Sosiaalityöntekijäkohtaiset lastensuojelun asiakasmäärät ovat liian suuria

Lastensuojelun asiakasmitoitusvaatimukset eivät valvontaviranomaisten havaintojen mukaan täyty. Sosiaalityöntekijäkohtainen lapsimäärä on usein enemmän kuin laissa määritelty enimmäismäärä. Kun sosiaalityöntekijöiden asiakasmäärä on liian suuri, asiakassuunnitelmat jäävät usein laatimatta ja lasten tapaamiset toteutumatta. Myös lasten ja perheiden palveluihin ja niitä koskeviin päätöksiin tulee viiveitä.
Kuvituskuva. Unsplash.

Laissa säädetty lastensuojelun asiakasmitoitus tarkoittaa sosiaalityöntekijäkohtaista asiakasmäärää. Asiakasmäärien keskiarvon mittaaminen ei riitä.

Asiakasmitoitusvaatimuksen täyttämiseen liittyvät haasteet vaikuttavat kielteisesti myös perustason sosiaalipalveluja tarvitseviin lapsiin. Nämä palvelut ruuhkautuvat, koska lastensuojelupalveluja tarvitsevia ja niihin oikeutettuja lapsia on saatettu siirtää niiden piiriin. Peruspalvelut voisivat auttaa monia muita lapsia, mutta niillä ei pystytä vastaamaan lastensuojelua tarvitsevien lasten kaikkiin tarpeisiin.

Lastensuojelulain mukaan lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän enimmäisasiakasmäärä on tällä hetkellä 35 lasta, ja vuoden 2024 alusta 30 lasta. Lastensuojelulaki edellyttää, että asiakasmäärää tarkastellaan jokaisen sosiaalityöntekijän kohdalla erikseen. Jos lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän vastuulla oleva lapsimäärä on enemmän kuin 35, kaikkien hänen vastuullaan olevien lasten lakisääteinen oikeus lastensuojelun sosiaalityöhön vaarantuu.

Mitä jos? Tarinoita lastensuojelusta -blogi Valviran verkkosivuilla käsittelee osin todellisiin tapahtumiin linkittyviä tarinoita lapsista, joiden sosiaalityöntekijöillä oli asiakkaita yli lain salliman määrän.

Hyvinvointialueiden omavalvonnalla keskeinen rooli

Valvira korostaa, että 1.1.2023 aloittavien hyvinvointialueiden tulee omavalvonnallaan varmistaa, että sosiaalityöntekijäkohtainen asiakasmäärä ei ylity. Hyvinvointialueiden vastuulla olevat lasten ja perheiden sosiaalipalvelut täytyy toteuttaa siten, että yhdenkään lapsen etu ja lakisääteiset oikeudet eivät vaarannu. Lapsella on oikeus erityiseen suojeluun ja oikeus saada lastensuojelun palveluja, kun hän niitä tarvitsee.

Lastensuojeluviranomaisen tärkein tehtävä on varmistaa lapsen edun ja oikeuksien toteutuminen. Siksi jokaisella lastensuojelun asiakkaana olevalla lapsella täytyy olla hänen asioistaan vastaava nimetty sosiaalityöntekijä, jolla on viranomaisen edustajana kokonaisvastuu turvata lapsen oikeus tasapainoiseen kehitykseen ja hyvinvointiin.

Kuvituskuva. Unsplash.

Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut31.1.2024 08:39:40 EET | Tiedote

Yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat joutuvat nyt odottamaan tavallista pidempään ennen kuin pääsevät aloittamaan toimintansa. Lain mukaan yksityiset palveluntuottajat eivät saa aloittaa toimintaansa ennen kuin palveluntuottaja ja sen palveluyksiköt on rekisteröity Valviran ylläpitämään, uuteen Soteri-rekisteriin. Tällä hetkellä rekisteröintihakemusten käsittely on valitettavasti pahasti ruuhkautunut Valvirassa ja aluehallintovirastoissa. Yksittäisen rekisteröintihakemuksen käsittely voi enimmillään kestää jopa useita kuukausia.

Adoptiolautakunta seuraa kansainvälisten adoptioiden tilannetta18.1.2024 15:08:54 EET | Tiedote

Kansainvälisissä adoptioissa on tullut ilmi epäselvyyksiä, joiden vuoksi Norjan ja Tanskan viranomaiset tekevät lisäselvityksiä. Norjassa adoptiotoimintaa valvova keskusviranomainen on suositellut kansainvälisen adoptiotoiminnan keskeyttämistä selvitysten ajaksi ja siellä odotetaan vastuuministeriön päätöstä asiasta. Tanskassa maan ainoa adoptiojärjestö Danish International Adoption on päättänyt itse lakkauttaa toimintansa maan adoptiokeskusviranomaisen valvontatoimien seurauksena. Taustalla ovat epäilyt, ettei adoptioita ole hoidettu kaikilta osin hyvien käytäntöjen mukaisesti joko lapsia luovuttavissa maissa tai vastaanottavan maan palvelunannossa.

Ammattioikeuksistaan luopuneet sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt hakevat oikeuksiaan takaisin4.1.2024 13:44:49 EET | Tiedote

Viime vuonna yhä useampi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö sai menetettyjä ammattioikeuksiaan takaisin verrattuna edelliseen vuoteen. Valvira palautti ammattioikeuksia kokonaan tai osittain 135 hakijalle, kun edellisenä vuonna luku oli 33. Kokonaan hyväksytyistä hakemuksista 107 oli sellaisia, joissa aiempi ammattioikeuden poisto oli perustunut ammattihenkilön omaan pyyntöön. Edellisenä vuonna vastaava määrä oli 10. Kaikkiaan valvontalautakunta ratkaisi viime vuonna 181 asiaa, joissa ammattihenkilö haki oikeuksiaan takaisin.

Valvira vastaa keskusteluun, joka koskee opiskelijoita tilapäisinä sosiaalityöntekijöinä23.10.2023 17:25:35 EEST | Tiedote

Tilapäisinä sosiaalityöntekijöinä työskenteleviä opiskelijoita koskeva Valviran verkkosivuilla oleva ohje on aiheuttanut kritiikkiä hyvinvointialueilla, koska sosiaalityöntekijöitä ja heidän sijaisiaan on vaikea saada. Ohjetta on hyvinvointialueilla pidetty liian tiukkana ja lain vastaisena. Hyvinvointialueet katsovat, että Valvira on yllättäen muuttanut ja tiukentanut ohjeistustaan.