Vilkas Group Oy

”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna

Jaa
Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.
Apteekkari Helena Jalonen Bonusapteekki.fi:n automatisoidussa varastossa, jonka ansiosta verkkoapteekin tuottavuus on noussut huomattavasti keskimääräistä paremmaksi. Kuva: Bonusapteekki.fi
Apteekkari Helena Jalonen Bonusapteekki.fi:n automatisoidussa varastossa, jonka ansiosta verkkoapteekin tuottavuus on noussut huomattavasti keskimääräistä paremmaksi. Kuva: Bonusapteekki.fi

Lehdistötiedote 13.04.2023

Noin 2000 verkkokaupan myyntiä reaaliajassa seuraava verkkokauppaindeksi on pudonnut alkuvuonna ainutlaatuisella tavalla. Viesti on hälyttävä koko kaupalle ja taloudelle.

”Voi hyvin sanoa, että 14 prosentin euromääräinen pudotus verkkokauppaan on historiallinen romahdus. Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti. Jo vuodesta 2006 seuraamamme megatrendi on ollut kristallinkirkas: verkkokauppa on kasvanut vauhdilla, koska se on tehokasta kauppiaalle sekä helppoa ja vaivatonta asiakkaalle. Näin suuri poikkeama megatrendistä selittyy vain sillä, että ihmiset ovat pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa”, analysoi verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Apteekkien tilanne on keskimääräistä parempi, koska lääkkeet ovat välttämättömyystuotteita, joista viimeiseksi aletaan tinkiä. Silti kysynnän notkahdus näkyy verkkoapteekeissakin voimakkaasti.

”Onneksi olemme itse yhä plussan puolella, mutta kyllä kasvu on ikävästi hyytynyt. Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, kertoo Bonusapteekki.fi -verkkoapteekin apteekkari Helena Jalonen.

Paineita hallitukselle ja tuottavuusherätys kauppiaille

Korkiakoski on päässyt johtavan kotimaisen verkkokauppatoimittajan Vilkkaan ohjissa seuraamaan verkkokaupan kehitystä aitiopaikalta jo yli 25 vuotta. Yhtä suurta huolta ihmisten ostovoimasta ja pärjäämisestä hän ei muista aiemmin kokeneensa.

”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen. Kauppa on Suomen suurin työllistäjä. Verkkokaupan putoaminen kertoo karua kieltä koko kaupan tilanteesta, mikä voi pahimmillaan näkyä hyvinkin ikävällä tavalla työllisyydessä. Ja on tietysti itsestään selvää, että hyvä työllisyys on välttämätön terveelle taloudelle”, puntaroi Korkiakoski.

”En toki lähde tulevaa hallitusta tarkemmin neuvomaan, mutta miten suinkin ostovoimaa voitaisiin nyt verotuksen kautta tukea, niin sellainen politiikka olisi totta vie tarpeen”, toteaa Korkiakoski.

Bonusapteekki.fi on panostanut voimakkaasti automaatioon ja menestyy siksi paremmin kuin useimmat. Muiden kannattaisi toimia samalla logiikalla, arvioivat sekä Jalonen että Korkiakoski.

”Kustannuspaineet ovat kovat. Esimerkiksi pakkausmateriaalien hinnat ja kuljetuskustannukset ovat nousseet pelottavan nopeasti. Meillä on todella tehokas logistiikka, toimitusketjut ja asiat hyvin, mutta kehitämme koko ajan lisää. Jokaisen kannattaisi tehdä samoin”, kannustaa Jalonen.

Korkiakoski muistuttaa, että verkkokauppa on lähtökohtaisesti tehokkaampaa kuin kivijalka.

”Verkkokauppa on kulurakenteeltaan joustavampi kuin kivijalka. Verkkokaupan avulla kauppias voi myös ennakoida ja hallita riskejä paremmin. Bonusapteekki.fi on hyvä esimerkki kivijalan yhteyteen rakennetusta teknologisesti ja liiketoiminnallisesti edistyksellisestä verkkokaupasta. Tästä kannattaisi monen apteekin ottaa mallia. Nyt ei ole aika vain säästää kuluissa vaan investoida tuottavuuteen, vain tuottavuus takaa menestyksen vaikeutuvassakin kilpailussa, kuten Bonusapteekki näyttää”, herättelee Korkiakoski.

Lisätietoja:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Helena Jalonen, apteekkari, Bonusapteekki.fi, 044 758 3441, apteekkari@bonusapteekki.fi

Avainsanat

Kuvat

Apteekkari Helena Jalonen Bonusapteekki.fi:n automatisoidussa varastossa, jonka ansiosta verkkoapteekin tuottavuus on noussut huomattavasti keskimääräistä paremmaksi. Kuva: Bonusapteekki.fi
Apteekkari Helena Jalonen Bonusapteekki.fi:n automatisoidussa varastossa, jonka ansiosta verkkoapteekin tuottavuus on noussut huomattavasti keskimääräistä paremmaksi. Kuva: Bonusapteekki.fi
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote

Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.

”Suomelle kirimahdollisuus, Ruotsi pahasti edellä”: Verkkokauppiaiden viennille Pohjoismaihin uutta vauhtia huipputalojen yhteistyöstä2.2.2023 09:15:00 EET | Tiedote

PostNord ja verkkokauppatoimittaja Vilkas aloittavat yhteistyön, joka voi olla Suomelle kansallisesti merkittävä. ”Suomalaisten verkkokauppojen vienti Ruotsiin on lapsenkengissä verrattuna Ruotsin Suomen-vientiin. PostNordin tuottama data on avain markkinaloikkaan”, pohtii Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Näemme tilanteen kaikissa Pohjoismaissa. Suomalainen verkkokauppias voi siis katsoa eteenpäin ja suunnitella tien menestykseensä paljon paremmin”, kertoo PostNord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck.

”Kulutusjuhlista järkihankintoihin” – Verkkokaupan kasvu jäi alle inflaation, mutta ”verkko-ostaminen lähtee pian uusiin ennätyksiin”20.1.2023 09:15:00 EET | Tiedote

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan kasvu on jäänyt alle inflaation. ”Euromäärä kyllä kasvoi, vaikka inflaatio eteni vielä vauhdikkaammin. Kun kuluttajien luottamus kohenee, verkkokauppa loikkaa pian uusiin ennätyksiin”, arvioi indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz arvioi myös nykyisen taloustilanteen korostavan verkko-ostamisen monia etuja. ”Talouden epävarmuus korostaa huolellisten ostopäätösten ja säästämiskyvyn tärkeyttä.”

”Tulikivi käy pk-teollisuuden viejien esikuvaksi!” Verkkokauppa välittää takkatilauksen suoraan tuotantoon, älyratkaisu kasvun tukena22.12.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Tulikivi hehkuu kuumana: tilausvirta on kasvanut yli 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna. ”Nopea kasvu onnistuu, koska B2B-verkkokauppamme liittää myynnin suoraan tuotantoon”, kiittää Tulikiven ICT-asiantuntija Pasi Korhonen. Ensi vuonna lisäkasvua on tarkoitus hakea keraamisten tulisijojen viennillä Saksaan. ”Entä jos vienti sujuisi B2B-teollisuudessa muutenkin verkossa ja yhdistyisi suoraan tuotantoon? Vientiloikka koko Suomelle”, pohtii Tulikiven B2B-verkkokaupparatkaisun räätälöineen Vilkas Groupin johtaja Timo Korvenoja.

”Kaikkien aikojen paras myynti!” – Energiakriisi siivitti verkkokauppaan ennätysloikan, aurinkopaneeleja ja takkoja myyty hurjaa tahtia6.10.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Verkkokaupan myynti on kasvanut peräti 40 prosenttia, kertoo verkkokaupan myyntiä reaaliajassa seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on varsinkin odotuksiin nähden yllättävän hyvä tulos. Esimerkiksi aurinkopaneeleita on ostettu todella paljon, energiakriisi saa ihmiset varautumaan”, kiittää indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Tämä on rohkaisevaa koko talouskehityksen kannalta. Oma datamme kertoo myös palvelujen kysynnän kasvusta, toteaa Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme