Tutkimus: Näistä verkkouhista suomalaiset ovat huolissaan

DNA:n teettämässä Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksessa vastaajilta kysyttiin erilaisista digitaaliseen turvallisuuteen liittyvistä teemoista. Peräti kolmannes suomalaisista pitää henkilötietojen menetystä tietomurron yhteydessä kaikkein merkittävimpänä verkkouhkana. Identiteettivarkaudesta seuraavat harmit, kuten aiheutuneiden haittojen selvittäminen ja korjaaminen, huoletti puolestaan 31 prosenttia vastaajista. Yhtä monia huoletti myös pankkitilin hakkerointi ja rahan varastaminen.
“Suurimpina pidetyt riskit ovat valitettavasti myös yleisiä verkkorikollisuuden muotoja. Henkilötietojen menetyksissä ja identiteettivarkauksissa voi olla kyse esimerkiksi maineen pilaamisesta tai pahimmassa tapauksessa koko verkkoidentiteetin varastamisesta. Tärkeiden henkilökohtaisten tietojen kuten henkilötunnuksen tai eri palvelujen käyttäjätunnusten ja salasanojen kautta verkkorikollinen voi myös päästä käsiksi maksutietoihin ja aiheuttaa mittavia taloudellisia haittoja”, kertoo DNA:n mobiililiiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan.
Lähes kolmasosa (30 %) kaikista vastaajista kokee, ettei heillä ole riittävästi tietoa digitaalisista uhista. Alle 35-vuotiaat kuitenkin kokevat vanhempia ikäryhmiä useammin tietonsa digitaalisen turvallisuuden uhista riittäviksi.
”Valppaus ja tietoisuus erilaisista tietoturvauhista pienentää riskejä. On hienoa, että suuri enemmistö tutkimuksen vastaajista onkin perehtynyt ainakin jonkin verran tietoturva-asioihin viimeisen parin vuoden aikana”, sanoo Kamtsan.
Virusten ja haittaohjelmien torjuntapalvelut käytössä monilla
Tutkimuksen mukaan tietoturvasovelluksia käytetään eniten vanhimmissa ikäryhmissä. Virusten ja haittaohjelmien torjuntapalvelut ovat yleisimmin käytössä olevia palveluita, ja 58 % vastaajista ilmoittaa käyttävänsä niitä.
”Aivan jokaisen tulisi huolehtia tietoturvasta riittävän kattavasti. Perinteisesti tietokoneet onkin suojattu viruksilta ja haittaohjelmilta. Valitettavasti tietokoneiden suojaaminen ei kuitenkaan nykyaikana enää riitä, vaan tietoturvan olisi hyvä ulottua myös puhelimiin ja tabletteihin”, summaa Kamtsan.
”Jokaisella tulisi olla oikeus ja mahdollisuus turvalliseen netinkäyttöön. Operaattorina roolimme onkin mahdollistaa asiakkaillemme tietoturvallinen netinkäyttö tarjoamalla heille helppokäyttöisiä ja kattavia tietoturvapalveluja”, sanoo Kamtsan.
Suurimmiksi riskeiksi koetaan seuraavat digitaalisen turvallisuuden uhat:
• Henkilötietojen menetys tietomurron yhteydessä (33 % pitää suurena riskinä)
• Identiteettivarkaudesta seuraava vaiva ja aiheutuneiden haittojen selvittäminen ja korjaaminen (31 % pitää suurena riskinä)
• Pankkitilin hakkerointi ja rahan varastaminen (31 % pitää suurena riskinä)
• Identiteettivarkaudesta seuraava taloudellinen haitta (30 % pitää suurena riskinä)
• Maksukorttitietojen vuoto verkko-ostamisen yhteydessä (29 % pitää suurena riskinä)
• Virukset ja haittaohjelmat (29 % pitää suurena riskinä)
• Arkaluontoisen tai tärkeän datan menettäminen/katoaminen (27 % pitää suurena riskinä)
DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimus
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaaliset elämäntavat -tutkimus tehtiin online-paneelissa 4.–12.5.2022. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä niiden käytön muutoksia. Vuosittain toteuttavaan tutkimukseen vastasi tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen. Tutkimusraportin voi ladata täältä.
Vinkkejä oman tietoturvan parantamiseen voi lukea täältä.
Lisätietoja kattavasta DNA Digiturva -tietoturvapalvelusta löytyy täältä.
Lisätietoja DNA:n tutkimuksista löytyy täältä.
Lisätietoja
Cedric Kamtsan, johtaja, mobiililiiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 906 2377, cedric.kamtsan@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Avainsanat
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Koululaistutkimus: vanhempien huoli pienten lasten älypuhelimista heräsi – ruutuaikaa rajoitetaan nyt kiihtyvällä tahdilla7.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Suurin osa vanhemmista rajoittaa 5–12-vuotiaiden lastensa puhelimella viettämää aikaa tavalla tai toisella, selviää DNA:n teettämästä Koululaistutkimuksesta. Siitä huolimatta reilu kolmannes 5–12-vuotiaista viettää puhelimillaan 2–4 tuntia päivässä. Perheissä, joissa lapselle on päätetty hankkia puhelin yhteydenpitoa varten, on entistä useammin päädytty kellopuhelimeen. Kellopuhelimella on helppo rajoittaa lapsen älylaitteilla viettämää aikaa, mutta myös lykätä lapsen oman älylaitteen hankintaa.
School Survey: parents concerned about young children’s smartphone use – screen time is now being restricted at an accelerating rate7.8.2025 09:00:00 EEST | Press release
According to a School Survey commissioned by DNA, most parents limit the amount of time that children aged 5–12 can spend on their phones in one way or another. However, in spite of this, just over a third of 5–12-year-olds spend 2–4 hours a day on their phones. More and more families who want their children to have a phone for contact purposes have decided to get a smartwatch meant for kids. A smartwatch is an easy way to both limit the amount of time a child spends on smart devices and to postpone the purchase of their first smartphone.
DNA:n heinäkuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot1.8.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
DNA:n heinäkuun puhelinmyynnissä näkyi vahvasti edessä siintävä koulujen aloitus. Vaikka nuoremmille koululaisille hankittujen laitteiden osalta kellopuhelinten suosio kasvaa voimakkaasti, on myös uusia puhelimia ostettu kesällä monelle vanhemmalle koululaiselle. Heinäkuussa myydyimpien älykellojen listan kärkeen nousi toistamiseen lasten kellopuhelin Xplora XGO2.
DNA:lta jopa 120 miljoonan euron valokuituinvestointi – kaikkien asiakastaloyhtiöiden liittymät uudistetaan vuoteen 2028 mennessä18.7.2025 08:32:00 EEST | Tiedote
DNA toteuttaa laajan kuituinvestoinnin, jossa yhtiö tuo valokuidun kaikkiin nykyisiin asiakastaloyhtiöihin vuoteen 2028 mennessä. Päätös on merkittävä investointi suomalaisen tietoliikenneinfrastruktuurin kehittämiseen. DNA arvioi investointitason yltävän kolmen vuoden aikana jopa yli 120 miljoonaan euroon. Päätös heijastaa DNA:n pitkäjänteistä ja johdonmukaista investointilinjaa kuituverkkoihin.
DNA unveils ambitious 120-million-euro investment in fiber – comprehensive upgrades for all customer housing associations by 202818.7.2025 08:32:00 EEST | Press release
DNA is launching a comprehensive fiber investment plan that will bring fiber optics to all existing customer housing companies by 2028. This decision represents a significant investment in the development of Finnish telecommunications infrastructure. DNA estimates that the investment level exceeds EUR 120 million over the next three years. This decision reflects DNA's long-term and consistent investment strategy in fiber networks.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme