Vastuullinen matkailu on Kristiinankaupungin myyntivaltti

Kristiinankaupunki oli toinen suomalainen matkailualue, joka sai Visit Finlandin kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -merkin, ensimmäinen myönnettiin Posiolle vuonna 2020. Yli puolet kristiinankaupunkilaisista kansainvälisiä matkailijoita palvelevista yrityksistä on saanut STF-yritysmerkin, mikä on yksi ohjelman matkailualueelle osoitetuista kriteereistä.
– Yhteensä kriteereitä on seitsemän: matkailualueen tulee muun muassa sitoutua kansallisiin kestävän matkailun periaatteisiin, tukea alueen yritysten kestävän kehityksen mukaisen toiminnan osaamisen kasvattamista, viestiä kestävän kehityksen mukaisesta toiminnasta monikanavaisesti ja laatia päivitettävä kehityssuunnitelma, rannikko- ja saaristoalueen suuraluevastaava Hanna Muoniovaara Visit Finlandilta kertoo.
Kristiinankaupungissa vastuullisen matkailun primus motorina toimivan hankevetäjä Janne Smedsin työajasta puolet on varattu vastuullisen matkailun edistämiseen.
– Tämä tärkeä työajan korvamerkintä on mahdollistanut sen, että voin käydä henkilökohtaisesti tapaamassa paikallisten yritysten edustajia ja auttamassa heitä esimerkiksi sertifiointityön kanssa. Toisinaan autan jopa käännöstöiden kanssa, jotta varmistamme aidon kaksikielisyyden. Teemme lisäksi matkailun kehittämisen tiimoilta tiivistä yhteistyötä Vaasan, Pietarsaaren ja Närpiön matkailuväen kanssa, Smeds kertoo.
Mukana Kristiinankaupungin vastuullisuustyössä on myös Camilla Stenholmin vanhaan Wihurin taloon perustama Eleonora Bed & Breakfast, kuuden huoneen majoitusliike, joka on suunniteltu alusta alkaen vastuullisuusnäkökulmat huomioiden.
– Meille ympäristö on tärkeä ja se näkyy kaikessa tekemisessämme aina roskien lajittelusta maalämpöjärjestelmään. Myös sosiaalinen vastuullisuus on meille tärkeää ja olemme esimerkiksi palkanneet yritykseemme ukrainalaisia työntekijöitä, toimitusjohtaja Camilla Stenholm kertoo.
Kristiinankaupungissa Sustainable Travel Finland -merkin saaneet matkailualan yritykset ovat: Cafe Tinka, Eleonora Bed & Breakfast, Hotelli Krepelin, Jungman Restaurant Café Bar ja Restaurang Crazy Cat. Janne Smedsin mukaan työ ei pääty tähän.
– Kristiinankaupungin perinteisillä syysmarkkinoilla palkitsemme ensimmäistä kertaa vuoden vastuullisen yrityksen. Toivottavasti kaupungille myönnetyn vastuullisuusmerkin ja palkinnon innostamina saamme mukaan vielä muitakin matkailualan yrityksiä, Smeds kommentoi.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja medialle:
Hanna Muoniovaara, Regional Partnership Manager
Visit Finland | Business Finland
hanna.muoniovaara@businessfinland.fi
040 350 9882
Heli Hemgård, Communications Manager
Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard@businessfinland.fi
040 901 5219
Janne Smeds, Projektledare
Kristinestads näringslivscentral
janne.smeds@krs.fi
040 588 3432
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Puualan delegaatio Yhdysvalloista Suomeen – kiinnostus jatkuu mahdollisista tuontitulleista huolimatta13.5.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Business Finland järjestää jo kolmatta vuotta peräkkäin metsä-, puutuoteteollisuuden ja puurakentamisen yritysryhmävierailun Yhdysvalloista Suomeen 11.-16.5.2025. ”Yhdysvaltain tempoilevasta tariffipolitiikasta huolimatta metsäsektorin liiketoiminta ja kysyntä ovat jatkuneet. Mahdollisia tuontitulleja on lykätty kolmella kuukaudella”, kommentoi Business Finlandin Ulla Lainio.
Business Finlandilta veturirahoitus AMD Silo AI:lle Suomen aseman vahvistamiseen globaalilla tekoälymarkkinalla12.5.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Business Finland on myöntänyt 15 miljoona euroa AMD Silo AI:n veturihankkeelle. Lisäksi Business Finland sitoutuu rahoittamaan yhteistyöverkoston muiden yritysten ja tutkimusorganisaatioiden t&k-projekteja. Rahoitus on merkittävä kansallinen investointi Suomen aseman lujittamiseksi globaalilla tekoälykentällä. Viisivuotisen Compute to Impact -hankkeen tavoitteena on edistää tekoälyinnovaatioita ja osaamisen kehittämistä sekä parantaa yritysten kilpailukykyä koordinoimalla tutkimusta, infrastruktuurin kehittämistä ja teollisuuden yhteistyötä Suomen ekosysteemissä.
Näistä Euroopan maista Suomeen tullaan harvimmin yöpymään2.5.2025 08:05:00 EEST | Tiedote
Saksa, Iso-Britannia, Ruotsi ja Ranska ovat tuttuja näkyjä Suomen matkailutilastoissa, sillä näistä maista tulee vuosittain satoja tuhansia yöpymisiä. Mutta entä Euroopan maat, joista Suomeen matkustetaan kaikkein harvimmin? Tilastojen häntäpäästä löytyvät Liechtenstein, Albania ja Valko-Venäjä.
Business Finland startade en kampanj om hållbar gruvdrift och kritiska mineraler28.4.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
Kritiska mineraler och strategiska råvaror har nu en stor marknadsdriven efterfrågan när olika länder investerar i att säkra leveranskedjan för mineraler och i miljömål. Business Finland startade en årslång kampanj för att stödja hållbar förnyelse av den finska gruv- och mineralsektorn med tio miljoner euro. ”Gruvornas negativa miljöpåverkan måste minskas och försörjningsberedskapen i Finland garanteras”, säger Satu Penttinen från Business Finland, som har utsetts att leda kampanjen.
Business Finland aloitti kestävän kaivosteollisuuden ja kriittisten mineraalien kampanjan28.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Kriittisille mineraaleille ja strategisille raaka-aineille on nyt suurta markkinalähtöistä kysyntää, kun eri maat investoivat mineraalien toimitusketjujen turvaamiseen ja ympäristötavoitteisiin. Business Finland aloitti vuoden mittaisen kampanjan, joka tukee suomalaisen kaivos- ja mineraalisektorin kestävää uudistumista 10 miljoonalla eurolla. “Kaivosten haitallisia ympäristövaikutuksia tulee pienentää ja Suomelle taattava huoltovarmuus”, sanoo kampanjan vetäjäksi nimetty Satu Penttinen Business Finlandista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme