Satakunnassa mittavat korvaukset ensihoitajille virheellisestä työaikamuodosta

SPALin jäsenyhdistyksen Satakunnan ensihoitajat ry:n aloitteesta käydyissä paikallisneuvotteluissa on saatu ratkaisu. Yhdistys vaati Satakunnan sairaanhoitopiirin kuntayhtymää muuttamaan työaikamuodon jaksotyöstä yleistyöajaksi ja korvaamaan takautuvasti virheellisen työaikamuodon perusteella kertyneitä ylityösaatavia. Korvausten yhteismäärä on 1,6 miljoonaa euroa.

– Olemme tehneet pitkään töitä, jotta työaikamuoto korjataan. Tämä on iso onnistuminen meille, sanoo SPALin jäsenyhdistyksen Satakunnan ensihoitajat ry:n luottamusmies Marko Pentinmäki.

KVTES:n ja SOTE-sopimuksen mukaan jaksotyöaikaa koskevia määräyksiä voidaan soveltaa vain 31.12.2019 saakka voimassa olleen työaikalain (605/1996) 7 §:ssä mainituissa töissä ja toimintayksiköissä. Voimassa olevien sopimusten mukaan ensihoitajiin ja kenttäjohtajiin ei voida soveltaa jaksotyötä, koska heidän potilaan hoitamiseen keskittyvät tehtävät sijoittuvat pääasiallisesti sairaalarakennuksen ulkopuolelle.

Kuntayhtymä maksaa ensihoitajille ja kenttäjohtajille takautuvat ylityösaatavat korkoineen 21.1.2019–14.8.2022 tehdyistä työvuoroista.

Lisätietoja:
luottamusmies Marko Pentinmäki, puh. 040 2579 523
puheenjohtaja Emma Aro, puh. 044 368 6686

Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL on Suomen suurin pelastusalan henkilöstön ammattiliitto. Liitto ajaa ja valvoo pelastus-, ensihoito- ja hätäkeskusammattilaisten etuja ja oikeuksia sekä edistää heidän hyvinvointiaan työelämässä. SPALiin kuuluu 32 jäsenyhdistystä. www.spal.fi