Tutkimus: Näistä verkkouhista suomalaiset ovat huolissaan

DNA:n teettämässä Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksessa vastaajilta kysyttiin erilaisista digitaaliseen turvallisuuteen liittyvistä teemoista. Peräti kolmannes suomalaisista pitää henkilötietojen menetystä tietomurron yhteydessä kaikkein merkittävimpänä verkkouhkana. Identiteettivarkaudesta seuraavat harmit, kuten aiheutuneiden haittojen selvittäminen ja korjaaminen, huoletti puolestaan 31 prosenttia vastaajista. Yhtä monia huoletti myös pankkitilin hakkerointi ja rahan varastaminen.
“Suurimpina pidetyt riskit ovat valitettavasti myös yleisiä verkkorikollisuuden muotoja. Henkilötietojen menetyksissä ja identiteettivarkauksissa voi olla kyse esimerkiksi maineen pilaamisesta tai pahimmassa tapauksessa koko verkkoidentiteetin varastamisesta. Tärkeiden henkilökohtaisten tietojen kuten henkilötunnuksen tai eri palvelujen käyttäjätunnusten ja salasanojen kautta verkkorikollinen voi myös päästä käsiksi maksutietoihin ja aiheuttaa mittavia taloudellisia haittoja”, kertoo DNA:n mobiililiiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan.
Lähes kolmasosa (30 %) kaikista vastaajista kokee, ettei heillä ole riittävästi tietoa digitaalisista uhista. Alle 35-vuotiaat kuitenkin kokevat vanhempia ikäryhmiä useammin tietonsa digitaalisen turvallisuuden uhista riittäviksi.
”Valppaus ja tietoisuus erilaisista tietoturvauhista pienentää riskejä. On hienoa, että suuri enemmistö tutkimuksen vastaajista onkin perehtynyt ainakin jonkin verran tietoturva-asioihin viimeisen parin vuoden aikana”, sanoo Kamtsan.
Virusten ja haittaohjelmien torjuntapalvelut käytössä monilla
Tutkimuksen mukaan tietoturvasovelluksia käytetään eniten vanhimmissa ikäryhmissä. Virusten ja haittaohjelmien torjuntapalvelut ovat yleisimmin käytössä olevia palveluita, ja 58 % vastaajista ilmoittaa käyttävänsä niitä.
”Aivan jokaisen tulisi huolehtia tietoturvasta riittävän kattavasti. Perinteisesti tietokoneet onkin suojattu viruksilta ja haittaohjelmilta. Valitettavasti tietokoneiden suojaaminen ei kuitenkaan nykyaikana enää riitä, vaan tietoturvan olisi hyvä ulottua myös puhelimiin ja tabletteihin”, summaa Kamtsan.
”Jokaisella tulisi olla oikeus ja mahdollisuus turvalliseen netinkäyttöön. Operaattorina roolimme onkin mahdollistaa asiakkaillemme tietoturvallinen netinkäyttö tarjoamalla heille helppokäyttöisiä ja kattavia tietoturvapalveluja”, sanoo Kamtsan.
Suurimmiksi riskeiksi koetaan seuraavat digitaalisen turvallisuuden uhat:
• Henkilötietojen menetys tietomurron yhteydessä (33 % pitää suurena riskinä)
• Identiteettivarkaudesta seuraava vaiva ja aiheutuneiden haittojen selvittäminen ja korjaaminen (31 % pitää suurena riskinä)
• Pankkitilin hakkerointi ja rahan varastaminen (31 % pitää suurena riskinä)
• Identiteettivarkaudesta seuraava taloudellinen haitta (30 % pitää suurena riskinä)
• Maksukorttitietojen vuoto verkko-ostamisen yhteydessä (29 % pitää suurena riskinä)
• Virukset ja haittaohjelmat (29 % pitää suurena riskinä)
• Arkaluontoisen tai tärkeän datan menettäminen/katoaminen (27 % pitää suurena riskinä)
DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimus
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaaliset elämäntavat -tutkimus tehtiin online-paneelissa 4.–12.5.2022. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä niiden käytön muutoksia. Vuosittain toteuttavaan tutkimukseen vastasi tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen. Tutkimusraportin voi ladata täältä.
Vinkkejä oman tietoturvan parantamiseen voi lukea täältä.
Lisätietoja kattavasta DNA Digiturva -tietoturvapalvelusta löytyy täältä.
Lisätietoja DNA:n tutkimuksista löytyy täältä.
Lisätietoja
Cedric Kamtsan, johtaja, mobiililiiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 906 2377, cedric.kamtsan@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Avainsanat
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Toimi näin, jos epäilet tietojesi vuotaneen käyttämäsi palvelun tietomurrossa – lähes jokaisen palvelun kohdalla riskejä18.6.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Nykyään voi olla vaikea itse vaikuttaa tietomurron uhriksi joutumiseen, sillä tietoja on niin monessa paikassa. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan lisäarvopalveluista vastaava Heidi Havastila kertoo mitä asioita kannattaa tehdä, jos epäilee omien tietojensa vuotaneen palvelun tietomurron yhteydessä, miten voi yrittää tunnistaa epäluotettavat palvelut jo ennen tietojen luovuttamista, ja mitä kaikkea rikolliset varastetuilla tiedoilla pystyvät tekemään.
Here's what to do if you suspect your data has been leaked in a data breach – almost every service is at risk18.6.2025 08:25:00 EEST | Press release
These days, it can be difficult to protect yourself against becoming the victim of a data breach, as your data is held in so many places. Heidi Havastila, Head of Value Added Services at DNA Consumer Business, explains what to do if you suspect your personal data has been leaked in a security breach, how to try to identify untrustworthy services before you hand over your data, and what criminals can do with stolen data.
DNA tuo myyntiin reaaliaikaisen tekoälypohjaisen keskustelubotin17.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
DNA tuo markkinoille uuden asiakaspalveluratkaisun, joka pystyy käymään reaaliaikaisesti keskusteluja asiakkaiden kanssa ajasta, paikasta ja käytetystä kielestä riippumatta. Ratkaisu hyödyntää Genesys Cloud -asiakaspalveluratkaisua ja Microsoft OpenAI -teknologioita. DNA:n yritysasiakkaat voivat hyödyntää tätä sujuvaa ja reaaliaikaista teknologiaa asiakaspalvelussaan.
DNA launches real-time AI-voicebot17.6.2025 08:45:00 EEST | Press release
DNA is introducing a new customer service solution that can engage in real-time conversations with customers, regardless of time, location, or language used. The solution leverages the Genesys Cloud customer service platform and Microsoft OpenAI technologies. DNA business customers can utilize this seamless and real-time technology in their customer service operations.
Asiantuntija listaa 7 vähemmän tunnettua kyberansaa – ”Moni osaa jo varoa huijausviestejä, mutta…”12.6.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Kyberrikolliset kehittävät jatkuvasti uusia, ovelampia tapoja huijata. Moni kansalainen on jo vuosien mittaan oppinut tunnistamaan helpostikin erilaiset huijausviestit ja -puhelut sekä esimerkiksi välttelemään julkisia WiFi-verkkoja. Samaan aikaan ympärillämme on entistä enemmän erikoisempia, mutta kasvavassa käytössä olevia kyberansoja, jotka on hyvä oppia välttämään. DNA:n asiantuntija kertoo vastaan tulleista tapauksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme