Muutoksia matkailu- ja ravintola-alan yritysten maineessa: Sodexo noussut pois heikkomaineisista, Hesburgerin maine romahtanut

Maineen kahdeksan osa-alueiden vuosivertailu osoittaa, että mielikuvat koko toimialan taloudellisesta tilanteesta ovat voimistuneet heikolta tasolta kohtuulliselle. Tuotteiden ja palveluiden hinta-laatusuhteen mielikuva on pysynyt lähes samana. Suurimmat pudotukset mainearvosanoissa ovat tapahtuneet työnantajuutta ja vastuullisuutta kuvaavissa osa-alueissa.
Siinä missä korona-aikana toimijoilta odotettiin erityisesti uudistumiskykyä ja taloudellisen aseman varmistamista, ovat odotukset tutkimuksen mukaan siirtyneet koskemaan nyt erityisesti hyvää työnantajuutta ja toiminnan vastuullisuutta. Alan työvoimapulan ohella työnantajamielikuvan merkityksen korostumiseen vaikuttaa suuresti myös Hesburgerin mainekriisi”, kommentoi T-Median tietojohtamisen asiantuntija Elisa Runsas.
Hotellit vahvoilla, pikaruokaravintolat kärsivät maineen laskusta
Tutkimuksessa tarkasteltiin toimialan yleisen maineen lisäksi lähes 20 alan merkittävän toimijan mainetta. Yrityskohtaiset tulokset paljastavat, että etenkin monet hotelliketjut ovat onnistuneet vahvistamaan jo entuudestaan hyvää mainettaan. Parhaiten suoriutui Sokos Hotels (3.74). Lisäksi aikaisempina vuosina vielä huonomaineinen Sodexo nousi tänä vuonna kohtalaisen maineen tasolle (3.08). Sodexon positiivista mainemuutosta lukuun ottamatta valtaosa ravintola-alan toimijoista koki isojakin mainepudotuksia.
Hesburgerin maineen romahtaminen suoraan hyvältä tasolta (3.61) heikolle tasolle (2.98) oli poikkeuksellisen suuri ja sen vaikutukset heijastuivat myös muihin toimijoihin erityisesti pikaruokaravintoloiden osalta.
“Kaikista kevään aikana toteuttamistamme toimialatutkimuksista on havaittavissa, että ihmisten odotukset yrityksiä kohtaan ovat kasvaneet. Samalla suoriutumisella maine ei enää nouse yhtä korkealle, vaan tason säilyttämiseksi vaaditaan aiempaa enemmän tekoja. Tämä näkyy myös matkailu- ja ravintola-alalla. Lisäksi maineen vaikutus ihmisten käyttäytymiseen näyttää voimistuneen”, kertoo Runsas.
Viimevuotisten tapahtumien seurauksena ihmisten halu hakeutua töihin alalle on laskenut poikkeuksellisen alhaiseksi, vaikkakin ostohalukkuus on edelleen korkea.
“Jos katsoo viimeisen puolen vuoden aikaista mediaympäristöä ja esiin nousseita mainekriisejä, ovat ne ensisijaisesti liittyneet työnantajuuteen eivätkä niinkään esimerkiksi tarjottaviin tuotteisiin ja palveluihin. Ihmiset odottavat alan toimijoilta arvopohjaisia tekoja ja oikein toimimista. Mikäli organisaatio ei itse näitä odotuksia toimillaan ja viestinnällään vahvista, täyttyy mielikuva todennäköisesti median toimesta”, sanoo T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka.
Tutkimuksen toteutus
Tulokset pohjautuvat huhtikuussa 2022 toteutettuun matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine-tutkimukseen, jossa selvitettiin Suomessa toimivien alan organisaatioiden mainetta suomalaisten keskuudessa.
Organisaatioita arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimukseen osallistui 2 565 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elisa Runsas, tietojohtamisen asiantuntija
Puh. 050 468 8849, elisa.runsas@t-media.fi
Mari Isotalo, tutkimuspäällikkö
Puh. 040 564 2269, mari.isotalo@t-media.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio nosti vetovoimaansa eniten – Tampereen suosio jatkuu2.4.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio on kasvattanut eniten vetovoimaansa Suomen kymmenen suurimman kaupungin joukossa. Tampere on edelleen Suomen vetovoimaisin, pääkaupunkiseutu on asukkailleen mainettaan parempi.
S-Pankki on finanssialan maineikkain – hyvä maine suojelee Nordnetin kriisissä5.3.2025 00:01:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisin yhtiö on S-Pankki. Nordnetin palvelukriisi ei näy vielä tuloksissa. Yritysten maine vaikuttaa vahvasti suomalaisten käytökseen, kuten luottamukseen, alan yrityksiä kohtaan.
Förtroendestudie i dagligvaruhandeln: ICA tappar anseende medan Willys och Lidl klättrar21.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
En ny studie från Reputation and Trust Analytics visar ett tydligt skifte inom svensk dagligvaruhandel. ICA, länge branschens mest ansedda aktör, tappar i anseende och faller till fjärde plats. Samtidigt stärker lågpriskedjor som Willys och Lidl sina positioner. Willys toppar listan, följt av Hemköp och Lidl.
De mest och minst ansedda nordiska företagen undersökta – Temu och Shein i botten18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Pressmeddelande, 18.2.2025, fri för publicering kl. 00.01 GMT +2 Temu och Shein är bland de minst ansedda företagen i alla nordiska länder, visar Reputation&Trust-studien som genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark. IKEA är en evig favorit bland nordiska konsumenter.
Pohjoismaiden maineikkaimmat ja heikkomaineisimmat yritykset tutkittu – Temu ja Shein pohjalla18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Temu ja Shein ovat kaikkien Pohjoismaiden huonomaineisimpia yrityksiä, paljastaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus. IKEA on Pohjoismaiden kuluttajien kestosuosikki – parasmaineiset suomalaisyritykset jäävät selvästi jälkeen pohjoismaisista verrokeistaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme