Ilmalan raitiotieyhteyden rakennustyöt valmistuneet
Uusittua kunnallistekniikkaa ja turvallisempaa katutilaa
Kaksivuotisen urakan aikana Pasilan ja Ilmalan alueella rakennettiin paljon niin katujen päällä kuin allakin. Pasilankadun ja Kyllikinportin risteykseen asti aiemmin ulottuneita raitiotiekiskoja jatkettiin Pasilankatua, Radiokatua ja Ilmalankujaa pitkin kohti Ilmalantoria, jonne rakennettiin linjan 9 päätepysäkki Ilmalan rautatieaseman lähettyville.
Raitiotien rakentamisen yhteydessä saneerattiin Pasilankadun ja Radiokadun kunnallistekniikkaa, kuten vesiputkia, viemäreitä ja kaapeleita. Samalla katujen pinnat ja rakenteet uusittiin. Kaduilla liikkuminen on nyt aiempaa turvallisempaa, kun käytössä ovat uudet jalkakäytävät ja niistä erotellut yksisuuntaiset pyörätiet.
”Kokonaisuutena urakan rakennustyöt sujuivat hyvin. Kunnallistekniikan uusiminen sekä raitiotiekiskojen ja katujen rakentaminen Pasilankadulla ja Radiokadulla valmistuivat pääosin vuoden 2021 lopulla ja kadut palautettiin liikenteen käyttöön useita kuukausia alkuperäistä urakka-aikataulua edellä”, kertoo GRK:n rakennuspäällikkö Heikki Haavikko.
Ilmalan raitiotien työmaalla käytettiin uusiutuvaa dieseliä, uusiutuvaa polttoöljyä ja tuulivoimalla tuotettua sähköä, joiden avulla vähennettiin hiilidioksidipäästöjä. Työmaalla käytettävien työkoneiden ja kuorma-autojen päästöluokkavaatimusten ansiosta myös ilmanlaatua heikentävät lähipäästöt vähentyivät.
Uusi Ilmalantori
Huomattavimman muodonmuutoksen hankkeen myötä koki Ilmalantorin alue, jolta urakan ensimmäisten kuukausien aikana louhittiin pois kalliota noin 6 100 kuutiota. Raitiotien kääntöpaikan vaatiman tilan mahdollistamiseksi alueelle rakennettiin muun muassa yli 15 metriä korkeita kallioon ankkuroituja tukimuureja. Täysin yllätyksittä Ilmalantoria ei päästy rakentamaan. Haasteita Ilmalantorin alueen rakentamisessa aiheuttivat rikkonainen kallio ja kallioruhje, minkä vuoksi suunnitelmiin ja aikatauluihin tuli muutoksia urakan aikana.
Ilmalantori on kokonaisuudessaan lähes puolen hehtaarin kokoinen. Torin pintamateriaalina ovat punaiset ja mustat kivet, joista muodostuu koko torin kattava raidallinen kokonaisuus. Rakentaminen Ilmalantorin ympärillä jatkuu edelleen, sillä torin ympärille rakennetaan parhaillaankin toimistorakennusta.
Rakennamme raitiotietä Pasilassa jatkossakin
Raitioteiden rakentaminen Pasilassa jatkuu tulevinakin vuosina. GRK on mukana Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa, jossa rakennetaan Kalasataman ja Pasilan välille raitiotie. Urakkaan sisältyy myös paljon katualueiden, jalankulun ja pyöräilyn reittien sekä kunnallistekniikan uusimista. Hankkeen Pasilan työmaalohkon rakennustyöt alkoivat kesällä 2021 ja ensimmäiset raitiotieosuudet valmistuivat kesän 2022 aikana. Kokonaisuudessaan hankkeen on määrä valmistua syksyllä 2024, jolloin Kalasatamasta Pasilaan kulkeva raitiolinja 13 aloittaa liikennöinnin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heikki Haavikko, rakennuspäällikkö, GRK Suomi Oy, 050 364 0316, etunimi.sukunimi@grk.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
GRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme oli vuonna 2021 yli 430 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 1 000 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy ja GRK Road Oy Suomessa, GRK Infra AB ja GRK Rail AB Ruotsissa sekä GRK Infra AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
GRK rakentaa Fortumille tuotantolaitoksen Espooseen2.5.2024 10:11:07 EEST | Tiedote
Fortum rakentaa päästötöntä sähköpohjaista kaukolämmöntuotantoa Espooseen. GRK on valittu hankkeen pääurakoitsijaksi. Tuotantolaitoksen rakennustyöt alkavat keväällä 2024 ja työt päättyvät syksyllä 2025. Nuijalan kaukolämpölaitoksen arvo on noin 26 miljoonaa euroa.
GRK on valittu toteuttamaan merkittävää tieliikennehanketta Virossa, arvo noin 14 miljoonaa euroa23.4.2024 12:25:35 EEST | Tiedote
Viron liikennevirasto Transpordiamet on valinnut GRK:n toteuttamaan Tallinnan kehätiellä sijaitsevaa tieliikennehanketta. Projektin aikana GRK purkaa ja uudelleenrakentaa maantiesillan sekä rakentaa kehätielle uudet liittymät. Projekti alkaa kesällä 2024, ja rakennustyöt valmistuvat syyskuussa 2025. Urakan arvo on 13,8 miljoonaa euroa.
GRK jatkaa Uudenmaan ratojen kunnossapitoa11.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
GRK jatkaa radan päällysrakenteen ja turvalaitteiden kunnossapitoa Uudellamaalla. Väyläviraston ja Fintraffic Raide Oy:n kanssa solmittuun kunnossapitosopimukseen on sisältynyt mahdollisuus optiokauteen, jonka käytöstä on sovittu osapuolten kesken. Optiokauden myötä GRK jatkaa ratojen kunnossapitoa vilkkaalla Uudenmaan alueella 31.3.2027 saakka. Sopimuksen arvo on noin 56 miljoonaa euroa.
GRK jatkaa sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapitoa Tampereen alueella11.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
GRK jatkaa sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapitoa Tampereen käyttökeskusalueella. Väyläviraston kanssa solmittuun kunnossapitosopimukseen on sisältynyt mahdollisuus kahden vuoden mittaiseen optiokauteen, jonka käytöstä on sovittu osapuolten kesken. Optiokauden myötä GRK jatkaa kunnossapitoa 31.12.2026 saakka. Sopimuksen arvo on noin 3,5 miljoonaa euroa.
Turun raitiotien allianssihankkeen palveluntuottajat on valittu: GRK, NRC Group, Ramboll ja Sweco mukaan merkittävään kaupunkikehityshankkeeseen21.3.2024 08:02:47 EET | Tiedote
Turun Raitiotie Oy on valinnut 19.3. GRK Suomi Oy:n, NRC Group Finland Oy:n, Ramboll Finland Oy:n ja Sweco Finland Oy:n muodostaman ryhmittymän Turun raitiotiehankkeen palveluntuottajaksi. Hankkeen alustava kokonaiskustannusarvio on noin 344 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme