Väitös: Pandemia pakotti yritykset ottamaan loikan myös asiakasymmärryksessä

KTM Hannele Haapion tavoitteena on markkinoinnin väitöskirjassaan luoda moniulotteinen ja kokonaisvaltainen katsaus yritysten tavoista toimia epävarmuuden alla. Väitöskirjassa tutkitaan erityisesti markkinasuuntautuneisuuden, yrittäjämäisen päätöksentekologiikan (effektuaatio) ja organisaation dynaamisten kyvykkyyksien roolia epävarmoina aikoina.
Väitöskirja täydentää kirjallisuutta tarjoamalla moniulotteisen viitekehyksen epävarmuuden hallintaan. Se määrittelee joukon johtamisen kannalta merkityksellisiä aktiviteetteja, jotka yhdessä auttavat yrityksiä navigoimaan onnistuneesti epävarmuudessa.
Tutkimuksessa toteutettiin yhteensä 40 haastattelua, 17 eri kokoisessa ja eri toimialoilta olevassa yrityksessä. Haastateltavista neljä oli asiantuntijoita ja muut organisaation eri tasolla toimivia johtajia. Haastattelut toteutettiin ennen ja jälkeen Covid19 -pandemian.
”Kriteerinä oli pitkään jatkunut toiminta, jolloin yrityksillä oli kokemusta isoista liiketoimintaympäristöä ravistelevista muutoksista”, Haapio taustoittaa.
Tutkimuksessa keskeisenä löydöksenä nousi esiin asiakaskeskeisyyden merkityksen kasvu epävarmuuden vallitessa. Erityisesti asiakkaan rooli tärkeimpänä tiedon lähteenä sekä kerätyn tiedon jakaminen ja hyödyntäminen koko organisaatiossa tulivat selvästi esiin pandemian puhjetessa.
”Haastateltavat kertoivat, kuinka yrityksissä oli nopeasti organisoitu lisää yhteydenottoja asiakkaisiin, jotta ymmärrettäisiin mitä he täysin muuttuneessa tilanteessa erityisesti odottivat ja tarvitsivat. Pandemian aikana on yleisesti sanottu yritysten ottaneen ison digiloikan, mutta myös asiakkaan roolin ymmärtämisessä tapahtui iso muutos”, Haapio toteaa.
Haapio tutki myös yritysten päätöksenteonlogiikkaa epävarmuuden vallitessa. Effektuaatio tarkoittaa yrittäjämäistä tapaa toimia, tehdä pieniä kokeiluja ja pyrkimystä kääntää yllätykset mahdollisuuksiksi. Tämä on aiemmassa tutkimuksessa yhdistetty ensisijaisesti uusiin yrityksiin. Haapion tutkimus kuitenkin haastaa tätä käsitystä toteamalla, että epävarmuuden vallitessa effektuaatio nousee vallitsevaksi päätöksentekoa ohjaavaksi tekijäksi myös suuremmissa ja pitkään olemassa olleissa yrityksissä.
”Väitöskirjan tarjoamat löydökset ovat myös käytännön tasolla toimivia ratkaisuja, joita jokaisen johtajan olisi hyvä pohtia”, summaa Haapio, jolla itsellään on myös pitkä kokemus yritysjohtajana.
KTM Hannele Haapion markkinoinnin väitöskirja "Multidimensional approach to navigating uncertainity" tarkastetaan 28.10.2022 Jyväskylän yliopistossa. Vastaväittäjänä toimii professori Hannu Makkonen (Vaasan yliopisto) ja kustoksena apulaisprofessori Joel Mero (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Haapion väitöskirja on julkaistu sähköisenä.
Lisätietoja:hannele.m.haapio@jyu.fi040 555 3376Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petra Thurenviestinnän asiantuntijaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Puh:+358504711642petra.t.thuren@jyu.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopiston ja amerikkalaisen yrityksen yhteistyöstä syntyi maailman tarkin sydänkäyriä tunnistava ohjelmisto ja tytäryhtiö Keski-Suomeen14.7.2025 13:45:27 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopisto ja yhdysvaltalainen hitech-yritys USAMedX loivat yhteistyössä täysin automaattisesti toimivaan sydäniskuriin sykekäyrien tunnistuksen. Ohjelmistoa tullaan käyttämään kotikäyttöön tarkoitetussa sydäniskurissa, joka pystyy analysoimaan potilaan sydänkäyrän ja antamaan sydäniskun tarvittaessa automaattisesti. Yhteistyö johti lopulta myös USAMedX:n tytäryhtiön perustamiseen Jyväskylään.
Tutkijat selvittivät maapallon äänien erot urbaanissa ja luonnollisessa ympäristössä9.7.2025 12:05:00 EEST | Tiedote
Kansainvälinen tutkijaryhmä on kerännyt yli sata vuotta ääntä ympäri maailman ja selvittänyt, miten maapallon äänimaisema eroaa kaupungeissa ja luonnollisen ympäristön välillä. Samalla selvitettiin äänimaiseman vaihtelua vuorokauden ja vuodenaikojen mukaan. Arvostetussa Nature Ecology & Evolution –julkaisusarjassa julkaistu tutkimus paljastaa, etteivät kaupungeissa asuvien ihmisten äänimaisemien rytmit ole yhtä ennustettavia kuin luonnossa elävien eläinten
Tutkijoiden yö saapuu jälleen - tapahtuma laajenee Jamkiin syksyllä 20259.7.2025 09:47:06 EEST | Tiedote
Tutkijoiden yö palaa Jyväskylään jo kymmenettä kertaa, ja tänä vuonna mukana on ensimmäistä kertaa myös Jyväskylän ammattikorkeakoulu (Jamk). Tapahtuma järjestetään perjantaina 26. syyskuuta 2025, ja se tarjoaa koko perheelle elämyksellisen matkan tieteen maailmaan.
Sivistys elää ja etsii muotoaan – Jyväskylän Kesän 2025 puheohjelma avasi keskustelun tulevaisuuden sivistyksestä8.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
70-vuotta täyttäneen Jyväskylän Kesän vuoden 2025 puheohjelma toi sivistyksen teeman monipuolisesti esiin viidessä eri tilaisuudessa, joissa pureuduttiin muun muassa ajattelun taitoon, koulutuksen saavutettavuuteen ja kulutuskulttuurin kriittiseen tarkasteluun. Puheohjelmien tallenteet ovat katsottavissa Jyväskylän Kesän verkkosivuilla ja Yle Areenassa.
Jyväskylän yliopiston Konneveden tutkimusaseman ja LIFE Revives -hankkeen Luontoilta keräsi ennätysyleisön4.7.2025 14:34:18 EEST | Tiedote
Järjestyksessään 17. ”Piolookisen Luontoilta” Konneveden tutkimusasemalla keskiviikkona 2.7.2025 veti paikalle ennätysyleisön, yli 200 osallistujaa. Luontoilta on osa Konnevesi-viikkoa ja ilta vietettiin lämpimissä tunnelmissa myös sään osalta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme