Turun raitiotien allianssihankkeen palveluntuottajat on valittu: GRK, NRC Group, Ramboll ja Sweco mukaan merkittävään kaupunkikehityshankkeeseen
Turun Raitiotie Oy on valinnut 19.3. GRK Suomi Oy:n, NRC Group Finland Oy:n, Ramboll Finland Oy:n ja Sweco Finland Oy:n muodostaman ryhmittymän Turun raitiotiehankkeen palveluntuottajaksi. Hankkeen alustava kokonaiskustannusarvio on noin 344 miljoonaa euroa.
Turkuun suunnitellaan 12 kilometrin mittaista raitiotietä satamasta keskustaan ja Varissuolle. Turun kaupunginvaltuuston on mahdollista päättää raitiotien rakentamisesta loppuvuonna 2025. Alustavan arvion perusteella raitiotien rakentuminen voisi ajoittua vuosille 2026–2031 ja liikennöinti käynnistyä 2030-luvun alussa. Kyseessä on mittava kaupunkikehityshanke, joka kasvattaa Turun joukkoliikenteen kapasiteettia, vauhdittaa kaupungin kasvua ja tukee kaupungin ilmastotavoitteiden saavuttamista.
”Raitiotie on Turulle strateginen tulevaisuuden investointi. Tänään Turun tulevan kehityksen suhteen on otettu jälleen merkittävä askel eteenpäin, kun allianssikumppanit on valittu. Samalla ryhmällä voidaan jatkaa rakentamisvaiheeseen,” Turun Raitotie Oy:n toimitusjohtaja Juha Saarikoski sanoo.
”Turun raitiotien rakentaminen on toteutuessaan GRK:n kaikkien aikojen suurin liikenneinfraurakka. Se on hieno jatkumo menestykseemme yhteistoiminnallisten hankkeiden kilpailutuksissa”, toimitusjohtaja Juha Toimela GRK:lta sanoo.
Kehitysvaihe alkaa – sen aikana valmistellaan raitiotien toteutusta
Mittava hanke toteutetaan allianssimallilla, jossa tilaaja, suunnittelijat ja urakoitsija muodostavat yhteisen projektiorganisaation. GRK ja NRC Group ovat mukana allianssissa rakentajina, Ramboll ja Sweco puolestaan suunnittelijoina. GRK toimii hankkeessa osin myös konsulttina ratateknisten järjestelmien osalta.
Hanke koostuu kahdesta vaiheesta, eli kehitys- ja toteutusvaiheesta. Turun Raitiotie Oy on 19.3. valinnut allianssin palveluntuottajat heti huhtikuun alussa käynnistyvään kehitysvaiheeseen, jonka aikana laaditaan toteutussuunnitelma ja valmistellaan hankkeen toteutusta.
”Allianssi laatii Satama–Varissuo yleissuunnitelman pohjalta tarkemman toteutussuunnitelman sekä määrittelee mahdollista rakentamisvaihetta ohjaavan tavoitekustannuksen, joka sitoo kaikkia allianssiosapuolia”, sanoo Turun Raitiotie Oy:n hallituksen puheenjohtaja, Turun omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen.
Allianssiurakoille tyypilliseen tapaan toteutusvaiheeseen siirtymisestä tehdään erillinen päätös. Varsinaisiin rakennustöihin voidaan siirtyä, mikäli Turun kaupunginvaltuusto tekee hankkeesta investointipäätöksen loppuvuonna 2025. Valtuusto tekee päätöksen raitiotien toteutussuunnitelman, tarkentuvien vaikutusarvioiden ja vahvistuneen kustannusarvion perusteella.
”On inspiroivaa lähteä kyvykkäällä porukalla suunnittelemaan ja toteuttamaan kokonaan uutta raitiotiejärjestelmää Turun historialliseen kaupunkiympäristöön. Olemme luottavaisia, että allianssi yltää toteutussuunnitteluvaiheessa hankkeelle asetettuihin tavoitteisiin ja pääsemme yhdessä edistämään Turun kestävää kasvua raiteilla”, rataliiketoiminnan johtaja Mikko Nyhä GRK:lta sanoo.
Lisätiedot hankkeesta:
- Turkuun suunnitellaan raitiotietä, jonka ensimmäinen vaihe on sen rakentaminen Satamasta keskustaan ja Varissuolle.
- Rakentamispäätös tehdään loppuvuonna 2025. Mikäli se on myönteinen, alkaa rakentaminen, joka ajoittuu vuosille 2026–2031. Liikennöinti käynnistyy 2030-luvun alussa.
- Rakentamisen tavoitebudjetti on 344 miljoonaa euroa ja kaluston 42 miljoonaa euroa.
- Lisäoptiona hankintaan kuuluu liittyviä hankkeita noin 70 miljoonan euron arvosta sekä ratainfran ylläpito noin 2 miljoonaa euroa/vuosi.
- Satamasta keskustan kautta Varissuolle kulkevan raitotien pituus on noin 12 kilometriä ja matkalla on suunnitelmien mukaan 19 pysäkkiä.
- Raitiotien vuoroväli on 7,5 minuuttia.
- 600 metrin etäisyydellä Satama-Varissuon raitiotiepysäkeistä vuonna 2050 asuu 30 prosenttia turkulaisista ja sijaitsee 46 prosenttia työpaikoista.
- https://www.turku.fi/raitiotie
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko NyhäVaratoimitusjohtaja, liiketoimintajohtajaGRK Suomi Oy
Puh:+358 40 863 0450mikko.nyha@grk.fiJouko ViitalaYksikönjohtaja, GRK Suomi Oy
Puh:040 538 1768jouko.viitala@grk.fiKuvat
GRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 546 miljoonaa euroa. Työllistämme yli
1 000 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Sverige AB Ruotsissa ja GRK Eesti AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
GRK on valittu toteuttamaan merkittävää tieliikennehanketta Virossa, arvo noin 14 miljoonaa euroa23.4.2024 12:25:35 EEST | Tiedote
Viron liikennevirasto Transpordiamet on valinnut GRK:n toteuttamaan Tallinnan kehätiellä sijaitsevaa tieliikennehanketta. Projektin aikana GRK purkaa ja uudelleenrakentaa maantiesillan sekä rakentaa kehätielle uudet liittymät. Projekti alkaa kesällä 2024, ja rakennustyöt valmistuvat syyskuussa 2025. Urakan arvo on 13,8 miljoonaa euroa.
GRK jatkaa Uudenmaan ratojen kunnossapitoa11.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
GRK jatkaa radan päällysrakenteen ja turvalaitteiden kunnossapitoa Uudellamaalla. Väyläviraston ja Fintraffic Raide Oy:n kanssa solmittuun kunnossapitosopimukseen on sisältynyt mahdollisuus optiokauteen, jonka käytöstä on sovittu osapuolten kesken. Optiokauden myötä GRK jatkaa ratojen kunnossapitoa vilkkaalla Uudenmaan alueella 31.3.2027 saakka. Sopimuksen arvo on noin 56 miljoonaa euroa.
GRK jatkaa sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapitoa Tampereen alueella11.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
GRK jatkaa sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapitoa Tampereen käyttökeskusalueella. Väyläviraston kanssa solmittuun kunnossapitosopimukseen on sisältynyt mahdollisuus kahden vuoden mittaiseen optiokauteen, jonka käytöstä on sovittu osapuolten kesken. Optiokauden myötä GRK jatkaa kunnossapitoa 31.12.2026 saakka. Sopimuksen arvo on noin 3,5 miljoonaa euroa.
GRK Infra Oyj:n vuoden 2023 tulos: Vahva kasvu ja kannattavuus vaikeassa markkinatilanteessa7.3.2024 09:02:02 EET | Tiedote
Tammi-joulukuu 2023 lyhyesti (IFRS): Liikevaihto kasvoi uuteen ennätykseensä, noin 21 prosenttia 546,2 (450,5) miljoonaan euroon. Oikaistu käyttökate oli 38,0 (26,3) miljoonaa euroa, eli 7,0 (5,8) prosenttia liikevaihdosta. Käyttökate oli 37,7 (24,4) miljoonaa euroa, eli 6,9 (5,4) prosenttia liikevaihdosta. Oikaistu liikevoitto oli 24,9 (13,7) miljoonaa euroa, eli 4,6 (3,0) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto oli 24,2 (11,4) miljoonaa euroa, eli 4,4 (2,5) prosenttia liikevaihdosta. Omavaraisuusaste oli 39,9 (41,9) prosenttia. Oman pääoman tuotto oli 24,3 (9,0) prosenttia. Nettovelaton, rahavarat 97,6 (43,0) miljoonaa euroa ja nettovelka -63,7 (-7,2) miljoonaa euroa. Tilauskanta kasvoi vahvasti ollen vuoden lopussa 568 (381) miljoonaa euroa.
GRK valittiin tekemään Espoon kaupunkiradan sähkörata- ja vahvavirtatyöt, urakan arvo reilut 10 miljoonaa19.2.2024 10:27:43 EET | Tiedote
GRK on valittu toteuttamaan Espoon kaupunkiradan sähkörata- ja vahvavirtatöitä. Urakan arvo on yli 10 miljoonaa euroa. Kaupunkirata-hankkeessa rakennetaan kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille nykyisten raiteiden lisäksi, jotta lähi- ja kaukoliikenteen junaliikenne sujuvoituu. GRK on valittu toteuttamaan kahta kaupunkiradan urakkaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme