Lakimuutos sai aikaan ostoryntäyksen Prismoissa – kodin jätelajittelujärjestelmien myynti tuplaantui ja yksi tuote nousi selväksi hitiksi

Uusi jätelaki astui voimaan vuonna 2021, ja se tuo muutoksia kotitalouksien lajitteluvelvollisuuksiin porrastetusti. Esimerkiksi heinäkuusta 2024 alkaen biojäte on lajiteltava yli 10 000 asukkaan taajamissa kaikissa kiinteistöissä, myös omakotitaloissa.
Muutosten lähestyminen on alkanut näkyä selvästi Prisman myynneissä, sillä erilaisia jätteenlajittelujärjestelmiä ostetaan nyt kiihtyvällä tahdilla. Lajittelujärjestelmät ovat nyt nopeimmin myyntiään kasvattava tuoteryhmä koko Prisman kodin valikoimassa.
”Lain muutos näkyy nyt selvästi kysynnässä ja yhä useampi selkeästi havahtuu siihen, että säännökset ovat tiukentumassa. Esimerkiksi SmartStore-lajittelujärjestelmien myynti on tuplaantunut verrattuna viime vuoden samaan aikaan. Uskon, että mitä lähemmäs muutoksien voimaan astuminen tulee, niin sitä enemmän kysyntä tulee tästä vielä kiihtymään. Olemme tähän jo varautuneet tuomalla uusia jätelajittelujärjestelmien tuotteita tarjolle”, Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö Matti Viitanen toteaa.
Myyntipäällikön mukaan etenkin yksi lajittelujärjestelmä on noussut selkeästi kuluttajien suosioon.
”Yksittäisistä tuotteista 48-litraisen SmartStore Collect -järjestelmän myynti on peräti kaksinkertaistunut viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna ja se on selkein myyntihitti tässä kategoriassa. Järjestelmän tilavuus on selkeästi koettu eduksi ja se kertoo, että suomalaiset selkeästi kasvattavat kotiensa valmiutta aiempaa kattavampaan jätteiden lajitteluun.”
Scrub-tuotteet haastavat keittiöliinat – vuosittain myydään yli 1,1 miljoona tiskiharjaa
Keväällä siivousvälineiden myynnissä nähdään perinteisesti piikki suomalaisten intoutuessa tekemään kevätsiivousta. Viime aikoinaperinteisten siivousvälineiden joukkoon suosikeiksi ovat kuitenkin nousseet aiempaa vahvemmin amerikkalaiset hittituotteet.
"Suosituimpia siivousvälineitä ovat edelleen astiaharjat, keittiöliinat ja wc-harjat, eli hyvin arkiset tuotteet, joita käytetään usein. Etenkin keittiöliinojen haastajaksi ovat viime vuoden aikana nousseet trendiksi muodostuneet amerikkalaiset Scrub Mommy ja Scrub Daddy -hankaussienet. Ne ovat olleet siivousvälineiden viime aikojen kovimpia myyntihittejä”, Prisman siivoustarvikkeista vastaava myyntipäällikkö Juhani Haara kertoo.
Haaran mukaan mielenkiintoista on huomata myös tiskiharjojen vahva menekki vuodesta toiseen, vaikka tänä päivänä yhä useammasta kodista löytyy astianpesukone.
”Astiaharjoja myydään S-ryhmän ruokakaupoissa vuodessa yli 1,1 miljoonaa kappaletta. Astiaharjoja käytetään päivittäin ja ne kuluvat, joten niitä ostetaan paljon.Onhan tuo iso määrä ja kertoo siitä, että ihmiset tiskaavat selvästi vielä paljon käsitiskiä koneen ohella. Huomioitavaa on myös, ettämonet asiakkaat ostavat vaihtopäisiä harjoja, jolloin harjan vaihtaminen on ekologisempaa.”
Näin otat kaiken irti jätteenlajittelujärjestelmästä
Koska monet tällä hetkellä hankkivat tai harkitsevat jätteenlajittelujärjestelmän hankkimista kotiinsa, Matti Viitanen nostaa esiin 4 vinkkiä, joilla kyseisestä tuotteesta saa parhaan hyödyn irti.
- Käytä modulaarisia sarjoja, jolloin voit pinota roskakorit päällekkäin ja hyödyntää tehokkaasti pienenkin tilan ja kierrättää/ lajitella roskat tehokkaasti
- Modulaarisissa kierrätysastioissa eri koot soveltuvat erinomaisesti erityyppisiin roskiin. Isot koot esim. pahvin keräykseen, pienemmät esim. muovipakkausten ja biojätteen keräykseen.
- Slow close -toiminnalliset poljinroskakorit lisäävät tuotteen käyttömukavuutta.
- Esim. SmartStore Collect -setissä voit käyttää tuotetta sekä jakkarana (max 100 kg), että myös pakkausjätteen lajitteluun.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Matti Viitanen
Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö
matti.viitanen@sok.fi
p. 010 768 0704
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.
Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.
Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote
Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta11.7.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme