Ammattioikeutensa takaisin saaneiden määrä nousi

Viime vuonna hieman useampi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö sai menetettyjä ammattioikeuksiaan takaisin verrattuna edelliseen vuoteen. Valvira palautti ammattioikeuksia kokonaan tai osittain 33 hakijalle. Kaikkiaan valvontalautakunta ratkaisi viime vuonna 76 asiaa, joissa ammattihenkilö haki oikeuksiaan takaisin. Kokonaan hyväksytyistä hakemuksista 10 oli sellaisia, joissa aiempi ammattioikeuden poisto on perustunut ammattihenkilön omaan pyyntöön. Lisäksi neljälle aiemmin tehdylle väliaikaiselle kiellolle harjoittaa ammattia tai käyttää ammattinimikettä ei ollut enää potilasturvallisuuden perusteella tarvetta, joten väliaikaiset kiellot voitiin päättää.

Viime vuonna yhteensä 91 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöä menetti ammattioikeutensa. Määrä nousi hieman edellisvuodesta, jolloin oikeutensa menetti 86 ammattihenkilöä. Ammatinharjoittamisoikeuden rajoituspäätöksiä tehtiin 39 vuonna 2022. Näistä lääkäreitä koskevia oli 24, joista lääkkeenmääräämisoikeutta koskevia rajoituspäätöksiä oli 19.

Ammatinharjoittamisoikeuden poistamisen tai rajoittamisen taustalla on usein päihdeongelma, muut terveydentilaan liittyvät syyt, ammattitaidon puutteet tai muu epäasianmukainen toiminta. Sosiaali- tai terveydenhuollon ammattihenkilö voi menettää oikeutensa harjoittaa ammattiaan tai hänen oikeuksiaan voidaan rajoittaa, jos se on asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi perusteltua. Tavoitteena on silloin estää asiakkaiden ja potilaiden hoidon vaarantuminen.

Ammatinharjoittamisoikeuden rajoittamista, poistamista ja palauttamista koskevat asiat käsitellään Valvirassa toimivassa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvontalautakunnassa. Lautakunta käsittelee myös asiat, jotka koskevat ammattinimikkeen käytön kieltämistä ja kirjallista varoitusta.

Valviran julkaisemia valvontalautakunnan tilastoja terveydenhuollon ammattihenkilöistä on saatavilla avoimen datan palvelussa (avoindata.fi). Tiedot koskevat laillistettujen lääkäreiden ja sairaanhoitajien sekä terveydenhuollon nimikesuojattujen lähihoitajien ammattioikeuksien menetystä tai rajoittamista vuosina 2010–2022.

Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut31.1.2024 08:39:40 EET | Tiedote

Yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat joutuvat nyt odottamaan tavallista pidempään ennen kuin pääsevät aloittamaan toimintansa. Lain mukaan yksityiset palveluntuottajat eivät saa aloittaa toimintaansa ennen kuin palveluntuottaja ja sen palveluyksiköt on rekisteröity Valviran ylläpitämään, uuteen Soteri-rekisteriin. Tällä hetkellä rekisteröintihakemusten käsittely on valitettavasti pahasti ruuhkautunut Valvirassa ja aluehallintovirastoissa. Yksittäisen rekisteröintihakemuksen käsittely voi enimmillään kestää jopa useita kuukausia.

Adoptiolautakunta seuraa kansainvälisten adoptioiden tilannetta18.1.2024 15:08:54 EET | Tiedote

Kansainvälisissä adoptioissa on tullut ilmi epäselvyyksiä, joiden vuoksi Norjan ja Tanskan viranomaiset tekevät lisäselvityksiä. Norjassa adoptiotoimintaa valvova keskusviranomainen on suositellut kansainvälisen adoptiotoiminnan keskeyttämistä selvitysten ajaksi ja siellä odotetaan vastuuministeriön päätöstä asiasta. Tanskassa maan ainoa adoptiojärjestö Danish International Adoption on päättänyt itse lakkauttaa toimintansa maan adoptiokeskusviranomaisen valvontatoimien seurauksena. Taustalla ovat epäilyt, ettei adoptioita ole hoidettu kaikilta osin hyvien käytäntöjen mukaisesti joko lapsia luovuttavissa maissa tai vastaanottavan maan palvelunannossa.

Ammattioikeuksistaan luopuneet sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt hakevat oikeuksiaan takaisin4.1.2024 13:44:49 EET | Tiedote

Viime vuonna yhä useampi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö sai menetettyjä ammattioikeuksiaan takaisin verrattuna edelliseen vuoteen. Valvira palautti ammattioikeuksia kokonaan tai osittain 135 hakijalle, kun edellisenä vuonna luku oli 33. Kokonaan hyväksytyistä hakemuksista 107 oli sellaisia, joissa aiempi ammattioikeuden poisto oli perustunut ammattihenkilön omaan pyyntöön. Edellisenä vuonna vastaava määrä oli 10. Kaikkiaan valvontalautakunta ratkaisi viime vuonna 181 asiaa, joissa ammattihenkilö haki oikeuksiaan takaisin.

Valvira vastaa keskusteluun, joka koskee opiskelijoita tilapäisinä sosiaalityöntekijöinä23.10.2023 17:25:35 EEST | Tiedote

Tilapäisinä sosiaalityöntekijöinä työskenteleviä opiskelijoita koskeva Valviran verkkosivuilla oleva ohje on aiheuttanut kritiikkiä hyvinvointialueilla, koska sosiaalityöntekijöitä ja heidän sijaisiaan on vaikea saada. Ohjetta on hyvinvointialueilla pidetty liian tiukkana ja lain vastaisena. Hyvinvointialueet katsovat, että Valvira on yllättäen muuttanut ja tiukentanut ohjeistustaan.