Vilkas Group Oy

”Tulikivi käy pk-teollisuuden viejien esikuvaksi!” Verkkokauppa välittää takkatilauksen suoraan tuotantoon, älyratkaisu kasvun tukena

Jaa
Tulikivi hehkuu kuumana: tilausvirta on kasvanut yli 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna. ”Nopea kasvu onnistuu, koska B2B-verkkokauppamme liittää myynnin suoraan tuotantoon”, kiittää Tulikiven ICT-asiantuntija Pasi Korhonen. Ensi vuonna lisäkasvua on tarkoitus hakea keraamisten tulisijojen viennillä Saksaan. ”Entä jos vienti sujuisi B2B-teollisuudessa muutenkin verkossa ja yhdistyisi suoraan tuotantoon? Vientiloikka koko Suomelle”, pohtii Tulikiven B2B-verkkokaupparatkaisun räätälöineen Vilkas Groupin johtaja Timo Korvenoja.
Vilkkaan Tulikivelle rakentama B2B-verkkokauppa välittää takkatilaukset suoraan tuotantoon. Kuvassa Tulikiven Pasi Korhonen (vasemmalla) ja Vilkkaan Timo Korvenoja. Kuva: Vilkas
Vilkkaan Tulikivelle rakentama B2B-verkkokauppa välittää takkatilaukset suoraan tuotantoon. Kuvassa Tulikiven Pasi Korhonen (vasemmalla) ja Vilkkaan Timo Korvenoja. Kuva: Vilkas

Lehdistötiedote 22.12.2022

Maailman johtava varaavien takkojen valmistaja Tulikivi on huimassa kasvussa. Energiakriisi on vauhdittanut perheyhtiön viennin aivan uusiin lukemiin, tilausvirta on kasvanut yli 50 prosenttia kuluvana vuonna. Kasvu on ollut mahdollinen vain siksi, että Tulikivi oli siihen varautunut.

”Nopea kasvu onnistuu, koska B2B-verkkokauppamme liittää myynnin suoraan tuotantoon. Ilman pitkällistä pohjatyötä tämä ei olisi mitenkään onnistunut, koska järjestelmä on räätälöity huolella juuri meidän tarpeisiimme. Kun uusi jälleenmyyjä aloittaa nyt vaikkapa Saksassa, paljon muuta ei tarvita kuin käyttäjätunnukset ja tilaukset saadaan tuotantoon”, kiittää Tulikiven ICT-asiantuntija Pasi Korhonen.

Korhonen on vastannut Tulikiven puolella B2B-myyntijärjestelmän kehittämisestä yhdessä verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin kanssa. Työ on ollut vaativa, mutta periaate simppeli.

”Jälleenmyyjä auttaa asiakasta suunnittelemaan itselleen mieleisen takkaratkaisun. Järjestelmä ehkäisee virheet eli vääränlaista ei saa suunniteltua. Kun asiakas sitten on tyytyväinen, myyjä napauttaa enteriä ja kauppa syntyy – ja tilaus välittyy meille sellaisenaan tuotantoon. ICT-kielellä Vilkas räätälöi meille verkkokaupan, siihen konfiguraattorimoottorin ja mikä tärkeintä, suoran yhteyden meidän erp-järjestelmäämme, joka ohjaa tuotantoa”, selvittää Korhonen.

Tulikivi esikuvaksi sadoille, ellei tuhansille?

Merkittävä osa Suomen viennistä ja kansantulosta perustuu B2B-teollisuuden huippuosaamiseen. Se siivittää alihankintana etenkin saksalaista teollisuutta, mutta uusi vientiloikka olisi mahdollinen.

”Meillä on Suomessa todella vahva teknologinen osaaminen, jota maailmalla ansaitusti arvostetaan. Yksin teknologiateollisuudessa löytyy kuitenkin vähintään satoja yrityksiä, jotka voisivat merkittävästi lisätä myyntiään verkkokaupparatkaisujen avulla. Entä jos vienti sujuisi B2B-teollisuudessa muutenkin verkossa ja yhdistyisi suoraan tuotantoon? Vientiloikka koko Suomelle”, visioi kehitystyöstä Vilkkaalla vastannut Timo Korvenoja.

Korvenoja tiivistää Tulikiven järjestelmän kantavan idean, jonka hedelmiä nyt viennissä korjataan.

”Kun asiakas voi joko itse tai jälleenmyyjän avustuksella suunnitella tilauksensa virheettömästi ja tilaus siirtyy sellaisenaan tuotantoon, kasvu skaalautuu helposti. Juuri tämä oli Tulikiven idea, jonka heille toteutimme. Tulikivi käy pk-teollisuuden viejien esikuvaksi”, kehuu Korvenoja.

Seuraava skaalaus: Keraamiset takat Saksaan

Tulikiven älykäs myynti-tuotanto -mylly laajenee vuodenvaihteessa, kun keraamisten takkojen vienti Saksaan käynnistyy yhteistyössä saksalaisen Hagos-osuuskunnan kanssa.

”B2B-järjestelmämme on tähän valmis, eikä kasvuun vastaaminen muuten onnistuisikaan. Olemme siis valmistautuneet keraamisten takkojen myynnin kasvuun”, lupaa Tulikiven Korhonen.

Lisätiedot:

Timo Korvenoja, Vilkas, COO, 050 650 13, timo@vilkas.fi

Avainsanat

Kuvat

Vilkkaan Tulikivelle rakentama B2B-verkkokauppa välittää takkatilaukset suoraan tuotantoon. Kuvassa Tulikiven Pasi Korhonen (vasemmalla) ja Vilkkaan Timo Korvenoja. Kuva: Vilkas
Vilkkaan Tulikivelle rakentama B2B-verkkokauppa välittää takkatilaukset suoraan tuotantoon. Kuvassa Tulikiven Pasi Korhonen (vasemmalla) ja Vilkkaan Timo Korvenoja. Kuva: Vilkas
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote

Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.

”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.

Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote

Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye