain 23,5 gigatavua per liittymä.
Vuoden 2022 ensimmäisen vuosipuoliskon päättyessä DNA:n 5G-verkko tavoitti laskennallisesti jo noin 70 % suomalaisista heidän asuinpaikkansa perusteella, mikä tarkoittaa yli 3,8 miljoonaa ihmistä 163 kunnan alueella.
”Puhelimiin tarkoitetuissa 5G-liittymissä siirretyn datan määrät ovat kymmeniä prosentteja 4G-liittymiä korkeammalla ja kodin laajakaistana käytettävissä mobiililiittymissä ero on jopa satoja prosentteja. Asiakkaamme ovat myös huomanneet, että vakaan mobiiliverkon yli on mahdollista toteuttaa koko kodin nettiyhteys. Uskomme datankäytön kasvun jatkuvan entisestään 5G:n yleistymisen myötä”, sanoo DNA:n radioverkoista vastaava johtaja Jarkko Laari.
5G parantaa mobiiliverkon energiatehokkuutta
Tefficientin raportista selviää myös, että DNA:n asiakkaat nauttivat erittäin edullisista gigatavuista koko maailman mittapuulla. Pohjoismaisista operaattoreista juuri DNA:n asiakkaat maksavat keskimäärin vähiten jokaisesta käyttämästään gigatavusta –, toiseksi vähiten koko Euroopassa. Kasvavat datamäärät asettavat operaattorit kuitenkin tiukan paikkaan ilmastotavoitteiden ja käsillä olevan Euroopan-laajuisen energiakriisin edessä. Miten vastata datan kasvavaan tarpeeseen ja samalla pitää energiankulutus aisoissa?
5G-tekniikalla on yhä suurempi rooli mobiiliverkon gigatavukohtaisen energiankulutuksen vähentämisessä. Jo lyhyellä aikavälillä 5G-verkon laajentuminen vähentää painetta kasvattaa 4G-verkon kapasiteettia, mikä auttaa energiankulutuksen ja päästöjen kaitsemisessa, sillä 5G-verkossa samalla energiamäärällä voidaan välittää merkittävästi enemmän dataa kuin 4G-verkossa. Pitkällä aikavälillä yhä suurempi osa mobiilidatasta tulee siirtymään 5G-verkossa. Radioverkkojohtaja Jarkko Laari kertoo, että DNA:n verkossa datavolyymi jatkaa vahvaa kasvuaan ja samalla keskimääräinen datanopeus paranee 5G-verkkopäivityksen ansiosta. Toisaalta mobiiliverkon energiankulutus on kasvanut vain nimellisesti. Näin ollen energiankulutus gigatavua kohden on laskenut selvästi.
”Meille on tärkeää vastata ihmisten kasvavaan datatarpeeseen, mutta pitää samalla energiankulutus minimissä. 5G-tekniikan myötä mobiiliverkon energiatehokkuus paranee merkittävästi. Lisäksi 5G-verkon käyttöönotto mahdollistaa 3G-tekniikasta luopumisen vuoden 2023 jälkeen ja resurssien uudelleen sijoittamisen tehokkaampiin teknologioihin”, Laari kuvailee.
**Lähde: Tefficientin raportti, Tefficient Industry Analysis #2 2022. DNA sponsoroi raportin tekemistä. Tefficient on itsenäinen kansainvälinen tietoliikennealan analyysi-, vertailu- ja konsulttiyritys, jonka raportit ovat ladattavissa osoitteessa: https://tefficient.com/mobile-data-operators-1h-2022/
Lisätietoja medialle:
Jarkko Laari, johtaja, radioverkot, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Lisätietoja DNA:n 5G-verkosta: www.dna.fi/5G
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Toimi näin, jos epäilet tietojesi vuotaneen käyttämäsi palvelun tietomurrossa – lähes jokaisen palvelun kohdalla riskejä18.6.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Nykyään voi olla vaikea itse vaikuttaa tietomurron uhriksi joutumiseen, sillä tietoja on niin monessa paikassa. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan lisäarvopalveluista vastaava Heidi Havastila kertoo mitä asioita kannattaa tehdä, jos epäilee omien tietojensa vuotaneen palvelun tietomurron yhteydessä, miten voi yrittää tunnistaa epäluotettavat palvelut jo ennen tietojen luovuttamista, ja mitä kaikkea rikolliset varastetuilla tiedoilla pystyvät tekemään.
Here's what to do if you suspect your data has been leaked in a data breach – almost every service is at risk18.6.2025 08:25:00 EEST | Press release
These days, it can be difficult to protect yourself against becoming the victim of a data breach, as your data is held in so many places. Heidi Havastila, Head of Value Added Services at DNA Consumer Business, explains what to do if you suspect your personal data has been leaked in a security breach, how to try to identify untrustworthy services before you hand over your data, and what criminals can do with stolen data.
DNA tuo myyntiin reaaliaikaisen tekoälypohjaisen keskustelubotin17.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
DNA tuo markkinoille uuden asiakaspalveluratkaisun, joka pystyy käymään reaaliaikaisesti keskusteluja asiakkaiden kanssa ajasta, paikasta ja käytetystä kielestä riippumatta. Ratkaisu hyödyntää Genesys Cloud -asiakaspalveluratkaisua ja Microsoft OpenAI -teknologioita. DNA:n yritysasiakkaat voivat hyödyntää tätä sujuvaa ja reaaliaikaista teknologiaa asiakaspalvelussaan.
DNA launches real-time AI-voicebot17.6.2025 08:45:00 EEST | Press release
DNA is introducing a new customer service solution that can engage in real-time conversations with customers, regardless of time, location, or language used. The solution leverages the Genesys Cloud customer service platform and Microsoft OpenAI technologies. DNA business customers can utilize this seamless and real-time technology in their customer service operations.
Asiantuntija listaa 7 vähemmän tunnettua kyberansaa – ”Moni osaa jo varoa huijausviestejä, mutta…”12.6.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Kyberrikolliset kehittävät jatkuvasti uusia, ovelampia tapoja huijata. Moni kansalainen on jo vuosien mittaan oppinut tunnistamaan helpostikin erilaiset huijausviestit ja -puhelut sekä esimerkiksi välttelemään julkisia WiFi-verkkoja. Samaan aikaan ympärillämme on entistä enemmän erikoisempia, mutta kasvavassa käytössä olevia kyberansoja, jotka on hyvä oppia välttämään. DNA:n asiantuntija kertoo vastaan tulleista tapauksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme