DNA:n ja Telian 5G-verkon rakennus alkaa Lapinjärvellä, Kouvolan Elimäellä sekä Loviisan Pernajassa, Liljendalissa ja Ruotsinpyhtäällä

Kattava 5G-verkko tarjoaa hyötyjä Uudenmaan asukkaille, yrityksille ja lomailijoille. Nopeat yhteydet helpottavat arkea, sillä esimerkiksi etätyöt, sovellusten käyttö ja pelaaminen onnistuvat paremmin, kun viiveitä on vähemmän ja sovellukset reagoivat välittömästi.
”Itäinen Uusimaa on varsinkin kesäisin erittäin suosittu matkailukohde, joten hyvät tietoliikenneyhteydet ovat suorastaan välttämättömät. Toimivat yhteydet mahdollistavat myös etätyön tekemisen, mikä on tärkeää niin asukkaille kuin vierailijoillekin”, arvioi Lapinjärven kunnanjohtaja Jarkko Sorvanto.
Enemmän mahdollisuuksia yrityksille
Myös paikallinen yritystoiminta hyötyy 5G-verkon rakentamisesta. Parempien yhteyksien myötä suuret yritykset voivat rakentaa privaattiverkkoja 5G-teknologialla. Privaattiverkot tarjoavat lyhyen viiveen, taatun kapasiteetin ja suljetun verkon kriittisiin, reaaliaikaisiin käyttötarpeisiin. Korkean 5G-taajuuden alueilla kiinteä 5G tarjoaa toimipisteisiin kuidunkaltaiset internet- tai yritysverkkoyhteydet taatulla kapasiteetilla.
5G-verkko tarjoaa myös pienille yrityksille entistä paremman mahdollisuuden rakentaa koko tietoliikenneinfransa mobiiliyhteyksien päälle. Pienessä yrityksessä yksi huippunopea liittymä soveltuu kaikkiin tarpeisiin: liikkuvaan työhön, konttorille, kotiin, varayhteydeksi ja yhteydenjakoon.
Tukiasemia päivitetään maaliskuun aikana
Tukiasemien päivitystyö aloitetaan maanantaina 6. maaliskuuta, ja työn on tarkoitus olla valmis perjantaina 24. maaliskuuta. Rakennustyön aikana päivitetään yhteensä 30 tukiasemaa seuraavilla alueilla:
- Lapinjärvi: keskusta, Heikinkylä, Ingermaninkylä, Käkikoski, Porlammi, Pukaro ja Rutumi
- Kouvola: Elimäki, Muhniemi, Palokorpi, Takamaa ja Villikkala
- Loviisa: Andersby, Garpgård, Greggböle, Hardom, Koskenkylä, Liljendal, Malmgård, Pernaja, Ruotsinkylä, Sarvilahti, Tjusterby ja Viirilä
- Iitti: Haapa-Kimola ja Taasia
- Pyhtää: Vastila
- Myrskylä: Muttila
Tukiasemien vaihdosta voi aiheutua lyhyitä palvelukatkoksia
Tukiasemien päivitykseen liittyvistä töistä saattaa aiheutua enintään työpäivän mittaisia paikallisia palvelukatkoksia DNA:n ja Telian matkaviestinpalveluihin. Lisäksi palvelun laatu voi heiketä muutamaksi päiväksi, kunnes kaikki tukiasemat on saatu päivitettyä. Palveluhäiriöt pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä, jotta ne aiheuttavat alueen asukkaille ja yritystoiminnalle mahdollisimman vähän haittaa.
700 MHz:n taajuusalueille rakennettavat verkot voivat aiheuttaa häiriöitä pienelle osalle antenni-TV-talouksista. Lisätietoa aiheesta täällä: https://taajuustalkoot.fi/
Lisätiedot:
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Telian viestintä, puh. 02040 54000, communications-fi@telia.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen Yhteisverkko on DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n vuonna 2014 perustama yhteinen verkkoyhtiö, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää matkaviestinverkkoa Pohjois- ja Itä-Suomen alueella.
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Toimi näin, jos epäilet tietojesi vuotaneen käyttämäsi palvelun tietomurrossa – lähes jokaisen palvelun kohdalla riskejä18.6.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Nykyään voi olla vaikea itse vaikuttaa tietomurron uhriksi joutumiseen, sillä tietoja on niin monessa paikassa. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan lisäarvopalveluista vastaava Heidi Havastila kertoo mitä asioita kannattaa tehdä, jos epäilee omien tietojensa vuotaneen palvelun tietomurron yhteydessä, miten voi yrittää tunnistaa epäluotettavat palvelut jo ennen tietojen luovuttamista, ja mitä kaikkea rikolliset varastetuilla tiedoilla pystyvät tekemään.
Here's what to do if you suspect your data has been leaked in a data breach – almost every service is at risk18.6.2025 08:25:00 EEST | Press release
These days, it can be difficult to protect yourself against becoming the victim of a data breach, as your data is held in so many places. Heidi Havastila, Head of Value Added Services at DNA Consumer Business, explains what to do if you suspect your personal data has been leaked in a security breach, how to try to identify untrustworthy services before you hand over your data, and what criminals can do with stolen data.
DNA tuo myyntiin reaaliaikaisen tekoälypohjaisen keskustelubotin17.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
DNA tuo markkinoille uuden asiakaspalveluratkaisun, joka pystyy käymään reaaliaikaisesti keskusteluja asiakkaiden kanssa ajasta, paikasta ja käytetystä kielestä riippumatta. Ratkaisu hyödyntää Genesys Cloud -asiakaspalveluratkaisua ja Microsoft OpenAI -teknologioita. DNA:n yritysasiakkaat voivat hyödyntää tätä sujuvaa ja reaaliaikaista teknologiaa asiakaspalvelussaan.
DNA launches real-time AI-voicebot17.6.2025 08:45:00 EEST | Press release
DNA is introducing a new customer service solution that can engage in real-time conversations with customers, regardless of time, location, or language used. The solution leverages the Genesys Cloud customer service platform and Microsoft OpenAI technologies. DNA business customers can utilize this seamless and real-time technology in their customer service operations.
Asiantuntija listaa 7 vähemmän tunnettua kyberansaa – ”Moni osaa jo varoa huijausviestejä, mutta…”12.6.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Kyberrikolliset kehittävät jatkuvasti uusia, ovelampia tapoja huijata. Moni kansalainen on jo vuosien mittaan oppinut tunnistamaan helpostikin erilaiset huijausviestit ja -puhelut sekä esimerkiksi välttelemään julkisia WiFi-verkkoja. Samaan aikaan ympärillämme on entistä enemmän erikoisempia, mutta kasvavassa käytössä olevia kyberansoja, jotka on hyvä oppia välttämään. DNA:n asiantuntija kertoo vastaan tulleista tapauksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme