Mielikuvat vaikuttavat vahvasti finanssialalla

Viime vuodenvaihteessa tehty tutkimus toteutettiin suuren yleisön keskuudessa ja tutkittavat yritykset olivat finanssialan organisaatioita. Yhteensä kierroksella tutkittiin 26 finanssialan organisaatiota. Tutkittavien organisaatioiden joukossa oli muun muassa pankkeja, työeläkeyhtiöitä ja vakuutusyhtiöitä.
Tutkimus paljastaa, että finanssialan maineen vaikutus suomalaisten alan organisaatioita kohtaan osoittamaan tukeen on huomattava. Finanssialan maineen ja sidosryhmätuen korrelaatiokerroin on 0.78. Sidosryhmätuella tarkoitetaan suomalaisten keskimääräistä luottamusta yritystä kohtaan, halua tukea yritystä kriisissä, suositella, investoida, käyttää yrityksen tuotteita tai palveluita ja työskennellä yritykselle.
“Maine vaikuttaa keskeisellä tavalla finanssialan toimijoiden liiketoiminnan edellytyksiin. Ihmiset suosivat hyvämaineisia toimijoita niin asiakkaana kuin työnhakijoina. Tosin alalla on myös tekijöitä, jotka hidastavat maineen vaikutusta liiketoimintaan, mutta eivät poista sitä. Esimerkiksi yksilölle pankin vaihto on todennäköisempää elämän nivelkohdissa, kuten asunnon osto tai vaihto, naimisiinmeno tai ero, kuin kesken elämän muun viiman. Pankin vaihtamiselle on arjen keskellä suurempi kynnys ja pidempi aikajänne, kuin esimerkiksi yksittäisille kuluttajatuotteille. Hyvällä maineella voittaa markkinaosuutta, mikäli tarjoama ja palvelu on kunnossa - vaikutus vain kestää esimerkiksi pankkialalla kauemmin, kuin jollakin muulla toimialalla”, kertoo T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti.
“Toisaalta hyvä maine ja sen tuoma luottamus on toiminnan edellytysten kannalta kriittinen mittari esimerkiksi Suomen eläkejärjestelmän kestävyydelle ja vakuutustoiminnalle”, Ruokolahti jatkaa.
Hyvä maine on kriittinen finanssialan organisaatioille
Finanssialan tutkimuskierros paljasti, että finanssialan organisaatioiden maineen taso on keskimäärin kohtalaisella tasolla – lähellä hyvää tasoa. Parhaimmat arvosanat finanssialan organisaatiot saivat talouden ja johtamisen osa-alueista.
Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä t-media.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
Työnantajuus on toinen lähes hyvän arvosanan saanut maineen dimensio. Heikoimman arvosanan organisaatiot saivat vuorovaikutuksen osa-alueelta.
“Finanssialalla toimijoiden maine suhteessa toisiinsa on sikäli mielenkiintoinen, että yksikään tutkituista organisaatioista ei osoittautunut huonomaineiseksi. Tilanne on muutamassa vuodessa tässä suhteessa tasoittunut”, Ruokolahti kertoo.
S-Pankilla on finanssialan vahvin mainetulos
S-Pankki on hyvämaineisin organisaatio tällä tutkimuskierroksella tutkituista finanssialan toimijoista. S-Pankin mainearvosana on 3.80 asteikolla 1–5. Korkeimmat arviot S-Pankki sai talouden, tuotteiden ja palveluiden sekä työnantajuuden osa-alueista, joissa kaikissa arvosana ylitti maineen kokonaisarvosanan.
S-Pankin maine on tutkittu ensimmäisen kerran vuonna 2016, jolloin se sai arvosanakseen 3.52.
"Suomessa maine ansaitaan teoilla. Siksi olen erityisen ylpeä sekä kiitollinen näistä tuloksista. Lupaan, että jatkamme töitä ansaitaksemme luottamuksen myös jatkossa", S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula kertoo.
Näin tutkimme
Finanssialan Luottamus&Maine 2021 -tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien finanssialan organisaatioiden ja toimialan mainetta yleisesti suomalaisten keskuudessa.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 4 938 suomalaista, jotka antoivat yhteensä 6 351 organisaatioarviota 9.12.2021-4.1.2022. Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Koko aineiston tilastollinen virhemarginaali on korkeintaan noin 1.39 %-yksikköä suuntaansa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riku Ruokolahti, kehitysjohtaja, T-Media
p. +358 400 512 200
Sari Maunula, tutkimusjohtaja, T-Media
p. +358 50 409 1543
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio nosti vetovoimaansa eniten – Tampereen suosio jatkuu2.4.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio on kasvattanut eniten vetovoimaansa Suomen kymmenen suurimman kaupungin joukossa. Tampere on edelleen Suomen vetovoimaisin, pääkaupunkiseutu on asukkailleen mainettaan parempi.
S-Pankki on finanssialan maineikkain – hyvä maine suojelee Nordnetin kriisissä5.3.2025 00:01:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisin yhtiö on S-Pankki. Nordnetin palvelukriisi ei näy vielä tuloksissa. Yritysten maine vaikuttaa vahvasti suomalaisten käytökseen, kuten luottamukseen, alan yrityksiä kohtaan.
Förtroendestudie i dagligvaruhandeln: ICA tappar anseende medan Willys och Lidl klättrar21.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
En ny studie från Reputation and Trust Analytics visar ett tydligt skifte inom svensk dagligvaruhandel. ICA, länge branschens mest ansedda aktör, tappar i anseende och faller till fjärde plats. Samtidigt stärker lågpriskedjor som Willys och Lidl sina positioner. Willys toppar listan, följt av Hemköp och Lidl.
De mest och minst ansedda nordiska företagen undersökta – Temu och Shein i botten18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Pressmeddelande, 18.2.2025, fri för publicering kl. 00.01 GMT +2 Temu och Shein är bland de minst ansedda företagen i alla nordiska länder, visar Reputation&Trust-studien som genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark. IKEA är en evig favorit bland nordiska konsumenter.
Pohjoismaiden maineikkaimmat ja heikkomaineisimmat yritykset tutkittu – Temu ja Shein pohjalla18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Temu ja Shein ovat kaikkien Pohjoismaiden huonomaineisimpia yrityksiä, paljastaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus. IKEA on Pohjoismaiden kuluttajien kestosuosikki – parasmaineiset suomalaisyritykset jäävät selvästi jälkeen pohjoismaisista verrokeistaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme